2011-04-13, 12:10
Medlem
Halloj igår hade jag Axlar, bröst och triceps, och två saker hände som jag vore tacksam för att få lite tankar kring. Ja först så var det när jag satt vid sittande bröstpress-maskinen och blev så otroligt spänd i nacken att jag fick tillfällig huvudvärk när jag körde. Har märkt det vid andra övningar också att jag blir väldigt spänd i nacken när jag kör. Har detta att göra med felaktig andningsteknik eller vad kan det vara?
Sedan så körde jag hantellyft åt sidan för axlarna, och när jag nästan fått upp armarna i 180° så smärtade det rejält i mitten av underarmen, som om någon sena inte var tillräckligt lång eller någonting. Var som en stark stickande smärta, ifall det säger någon nåt. Är det bara jag som är stel (och hur fan stretchar man underarmen isf? o.O) eller tros det vara någonting annat?
Citera
2011-04-13, 12:26
Medlem
TiltRages avatar
Ingen expert, men har haft båda problemen själv
Troligen andningstekniken som felar där ja. Många håller inne andningen när de pressar tungt. Försök att fokusera på att andas ordentligt och försök att slappna av i de muskler som inte tränas i den övningen du kör.
Svårt att säga, kan vara nån liten bristning i nåt muskelfäste eller en inflammation på g. Stretcha genom att vika handen framåt och bakåt, om du förstår hur jag menar?
Citera
2011-04-13, 12:37
Medlem
Orkanpartys avatar
Kan det inte vara att du kör för tunga vikter? Så tungt att du slarvar med att bibehålla rätt teknik, exempelvis att behålla axlarna sänkta, nacke och rygg i rätt position?
Har du testat om det blir skillnad när du kör lättare?
Citera
2011-04-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiltRage
Ingen expert, men har haft båda problemen själv
Troligen andningstekniken som felar där ja. Många håller inne andningen när de pressar tungt. Försök att fokusera på att andas ordentligt och försök att slappna av i de muskler som inte tränas i den övningen du kör.
Svårt att säga, kan vara nån liten bristning i nåt muskelfäste eller en inflammation på g. Stretcha genom att vika handen framåt och bakåt, om du förstår hur jag menar?

Aha jo det gör jag nog med (hålla inne andning vid press), men ska man inte det? eller ska man andas ut när man pressar eller vad? =o Får försöka vara lite mer kroppsmedveten under tiden =)
Det tror jag =o Får stretcha och köra på med tigerbalsam inför nästa pass så får jag se ifall det fortfarande skär sig =)
Citera
2011-04-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanparty
Kan det inte vara att du kör för tunga vikter? Så tungt att du slarvar med att bibehålla rätt teknik, exempelvis att behålla axlarna sänkta, nacke och rygg i rätt position?
Har du testat om det blir skillnad när du kör lättare?

Nu har jag inte den bästa kollen på vad som är rätt teknik, men axlarna är sänkta och aningen bakåt, nacken och huvudet vilande mot ryggstödet, sedan liten luftbro mellan skulderområdet och nedre delen av ryggen.. Eller ska kanske hela ryggen vara mot ryggstödet? Nä jag får ta och kolla upp tekniken och så pröva gå ned lite i vikt ifall det trots det tjafsar.
Senast redigerad av Charlie-X 2011-04-13 kl. 12:50.
Citera
2011-04-13, 19:11
Medlem
Chts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Halloj igår hade jag Axlar, bröst och triceps, och två saker hände som jag vore tacksam för att få lite tankar kring. Ja först så var det när jag satt vid sittande bröstpress-maskinen och blev så otroligt spänd i nacken att jag fick tillfällig huvudvärk när jag körde. Har märkt det vid andra övningar också att jag blir väldigt spänd i nacken när jag kör. Har detta att göra med felaktig andningsteknik eller vad kan det vara?
Sedan så körde jag hantellyft åt sidan för axlarna, och när jag nästan fått upp armarna i 180° så smärtade det rejält i mitten av underarmen, som om någon sena inte var tillräckligt lång eller någonting. Var som en stark stickande smärta, ifall det säger någon nåt. Är det bara jag som är stel (och hur fan stretchar man underarmen isf? o.O) eller tros det vara någonting annat?

Vad i helvete?

i sidolyft med hantel (för mellersta delta) ska du inte gå högre upp än 80-90 grader. Dvs. armarna rakt ut åt sidan.

Angående bröstpressen: Tänk på att sänka skuldrorna/axlarna när du kör, och inte skjuta fram huvudet. Ibland ser man folk som pressar för tungt och har axlarna upp vid öronen och nacken krökt framåt som en gam, det bör leda till nackproblem tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in