2011-04-13, 11:31
Medlem
miamibeats avatar
Var på väg hem från gymmet i söndags i spöregn när jag lyckades halka på en hal betongtrappa. Landade på vänster sida och tog emot hela tyngden med svanskotan & vänster arm/skulderblad.

Gjorde riktigt ont, och jag hade stora problem att ta mig upp efteråt (men är tacksam över att jag inte slog i bakhuvudet!). Har varit hos doktor & röntgat, inget är brutet. Överarmen och axeln är fortfarande riktigt ömma så här tre dagar senare, men bortsett från ett par riktigt blaffiga blåmärken (typ 1dm vardera i omkrets) så känns benen helt okej.

Doktorn ordinerade vila, och självklart tänker jag inte belasta min arm eller axel tills den känns helt läkt. Däremot skulle jag hemskt gärna vilja börja träna ben igen. Löpning känns rätt uteslutet, då det helt enkelt gör för ont med blåmärkena. Men ett lättare ben-styrkepass borde väl vara okej eller? Och cardio där jag kan hålla överkroppen hyfsat still, typ sittande cykel?

Så länge jag känner att det inte gör för ont borde det väl inte vara skadligt? Eller är det verkligen så att hela kroppen borde befinna sig i viloläge för att så snabbt som möjligt läka?

Har träningsabstinens...
Citera
2011-04-13, 14:45
Medlem
Sintzus avatar
Så länge man inte får ont av att träna.
Bensparkar cykling osv bör ju gå kan man tycka.
Citera
2011-04-14, 09:12
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sintzu
Så länge man inte får ont av att träna.

Fast sådär kan man väl inte resonera helller riktigt. Det är ju som att säga att det är helt ok att träna när man har feber. "Det tar ju inte ont". Jag vet att det inte är så du menar nu, men jag tycker inte det är ett vettigt resonemang bara.

Till topic: Jag förstår inte riktigt vad du vill få reda på? Vill du ha tips på övningar du kan göra? Exempel på olika benövningar där överkroppen är statisk är:

Sittande lårcurl
Benspark
Liggande lårcurl
Benpress eventuellt. Detta för att om du lastar på mycket vikt kan det bli stort tryck på ryggen då den pressas emot ryggstödet. Det där får du känna efter om du bestämmer dig för att testa den.
Stående vadpress, eller andra varianter av vadpress där överkroppen är stilla.
Citera
2011-04-14, 10:16
Medlem
Sintzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Fast sådär kan man väl inte resonera helller riktigt. Det är ju som att säga att det är helt ok att träna när man har feber. "Det tar ju inte ont". Jag vet att det inte är så du menar nu, men jag tycker inte det är ett vettigt resonemang bara.

Det fungerar ypperligt. Jag pratade inte om sjukdomar osv. Bara man inte får ont under träning av någonting så blir det som regel bättre med blodcirkulation osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in