2011-04-12, 22:45
Medlem
Arsenikarsles avatar
Hej.
Jag ska erkänna att jag är totalt värdelös när det gäller allt vad matematik heter och slänger mina lönespecifikationer då jag inte är så ordningsam heller.
Så jag tänker bara deklarera i år att jag kontrollerat deklarationen och att den stämmer.
Tänkte fråga en jurist om hjälp som jag har i närheten men hon gör fan samma sak utan att kontrollera om uppgifterna stämmer :P
Har gjort detta varje gång jag deklarerat förut och aldrig råkat illa ut (ta i trä).

Nåja, jag undrar vad det värsta som kan hända är om nåt inte stämmer?
Blir väl kvarskatt antar jag.
Fast jag är rätt säker på att jag inte får det.

Finns det fler som gör som jag? :P
Citera
2011-04-13, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Hej.
Jag ska erkänna att jag är totalt värdelös när det gäller allt vad matematik heter och slänger mina lönespecifikationer då jag inte är så ordningsam heller.
Så jag tänker bara deklarera i år att jag kontrollerat deklarationen och att den stämmer.
Tänkte fråga en jurist om hjälp som jag har i närheten men hon gör fan samma sak utan att kontrollera om uppgifterna stämmer :P
Har gjort detta varje gång jag deklarerat förut och aldrig råkat illa ut (ta i trä).

Nåja, jag undrar vad det värsta som kan hända är om nåt inte stämmer?
Blir väl kvarskatt antar jag.
Fast jag är rätt säker på att jag inte får det.

Finns det fler som gör som jag? :P
Du behöver ingen jurist utan medge det skattemyndigheten räknat ut åt dig och signera deklarationen. Har du avsevärda kostnader för din förvärvsinkomst så skall du givetvis dra av dessa koastnader, men är det bara typ transport till och från jobbet så är det inte avdragbart om det inte överstiger en viss summa (SEK 7k). Du kan lugnt lita på den färdiguträknade deklarationen och enbart signera den via det system som du anser sig lämpar bäst för dig.
Citera
2011-04-13, 10:26
Medlem
Tycker det är dumt att inte kontrollräkna, saker kan ju bli fel. Det handlar ju bara om plus och minus så det är ju extremt basic.
Citera
2011-04-13, 10:53
Medlem
Jag kontrollräknar aldrig heller.. =)
Citera
2011-04-19, 10:45
Medlem
Arsenikarsles avatar
jaja, där ser man!

Men vad händer om jag deklarerat att allt stämmer och det inte gör det?
Böter?
Eller är det olika beroende på hur mycket pengar det handlar om?
Citera
2011-04-20, 20:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
jaja, där ser man!

Men vad händer om jag deklarerat att allt stämmer och det inte gör det?
Böter?
Eller är det olika beroende på hur mycket pengar det handlar om?

Brottet heter skattebrott och straffas olika beroende på storleken av summan. Är det inga större summor så tror jag att SKV inte lägger så stor vikt vid saken, men helt säker kan man ju aldrig vara.

En grej med att faktiskt kontrollera sina siffror kan ju vara att det inte är så kul om man har tjänat 300 000 kr, men får skatta för 400 000 kr. Så nog finns det anledning att kolla upp saken. Men å andra sidan,, är man en slapptask som inte har koll, eller skiter i sin privatekonomi så spelar några 100, eller 1000 kr knappast någon roll.

Personligen tycker jag att problemet utmålas lite väl stort. Hur svårt är det att be sin/a arbetsgivare om en kontrolluppgift om man nu har tappat bort den man ska ha fått i tid innan deklarationen?
Citera
2011-04-21, 15:02
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Brottet heter skattebrott och straffas olika beroende på storleken av summan. Är det inga större summor så tror jag att SKV inte lägger så stor vikt vid saken, men helt säker kan man ju aldrig vara.

En grej med att faktiskt kontrollera sina siffror kan ju vara att det inte är så kul om man har tjänat 300 000 kr, men får skatta för 400 000 kr. Så nog finns det anledning att kolla upp saken. Men å andra sidan,, är man en slapptask som inte har koll, eller skiter i sin privatekonomi så spelar några 100, eller 1000 kr knappast någon roll.

Personligen tycker jag att problemet utmålas lite väl stort. Hur svårt är det att be sin/a arbetsgivare om en kontrolluppgift om man nu har tappat bort den man ska ha fått i tid innan deklarationen?

Det är jobbigt när man extrajobbat i flera olika städer och har arbetsgivare som tar lång tid på sig att skicka en kontrolluppgift om man nu skulle be om den.
Och så har jag dyskalkyli och så orkar jag inte där har du förklaringen.
Citera
2011-04-21, 15:53
Medlem
toby79s avatar
Då ligger lösningen på dig själv. Nu vet jag inte hur man botar dyskalkyli, om man ens kan det. Fast personligen har jag svårt att tänka mig att du har det. Men det vet du bäst själv.
Det du då kan göra är att jobba på ordningsamheten. Det kan alla göra om man inte behöver en god man, mentor, guru eller liknande. Så spara varje lönespec i en pärm, låda, vad du vill. Sen kan du be någon räkna ihop summan åt dig om du inte kan själv. Personligen tror jag att du kan räkna ihop allt om du bara vill. Nu är det lite sent att starta upp sparandet av specar, men om du kan få kopior av dina arbetsgivare så kan du sköta ordningen för 2011 iaf.

Normalt behöver man inte göra något speciellt med deklarationen om man inte sålt hus, aktier, gör diverse avdrag osv. Så är din enda inkomst din lön så räcker det i praktiken att bara godkänna rakt av och skicka in. Detta förutsätter att du jobbar på ett seriöst företag så klart. Det du ska tänka på är att det ALLTID är DU själv som är ansvarig för att uppgifterna stämmer. Det går inte att skylla på olika sjukdomar, att katten dött osv. Har man dessa problem får man be någon att hjälpa en så det blir rätt.
Så fungerar det för företag också. Men även om de anlitar en revisor så är det firmatecknarens arsle som börjar blöda om skatteverket har synpunkter.

Att be arbetsgivaren om kontrolluppgiften är inget som tar femhundra år att göra för denne. Jag vågar påstå att det är tämligen enkelt att knappa fram den uppgiften direkt i bokföringsprogrammet och skriva ner den på en post-it om det saknas en skrivare och ett A4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in