2011-04-12, 22:44
Medlem
Hej,

Låg idag på soffan och funderade lite.

Min pappa låg med min mamma. Det är min pappas spermie och min mammas ägg som har skapat mig.
Låt nu säga att min pappa legat med en annan kvinna än min mamma vid tillfället då han egentligen låg med min mamma och skapade mig. Samma spermie som skapade mig ifrån min pappa befruktar en annan kvinna än min mamma. Skapas då "mitt jag" fast med andra gener, annat utseende osv eller blir det ett helt annat "jag" (alltså mitt medvetande med andra genetiska förutsättningar) eller hur jag ska beskriva det. Jag tror ni vet vart jag vill komma.

Vad tror ni? Vad sägs det om det här ute i världen?
Senast redigerad av c0rl 2011-04-12 kl. 22:46.
Citera
2011-04-12, 22:47
Bannlyst
Du blir fortfarande du. Du är spermien. Om spermien skulle blandas med andra gener, så blir du såklart annorlunda.
Citera
2011-04-12, 22:48
Medlem
gurexs avatar
Eftersom "du" (den andra personen eller vad man nu ska säga) hjärna skulle se annorlunda ut samt att "du" skulle få en annorlunda uppväxt (antagligen) så skiljer sig både arv och miljö så mitt svar är nej.
Citera
2011-04-12, 22:49
Medlem
Troligtvis lär du få gener av din andra mamma isåfall och bli en annan person. Beroende på vem som har de dominerande generna så bestäms majoriteten av ditt utseende. Har far din dominerande gener då lär du likna din far, är det mor som har det lär du ärva mer arvslag av henne.
Om du är mer lik din mor än din far nu så skulle du nog bli helt olik. Är du mer lik far din så finns chansen att du varit liknande den du är nu.

Iallafall säger ren logik så. Dock är det ingen som man fysisk kan bevisa om man inte klonar två spermier och befruktar två olika kvinnor med dessa.
Citera
2011-04-13, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av c0rl
Min pappa låg med min mamma. Det är min pappas spermie och min mammas ägg som har skapat mig.Låt nu säga att min pappa legat med en annan kvinna än min mamma vid tillfället då han egentligen låg med min mamma och skapade mig. Samma spermie som skapade mig ifrån min pappa befruktar en annan kvinna än min mamma. Skapas då "mitt jag" fast med andra gener, annat utseende osv eller blir det ett helt annat "jag" (alltså mitt medvetande med andra genetiska förutsättningar) eller hur jag ska beskriva det. Jag tror ni vet vart jag vill komma.

Vad tror ni? Vad sägs det om det här ute i världen?
Nej, det som är DU, är en blandning mellan den just DEN spermien från din pappa som befruktade just DET ägget från din mamma som sedan blev DU. Hade just DEN spermien befruktat ett annat ägg, eller just DET ägget blivit befruktat av en annan spermie hade det INTE blivit DU, utan det hade blivit två helt andra människor istället. Man kan ju filosofera över alla potentiella människor som KUNDE ha blivit till, men som inte blev det...(eller KAN bli till men aldrig kommer att bli det.)
Senast redigerad av Neonode 2011-04-13 kl. 15:38.
Citera
2011-04-13, 16:47
Medlem
Prometeuss avatar
Nej, du är troligtvis inte ett spöke i en maskin, du ÄR maskinen. En annan maskin är en annan maskin.

Frågan kommer nog besvaras samtidigt som vi besvarar varför medvetandet existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in