Citat:
Ursprungligen postat av c0rl
Min pappa låg med min mamma. Det är min pappas spermie och min mammas ägg som har skapat mig.Låt nu säga att min pappa legat med en annan kvinna än min mamma vid tillfället då han egentligen låg med min mamma och skapade mig. Samma spermie som skapade mig ifrån min pappa befruktar en annan kvinna än min mamma. Skapas då "mitt jag" fast med andra gener, annat utseende osv eller blir det ett helt annat "jag" (alltså mitt medvetande med andra genetiska förutsättningar) eller hur jag ska beskriva det. Jag tror ni vet vart jag vill komma.
Vad tror ni? Vad sägs det om det här ute i världen?
Nej, det som är DU, är en blandning mellan den just DEN spermien från din pappa som befruktade just DET ägget från din mamma som sedan blev DU. Hade just DEN spermien befruktat ett annat ägg, eller just DET ägget blivit befruktat av en annan spermie hade det INTE blivit DU, utan det hade blivit två helt andra människor istället. Man kan ju filosofera över alla potentiella människor som KUNDE ha blivit till, men som inte blev det...(eller KAN bli till men aldrig kommer att bli det.)