2011-04-12, 12:52
Medlem
Damacys avatar
Idag för exakt 50 år sedan blev Yuri Gagarin historisk när han blev den första människan i rymden. Men hur långt har vi egentligen kommit sedan den där historiska flygningen? Här är några viktiga milstolpar jag kom på på rak arm.

*Ständig närvaro i rymden med våra satelliter
*Månlandningen
*Hubbleteleskopet
*Den Internationella rymdstationen

Det finns givetvis väldigt mycket att tacka rymdutforskningen för, mycket ny teknologi och viktiga detaljer mycket mindre än de jag nyss nämnde. Men hur nöjda är ni med utvecklingen? Hade vi legat längre fram i tiden om rymdkapplöpningen fortsatt eller har vi tjänat på ett internationell samarbete?
Senast redigerad av Damacy 2011-04-12 kl. 12:57.
Citera
2011-04-12, 12:57
Medlem
Vi har fått bilder från mars, kommer dock inte ihåg vad roboten heter
Citera
2011-04-12, 13:08
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB

Det glömde jag! Voyager I & II tog ju massvis med bilder på solsystemets planeter på 70-talet.
Citera
2011-04-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB

Du tänker antagligen på farkosterna/robotarna Spirit och Opportunity. 2005 landade rymdsonden Huygens på Saturnus måne Titan och tog ett par suddiga bilder också.

Jakten på planeter i andra solsystem förtjänar att omnämnas också, särskilt med tanke på Kepler-teleskopet, som redan har hittat runt 1200 "planetkandidater" (det kommer ta ytterligare tid att bekräfta att de verkligen är planeter, som jag förstått det).
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-04-12 kl. 18:05.
Citera
2011-04-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Du tänker antagligen på farkosterna/robotarna Spirit och Opportunity. 2005 landade rymdsonden Huygens på Saturnus måne Titan och tog ett par suddiga bilder också.

Jakten på planeter i andra solsystem förtjänar att omnämnas också, särskilt med tanke på Kepler-teleskopet, som redan har hittat runt 1200 "planetkandidater" (det kommer ta ytterligare tid att bekräfta att de verkligen är planeter, som jag förstått det).
exakt, det var dem jag menade
Citera
2011-04-13, 21:21
Medlem
Rymdkapplöpningen pagar, men mer diskret.
+500 personer i rymden efter Gagarin och 12 har besökt manen.
Citera
2011-04-17, 02:50
Medlem
iakttagarens avatar
En milstolpe var inte med i startinlägget, konstant mänsklig vistelse i rymden.
Den Sovjetiska/Ryska rymdstationen Mir var bemannad i nästan 10 år, ISS har inte obegränsad livslängd.
Vad kommer efter i fråga om astro/kosmonauter i omloppsbana?
USA tänkte återvända till månen om ungefär 10 år men nu har Obama strypt projektet.
Kina satsar stort med har väldigt långa uppehåll mellan sina rymdfärder jämfört med USA och Sovjet på 60-talet. Annars kunde konkurrensen med Kina starta en ny rymdkapplöpning med USA.
En intressant iakttagelse p g a Gagarin, vid 50-års jubileet sas det på rysk TV att Pravda tryckte tre upplagor den 12 april 1961, en med framgång, en med katastrof och en där man bad utländska stater att hjälpa till med att rädda kosmonauten. Eftersom alternativet "inget har hänt" inte fanns med (starten uppskjuten) startade tryckningen troligen omedelbart efter raketuppskjutningen.
På den tiden gick rykten om misslyckade rymdflygningar i Sovjet, men med tanke på ovan nämnda och att nyheten om Vladimir Komarovs död vid flygningen med Soyuz 1 offentliggjordes direkt verkar det som ryktet är falskt.
Citera
2011-04-17, 12:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att det skulle bli någon ny rymdkapplöpning tror jag inte på då det i dagsläget inte finns något land som är berett att satsa pengarna som skulle behövas. Intressant är att Ryssland ökar sin rymdbudget och kommer utveckla sitt rymdprogram. Kina är också intressant men landet har valt att inte forcera fram utan ta det lugnt och försiktigt.

USA ligger just nu som en död anka i vattnet och även om tex Orionkapseln kommer bli verklighet kommer denna med största sannolikhet endast användas för resor till/från ISS.

När det gäller ESA kan bland annat den nya uppskjutningsrampen för Soyuzkapslar i Franska Guinea nämnas men då det inte finns något politiskt intresse i Europa plus flera medlemsländers dåliga ekonomi kommer det nog dröja innan vi får se något storstillat från ESA.

Även länder som Indien satsar på rymden men än så länge ligger man långt efter.

Med andra ord är det nog ISS som kommer vara nummer ett under flera år. Beslut är taget om att använda stationen till minst 2020 och utredning pågår om att förlänga till 2028. Förutom ISS är även Kinas planer med resor till månen och egen rymdstation intressanta men när det gäller det förstnämnda ligger detta rätt många år fram i tiden.

Som parentes kan nämnas att ISS förra året gick om Mir som den rymdfarkost som varit längst permanentat benmanad.

Om vi tar och tittar på den privata sektorn kommer det inte dröja allt för länge innan vi får se rymdskutt. Turer flera varv runt jorden kommer dock dröja och längre ut kommer dröja än längre.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att den bemannade rymdfarten kommer handla om ISS och rymdskutt samt Kinas kommande minirymdstation. Flera intressanta rymdsonder finns dock i planerna och det är nog det som vi kommer höra mest om dom kommande åren.
Citera
2011-04-17, 12:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Idag för exakt 50 år sedan blev Yuri Gagarin historisk när han blev den första människan i rymden. Men hur långt har vi egentligen kommit sedan den där historiska flygningen? Här är några viktiga milstolpar jag kom på på rak arm.

*Månlandningen

Du menar SEX (6) "Månlandningar", under farfars primitiva teknologiska tid...

Bra en MYT!

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2010/08/manbluffen-1969-1972-obestridliga-bevis-for-nasa-s-mankonspiration-dokument-och-video-analyser
Citera
2011-04-17, 16:20
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Psykofarmakadravel
Stäng ansiktsarslet, din jävla galning.

Till tråden - Jag tror Gagarin och co's lyft i rymden för det första gynnade oss mer här hemma än vad det gjorde för rymdfarten. Man räknade med att mycket snabbare komma längre ut i rymden än vad vi gjort.

Ett lyckat försök (om än tamt) skapade nog mer av ett tankesätt än en teknisk fördel. Att upptäcka att det faktiskt gick att lämna Tellus måste ha skapat ett otroligt sug hos världens alla akademikerfolk.
Jag vet själv hur taggad jag blir när jag kollar på filmen som den här.
Citera
2011-04-17, 16:35
Medlem
MyUniverses avatar
1967 Pulsar-Neutron stjärna.
Senast redigerad av MyUniverse 2011-04-17 kl. 16:48.
Citera
2013-06-22, 00:59
Medlem
Grandiosos avatar
Cause Of Yuri Gagarin Death Finally Revealed By Fellow Cosmonaut

Citat:
For more than 45 years, the death of Russian cosmonaut Yuri Gagarin, the first human to cross the Earth´s threshold and venture into space, has been shrouded in secrecy. But now, details of his 1968 death have been released by none other than the first man to walk in space, Aleksey Leonov.

Gagarin, who became the first man to travel into space on April 12, 1961, was killed when his MiG-15 aircraft crashed on March 27, 1968. Gagarin was just 34 years old. The details of that crash and his death have long been a confusing and controversial subject, with many theories coming forward on the actual cause of his death.

Now, Leonov, who conducted the first ever extra-vehicular spacewalk in 1965, has delved deeper into the touchy subject of the Gagarin death mystery. Leonov has been fighting for 20 years or more to gain permission to disclose the details of what happened that tragic day in 1968.

http://www.redorbit.com/news/space/1112876626/yuri-gagarin-death-revealed-45-years-later-061813/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in