2004-09-23, 23:09
Medlem
Knudsons avatar
Jag hade tänkt att börja plugga till våren i Uppsala eller Umeå och undrar hur det funkar med bostäder. Måste man redan nu sätta upp sig på nån lista eller finns det gott om bostäder så man kan få en på kort varsel? Jag är inte ute efter nåt exclusivt bara jag får ha en egen toalett så jag kan skita ifred, och helst så lite svortingar som möjligt så jag får behålla mina prylar .
Citera
2004-09-23, 23:23
Medlem
RigorMortiss avatar
Har ingen koll på Umeå, men i Uppsala vet jag att de har ett kösystem som gynnar den som stått längst i kön. Tipset är alltså att söka snarast. En annan vishet är att det brukar lösa sig oavsett. Men har du möjlighet, vilket du väl har, så sök direkt.
Citera
2004-09-24, 14:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag hade tänkt att börja plugga till våren i Uppsala eller Umeå och undrar hur det funkar med bostäder. Måste man redan nu sätta upp sig på nån lista eller finns det gott om bostäder så man kan få en på kort varsel? Jag är inte ute efter nåt exclusivt bara jag får ha en egen toalett så jag kan skita ifred, och helst så lite svortingar som möjligt så jag får behålla mina prylar .

Att ställa sig i kö hos Bostaden i Umeå tar inte många minuter, och är kostnadsfritt.

För att tacka ja till en lägenhet (hos Bostaden då) måste du först vara antagen, vilket innebär att den dagen antagningsbeskeden kommer till folk blir det en jävla rusch till lägenheterna.

Det program jag går hade färre sökanden än platser så jag tackade ja innan jag fått det formella beskedet att jag var antagen. Om man får göra så vet jag inte, men det funkade fint. Kan du lösa det på något liknande sätt så är det nog ett bra tips.

www.bostaden.umea.se
Citera
2004-09-24, 14:26
Medlem
Vintersömns avatar
Det största studentbostadsföretaget i Uppsala:
http://www.studentstaden.se

Kösystemet fungerar så att du anmäler intresse för vissa bostäder via internet. Den som har flest dagar av de som anmält intresse får bostaden. De två första månaderna varje termin har de dock en förtur för nya studenter så att det bara är nya studenter som kan anmäla intresse.

De största bostadsområdena:
Flogsta - Egent toalett, egen dusch, en del invandrare, ocentralt
Kantorn - Egen toalett, gemensam dusch, inte mycket invandrare, ocentralt
Rackarberget - Gemensam toalett, gemensam dusch, inte mycket invandrare, centralt
Citera
2004-09-24, 15:57
Medlem
Ursas avatar
Vet inget om Umeå, men vad gäller Uppsala bör du ställa dig i kö förra året. Där får du vara rätt aktiv om du ska få nåt med så här kort varsel.
Citera
2004-09-24, 17:12
Medlem
Bademjoons avatar
Jag tycker att Du ska söka dig till området Gottsunda. Sök rum/lägenhet där - centralt, fina rum/lägenheter och lite invandrare. Lycka till!

/Bademjoon (en som stjäl prylar...)
Citera
2004-09-24, 17:27
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon
Jag tycker att Du ska söka dig till området Gottsunda. Sök rum/lägenhet där - centralt, fina rum/lägenheter och lite invandrare. Lycka till!
Centralt: Öh, va?
Fint: Visst, det kan faktiskt vara rätt fint där.
Lite invandrare: Öh... va? Gottsunda kallas ju "Uppsalas svar på Rinkeby"?

EDIT: Jag stjäl också prylar. Men bara när jag vill...
Citera
2004-09-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon

/Bademjoon (en som stjäl prylar...)
=) =) =)
/Levy(en som oxå stjäl prylar)
Citera
2004-09-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Centralt: Öh, va?
Fint: Visst, det kan faktiskt vara rätt fint där.
Lite invandrare: Öh... va? Gottsunda kallas ju "Uppsalas svar på Rinkeby"?
Hört talas om något som kallas ironi?
Citera
2004-09-24, 17:30
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levy
Hört talas om något som kallas ironi?
Nej, det har jag inte. Kan du förklara vad strykning av kläder har med detta att göra?
Citera
2004-09-25, 11:28
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Nej, det har jag inte. Kan du förklara vad strykning av kläder har med detta att göra?

haha... tog ett tag innan jag förstod. Men den var kul...
Citera
2009-04-28, 13:40
Medlem
biplewds avatar
Tokbumpar tråden för att ställa en fråga:
Jag planerar att börja plugga i Uppsala till hösten. Jag har cirka 560 ködagar på www.studentstaden.se

När ska jag anmäla intresse för en bostad, och i vilket område är det bäst att bo i? Har hört att Flogsta suger.

Jag åker utomlands nu hela sommaren så jag vill inte stå där i augusti med skägget i brevlådan...

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in