2011-04-10, 20:42
Medlem
McHoruss avatar
Hej!
kronofogden har lagt en prick på mitt namn för att jag inte lämnat tillbaka pengar inom den tidsram dem givit mig. det handlade om 70 000 som jag skulle betala tillbaka och som skulle vara på kronofogdens konto den 3:e men jag betalade då in pengarna den 3:e och då hade pengarna inte kommit fram förrens den 5:e på kronofogdens konto. förfallodatum var den 3:e på fakturan.

Dem gav mig då en prick(som varar i 2 år och gör det omöjligt för mig att ta lån igen) så jag gick till tingsrätten med det här och dem dömde till min fördel och skickade ett krav på att kronofogden skulle ta bort anmärkningen jag fått men detta vägrar då kronofogden göra.

Som rubriken lyder,står kronofogden över svensk lag?

snälla skippa dumma kommentarer som inte svarar på min fråga så som:
-min brist på intelligens.
-vad pengarna var ämnade till.
tack!
Citera
2011-04-10, 20:46
Medlem
Iveccs avatar
Nej, kronofogden ska verkställa tingsrättens dom om inget annat föreligger.
Citera
2011-04-10, 20:49
Medlem
terms avatar
Jag anar missförstånd här. Kronofogden för inga register med "prickar", och domstolar skickar inga krav till Kronofogden att ta bort "prickar". Privata företag (som t.ex. UC, det största av dem) för register över människor som får utslag, tredskodomar m.m. från Kronofogden och domstolar.

Om tingsrätten i en dom kommit fram till att du i själva verket aldrig hade någon skuld (dvs inte bara att du inte har en skuld vid tidpunkten för domen) så kan uppgiften ("betalningsanmärkningen") tas bort om du skriver till det företaget som registrerat den. Om det däremot är så att du var skyldig att betala så kommer betalningsanmärkningen normalt vara kvar.

Om du beskriver vad det är som hänt litet närmare så kan vi spekulera om sannolikheten för att du får din betalningsanmärkning bortplockad.
Citera
2011-04-10, 20:51
Medlem
tantvrists avatar
Kronofogden står ej över lagen.
Citera
2011-04-10, 20:59
Medlem
McHoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Nej, kronofogden ska verkställa tingsrättens dom om inget annat föreligger.

så hur tänker dem? varför bokstavligt talat vägrar dem ta bort den för? jag har nu överklagat till förvaltningsnämnden (dem som håller koll på kronofogden) och dem håller nu på att granska fallet. kan kronofogden fortfarande ge avslag på kravet? varför måste jag vänta på förvaltningsnämnden och deras processer som kommer ta runt 1 år säkert?
Citera
2011-04-10, 21:22
Medlem
McHoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Jag anar missförstånd här. Kronofogden för inga register med "prickar", och domstolar skickar inga krav till Kronofogden att ta bort "prickar". Privata företag (som t.ex. UC, det största av dem) för register över människor som får utslag, tredskodomar m.m. från Kronofogden och domstolar.

Om tingsrätten i en dom kommit fram till att du i själva verket aldrig hade någon skuld (dvs inte bara att du inte har en skuld vid tidpunkten för domen) så kan uppgiften ("betalningsanmärkningen") tas bort om du skriver till det företaget som registrerat den. Om det däremot är så att du var skyldig att betala så kommer betalningsanmärkningen normalt vara kvar.

Om du beskriver vad det är som hänt litet närmare så kan vi spekulera om sannolikheten för att du får din betalningsanmärkning bortplockad.

uppskattar ditt svar!

är med ända tills den feta texten.
EDIT:
som ni kanske förstår gäller inte detta mig personligen utan en nära person till mig ber om ursäkt om det blir lite fel men nu tror jag att jag fattat detta rätt.

jag hamnade på inkasso med en räkning, ett lån, på 70 000kr. inkasso hade då en (sjuk) avbetalningsplan som jag undvek att betala men sparade ihop 70 tusen vid sidan om. sedan så hamna jag på kronofogden(man betalar inte klumpsummor till inkasso men kronofogden kräver bara klumpsummor) och även undvek jag dem för att jag behövde lite mer tid till att få ihop mina 70 tusen. sedan krävde dem att summan skulle betalas den 3:e och betalades dem inte in då skulle jag få en prick jag betala in pengarna exakt den 3:e. skulle jag betalat in den 1:a så skulle företaget fått sina pengar i tid.

när det gäller det snedstilta vet inte riktigt vad mer jag kan berätta om händelsen, fråga gärna så svarar jag
Senast redigerad av McHorus 2011-04-10 kl. 21:42.
Citera
2011-04-10, 21:48
Medlem
Qidushs avatar
Kronofogdemyndigheten för inte register över betalningsanmärkningar. Därför kan inte Kronofogdemyndigheten korrigera en införd betalningsanmärkning, oavsett vad någon rådman fått någon notarie att expediera.
Citera
2011-04-10, 22:14
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHorus
Dem gav mig då en prick(som varar i 2 år och gör det omöjligt för mig att ta lån igen) så jag gick till tingsrätten med det här och dem dömde till min fördel och skickade ett krav på att kronofogden skulle ta bort anmärkningen jag fått men detta vägrar då kronofogden göra.
Menar du verkligen att du gick till tingsrätten med det här och fick den att döma till din fördel och krävde att kronofogden skulle ta bort betalningsanmärkningen?
Citera
2011-04-10, 22:32
Medlem
McHoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Menar du verkligen att du gick till tingsrätten med det här och fick den att döma till din fördel och krävde att kronofogden skulle ta bort betalningsanmärkningen?

japp!
Citera
2011-04-10, 22:36
Medlem
McHoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Kronofogdemyndigheten för inte register över betalningsanmärkningar. Därför kan inte Kronofogdemyndigheten korrigera en införd betalningsanmärkning, oavsett vad någon rådman fått någon notarie att expediera.

tacksam för svar!
hmm, du menar att dem inte har någonting att godkänna överhuvudtaget utan att jag ska gå med detta domslut till företaget (banken) och kräva att dem lyfter bort min anmärkning?
Citera
2011-04-11, 03:34
Medlem
_killahs avatar
Citat:
uppskattar ditt svar!

är med ända tills den feta texten.
EDIT:
som ni kanske förstår gäller inte detta mig personligen utan en nära person till mig ber om ursäkt om det blir lite fel men nu tror jag att jag fattat detta rätt.

jag hamnade på inkasso med en räkning, ett lån, på 70 000kr. inkasso hade då en (sjuk) avbetalningsplan som jag undvek att betala men sparade ihop 70 tusen vid sidan om. sedan så hamna jag på kronofogden(man betalar inte klumpsummor till inkasso men kronofogden kräver bara klumpsummor) och även undvek jag dem för att jag behövde lite mer tid till att få ihop mina 70 tusen. sedan krävde dem att summan skulle betalas den 3:e och betalades dem inte in då skulle jag få en prick jag betala in pengarna exakt den 3:e. skulle jag betalat in den 1:a så skulle företaget fått sina pengar i tid.

när det gäller det snedstilta vet inte riktigt vad mer jag kan berätta om händelsen, fråga gärna så svarar jag

Det är en grej jag inte förstår riktigt. Om "din kompis" höll sig undan fogden skulle pricken aldrig registretas ändå. För de första kronofogden gör är att skicka ut en delgivning, ett papper där din skuld och ett papper du ska skriva under för att bekräfta att du tagit del av detta.
Görs icke detta kommer myndigheten efter ett tag att skicka delgivningsmän till din folkbokföringsadress för att få dig att skriva under skulden.
Har du hålt dig undan detta och sedan bara ringer/traskar till fogden och säger du har en skuld du vill betala kommer du inte att få någon betalningsanmärkning.

Har du därremot fått en faktura av kronofogden så har du med största sannolikhet skrivit under en delgivning, och således accepterat din skuld. Anmäkrningen är således korrekt och kommer garanterat att inte att tas bort.
Citera
2011-04-11, 07:14
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
tacksam för svar!
hmm, du menar att dem inte har någonting att godkänna överhuvudtaget utan att jag ska gå med detta domslut till företaget (banken) och kräva att dem lyfter bort min anmärkning?
Nej. Kronofogden för ett register över sina "kunder" och när de fått ett utslag på ett ärende försöker de driva in det. Kreditupplysningsföretagen (de som företag mfl vänder sig till när de vill ta en kreditupplysning på någon) hämtar information från bl a Kronofogden och gör en anmärkning på upplysningen om man har ett utslag från kronofogden, samt noterar ev skuldsaldo.

Det är alltså kreditupplysningsföretagen (t ex www.uc.se) som gör betalningsanmärkningar. Ska en anmärkning tas bort måste du vända dig till dem. För övrigt så syns anmärkningar i tre år och inte två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in