Citat:
Ursprungligen postat av McHorus
uppskattar ditt svar!
är med ända tills den feta texten.
EDIT:
som ni kanske förstår gäller inte detta mig personligen utan en nära person till mig ber om ursäkt om det blir lite fel men nu tror jag att jag fattat detta rätt.
jag hamnade på inkasso med en räkning, ett lån, på 70 000kr. inkasso hade då en (sjuk) avbetalningsplan som jag undvek att betala men sparade ihop 70 tusen vid sidan om. sedan så hamna jag på kronofogden(man betalar inte klumpsummor till inkasso men kronofogden kräver bara klumpsummor) och även undvek jag dem för att jag behövde lite mer tid till att få ihop mina 70 tusen. sedan krävde dem att summan skulle betalas den 3:e och betalades dem inte in då skulle jag få en prick jag betala in pengarna exakt den 3:e. skulle jag betalat in den 1:a så skulle företaget fått sina pengar i tid.
när det gäller det snedstilta vet inte riktigt vad mer jag kan berätta om händelsen, fråga gärna så svarar jag

Det är en grej jag inte förstår riktigt. Om "din kompis" höll sig undan fogden skulle pricken aldrig registretas ändå. För de första kronofogden gör är att skicka ut en delgivning, ett papper där din skuld och ett papper du ska skriva under för att bekräfta att du tagit del av detta.
Görs icke detta kommer myndigheten efter ett tag att skicka delgivningsmän till din folkbokföringsadress för att få dig att skriva under skulden.
Har du hålt dig undan detta och sedan bara ringer/traskar till fogden och säger du har en skuld du vill betala kommer du inte att få någon betalningsanmärkning.
Har du därremot fått en faktura av kronofogden så har du med största sannolikhet skrivit under en delgivning, och således accepterat din skuld. Anmäkrningen är således korrekt och kommer garanterat att inte att tas bort.