Jag kör för tillfället följande:
Måndag: Bröst & triceps
Tisdag: Kondition, löpning ~ 6 km
Onsdag: Rygg & biceps
Torsdag: Kondition, löpning ~ 6 km
Fredag: Ben
Lördag: Axlar, traps & Mage
Söndag: Biceps?
Det jag nu undrar är om jag kan köra biceps på söndag, får mina biceps nog med vila för att återhämta sig? Tycker nämligen att de ligger efter lite, så tänkte börja köra de på söndagar hemma, då jag har skivstång och hantlar, så om jag då kör biceps på onsdag & söndag, blir ju ändå 48h + vila mellan bicepspassen, så det bör väl inte vara några problem, eller? Mellan onsdagspasset å söndagen blir det ju 3 dagar imellan, och mella söndagspasset och onsdagen blir det ju iaf måndag och tisdag man vilar biceps. Vad tycker ni? väldigt tacksam för svar, är det något att köra på för att förbättra mina biceps så de kommer i takt me de andra musklerna något sånär? eller bör jag bara köra det en gång i veckan som jag gjort i ungefär ett halvårs tid? =)
Jo asså det är väldigt mycket varierande snack om det, i princip alla säger olika, finns dock inget antal som är "rätt".
Man brukar säga att 4-6 reps bygger styrka, därav man ska ha så tunga vikter så man klarar 4-5, men inte mer än 6!
8-12 bygger volym, detta antal är nog det vanligaste som många kör, man ska då inte kunna göra mer än 12, och man ska inte heller lassa för tungt så man inte kan göra 8.
15+ blir mer uthållighet, men man borde inte haka upp sig så mycket på reps tycker jag, sålänge man överbelastar musklerna och tröttar ut dem så växer de ju, men jag gillar att köra på 8-12, sen ibland när jag går upp och kör på högre vikter så brukar det ju förståss blir 4-6 i början, men i sinom tid blir ju även det 8-12;or, så är det ju!
Detta går ju lite hand i hand också, bygger man volym får man ju styrkan med sig, och om man kör efter styrka, så blir ju det också volym liksom. Så kör på det du tycker är roligast och passar dig bäst!
Antalet set är också väldigt individuellt, jag brukar köra 4 set på varje övning, alltså 4 set x 8-12 reps, och cirka 3 övningar för varje muskelgrupp =), detta är ju även vad du tycker är bäst och passar dig osv.
Klart att man ska träna en muskelgrupp två gånger i veckan!
48-timmars-regeln har väl sitt ursprung i att under de första 48 timmarna så sker den mesta av förbättringen efter ett styrkepass - därför anses det ok att anstränga muskeln igen då. Har man kört ett väldigt hårt pass kan det kräva upp emot en veckas återhämtning för fullt träningsutbyte. Därför bör man nog inte köra två megahårda pass, men väl två medel/medel, medel/lätt eller tungt/lätt eller något liknande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!