• 1
  • 2
2011-04-15, 01:32
Medlem
Hejsvejs avatar
Det kan jag väl gå med på. Jag griper i och för sig inte bara påståenden ur luften. Har lyssnat på ett antal föredrag på youtube av Harris, bland annat ett som var 1,5 timmar långt. På den tiden borde han väl hinna få fram sin tes.
Citera
2011-04-15, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intact-behymen
Nu har inte jag brytt mig om att läsa några av era inlägg, men jag vet ändå att ni alla är ute och cyklar...men allvarligt talat så ser jag att många här missuppfattat bokens innehåll. Återigen: läs boken först. Meningen med den här tråden var som sagt att jämföra åsikter om boken och inte att debattera innehållet med folk som inte ens läst den. Tack för era åsikter, men så länge ni kritiserar innehållet utan att ha en djupare förståelse för Harris argument så är en vidare disussion meningslös. Det är extremt dogmatiskt att avfärda en bok helt och hållet utan att ha läst den.
Icke. Istället kan du visa, du som har läst boken, hur Harris härleder bör ur är. Eller med andra ord: värderingar ur fakta. Något säger mig att Harris, likt alla andra är okapabel till det och därav: jag behöver inte läsa boken...
Citera
2011-04-15, 08:27
Medlem
Prometeuss avatar
Ni får väldigt gärna ge er på min idé. Jag är inte utbildad filosof för fem öre men jag tycker det verkar vettigt.
Citera
2011-04-15, 10:27
Medlem
Kheperas avatar
Visst är Harris något på spåret när han menar att det är människans liv och livsvillkor som utgör grunden för moralen. Men jag blev knappast imponerad att hans resonemang när jag läste boken. Det präglas av materialism.
Citera
2011-04-15, 16:26
Medlem
Jag har inte läst boken men från de youtube klippen och TEd talks av Harris som jag sett så verkar någonting vara utelämnad. Samtidigt skulle jag vilja läsa en mer detaljerad analys av Kheperas insikt.

Det som slår mig är följande: Bara för att en muslimsk kvinna lider av de omständigheterna hon har följer det inte att lidande är fel. Hon kanske accepterar att Gud har gett henne en roll som innebär lidande på vissa plan. Då kommer hon aldrig gå med på att hennes lidande är en konsekvens av omoraliskt handlande eftersom hon tror på ett"högre syfte", nämligen det Gud har "bestämt". De som kommer från en religiös bakgrund borde förstå denna resonemang. Andra kan förstå det också. Om vi tar Mandela som exempel kan vi säga att han led pga ett högre syfte som han hade. Detta kan man hitta i många situationer.

Så lidande behöver inte vara intrinsiskt fel.
Citera
2011-04-15, 18:39
Medlem
Intact-behymens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Visst är Harris något på spåret när han menar att det är människans liv och livsvillkor som utgör grunden för moralen. Men jag blev knappast imponerad att hans resonemang när jag läste boken. Det präglas av materialism.

Du verkar vara den enda som läst boken. Kan du utveckla din kritik?
Citera
2013-11-04, 18:20
Medlem
Fred-Asps avatar
Tänker att det känns lägligt att bumpa tråden eftersom Samme själv lagt upp en utmaning nyligen på sin sida:

http://www.samharris.org/blog/item/t...ape-challenge1

(okej, inte nyligen, men aja. ). Personligen hade jag tänkt göra mitt bästa att åtminstone utmana tesen och jag föreslår starkt att skribenterna på filosofi forumet också beger sig in i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Ja, frågan är varför Harris vill kalla det för vetenskap och inte för moralfilosofi. Precis som du skriver så är nog hans tes mindre kontroversiell än vad den verkar när man ser underrubriken på hans bok "How science can determine human values". Som Peter Singer påpekar i denna debatt:

Det Sam menar är att det går att ha en annan vetenskaplig gren för moral. Utifrån hans premisser så finns det inget illegitimt att kalla det han argumenterar för, vetenskap. Han har styrkt det väldigt bra, inte bara i sina talks, utan också i sin bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Det Harris argumenterar för är redan känt och kallas Utilitarism.

Nej, utilitarism handlar om att maximera glädje och lycka. Harris pratar om''välmående'' och har diskuterat utilitarismens tillkortakommanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag har inte läst boken men från de youtube klippen och TEd talks av Harris som jag sett så verkar någonting vara utelämnad. Samtidigt skulle jag vilja läsa en mer detaljerad analys av Kheperas insikt.

Samma här. Khepera brukar skriva väldigt intressanta inlägg överlag.
Citat:
Det som slår mig är följande: Bara för att en muslimsk kvinna lider av de omständigheterna hon har följer det inte att lidande är fel.

Det är inte poängen. Poängen är att när vi pratar om moral, om vad som är rätt och fel osv, pratar vi per se om medvetna varelsers välbefinnande och upplevelser. Detta är sant oavsett vilken kontext vi ser det på. Så oavsett hur sinnessjuk och brutal en kultur är ( talibanerna ), kan vi alltid dra slutsatsen att krafterna som driver handlingarna framåt gör det för att de tror sig vara rätt typ av handlingar.

Alltså, man resonerar inte ''vi gör det här för att vi älskar att ha lidande samhällen''. Utan man tror att det är bättre. Utifrån det här, är det uppenbart att kvinnor som lever på det sättet afghanskor gör inte mår så bra de bara kan.

Citat:
Hon kanske accepterar att Gud har gett henne en roll som innebär lidande på vissa plan. Då kommer hon aldrig gå med på att hennes lidande är en konsekvens av omoraliskt handlande eftersom hon tror på ett"högre syfte", nämligen det Gud har "bestämt". De som kommer från en religiös bakgrund borde förstå denna resonemang. Andra kan förstå det också. Om vi tar Mandela som exempel kan vi säga att han led pga ett högre syfte som han hade. Detta kan man hitta i många situationer.

Med all respekt; det här resonemanget har otroligt mycket hål i sig.

Så pågrund av att människor kan få vanföreställningar som de känner ger en ett syfte, kan man inte säga att det är fel från part A att utsätta part B för fruktansvärd behandling? Part B verkar ju åtminstone vara helt medveten om att det är ett helvete att leva på detta sätt.

Så utifrån all den här informationen så kan man definitivt dra slutsatsen att en kvinnas välmående i 90-talets Afghanistan obefintligt. Alltså är det fel att behandla kvinnor på det sättet som talibanerna behandlade dom. Om vi sätter en tvist på saken:

vi säger att vi behandlar kvinnor som boskap i hopp om att en viss grupp av dessa ska få någon form av väldigt betydelsefulla liv. Är detta då det optimala sättet att ge kvinnor den här typen av betydelsefulla upplevelser? Svaret är nej. Oavsett om du frivilligt lever ett väldigt bisarrt liv som en mystiker i en klädsäck, är inte burkabärande ens i närheten av hur betydelsefullt ditt liv skulle kunna bli om du inte bar det.
Senast redigerad av Fred-Asp 2013-11-04 kl. 18:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in