2011-04-10, 01:54
Medlem
svampinfektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tror du inte att det skulle bli ett missbrukande bland användarna av den regeln?

Tex att så fort man ser en felstavning så blir det en rapport.

Jo, självklart, men finns ju missbruk av alla regler. Men kommer du fram till ett inlägg av någon som har skrivit något som är nästintill omöjligt att läsa utan att bita ihop och få spänningshuvudvärk, då kommer ju den rapportera-knappen vara mycket till hjälp, speciellt när den både hade ökat standarden på forumet jävligt högt och filtrerat ut dessa "lata" jävlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det kan vi tyvärr inte göra eftersom vi (mods) då gör oss till smakpoliser och det skulle inte alls fungera. Det moderator X tycker är helt okej kommer moderator Y tycka är bedrövligt... Tänk själv vilka problem det skulle skapa på ett forum med 100+ mods som var och en ska bedöma inlägg utifrån sin egen kunskap...

Det finns väl ingen extrem policy emot att INTE ge varningar till någon skriver som en sjuåring? 18-årsgränsen är väl också till för att vi är vuxna och vuxna människor har förmågan att skriva ordentligt. Har vi någon, som jag skrev till voodoo, som är helt bedrövlig och gör det ibland men alldeles för ofta, går inte det på gränsen av troll? Visst, vi ska ju inte direkt gå och banna folk som ni tycker är lite jobbiga eller glömmer stava rätt på ett ord eller två, men närmare några sådana här abortpiller som misslyckats med att förstå syftet med ett diskussionsforum?
Citera
2011-04-10, 02:02
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampinfektion
Jo, självklart, men finns ju missbruk av alla regler. Men kommer du fram till ett inlägg av någon som har skrivit något som är nästintill omöjligt att läsa utan att bita ihop och få spänningshuvudvärk, då kommer ju den rapportera-knappen vara mycket till hjälp, speciellt när den både hade ökat standarden på forumet jävligt högt och filtrerat ut dessa "lata" jävlar.

Det finns väl ingen extrem policy emot att INTE ge varningar till någon skriver som en sjuåring? 18-årsgränsen är väl också till för att vi är vuxna och vuxna människor har förmågan att skriva ordentligt. Har vi någon, som jag skrev till voodoo, som är helt bedrövlig och gör det ibland men alldeles för ofta, går inte det på gränsen av troll? Visst, vi ska ju inte direkt gå och banna folk som ni tycker är lite jobbiga eller glömmer stava rätt på ett ord eller två, men närmare några sådana här abortpiller som misslyckats med att förstå syftet med ett diskussionsforum?
Vi ger inte TILLSÄGELSER för att en medlem skriver illa och det är helt självklart om man funderar lite. Vem ska bedöma om man skriver illa? Moderatorn i 'Språk' eller moderatorn i valfritt annat delforum? Du måste själv förstå att det faller på sin egen orimlighet...

Det är inte ett regelbrott att stava/skriva illa och det ska det heller inte vara. Många av medlemmarna jag tycker är intressanta att följa skriver riktigt illa, men de skriver så som de känner och det gör deras texter mycket mer intressanta än mina inlägg.
Citera
2011-04-10, 02:22
Medlem
svampinfektions avatar
Citat:
Vi ger inte TILLSÄGELSER för att en medlem skriver illa och det är helt självklart om man funderar lite. Vem ska bedöma om man skriver illa? Moderatorn i 'Språk' eller moderatorn i valfritt annat delforum? Du måste själv förstå att det faller på sin egen orimlighet...

Det är inte ett regelbrott att stava/skriva illa och det ska det heller inte vara. Många av medlemmarna jag tycker är intressanta att följa skriver riktigt illa, men de skriver så som de känner och det gör deras texter mycket mer intressanta än mina inlägg.

Citat:
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.

Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för "kvalitet framför kvantitet".
- från https://www.flashback.org/regler

Jag menar, grunden finns ju där. Bara aldrig sett den användas
Citera
2011-04-10, 11:48
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Om det verkligen stör dig så himla mycket med retoriska brister i folks inlägg.. Vad fan gör du här på ett FRITÄNKANDE, ÖPPET forum?

Dubbelmoralen dunkar dig i skallen. Sök till något bokförlag som översättare om du inte klarar av Sverige i detta nu med immigrerande analfabeter som förpestar vårat språk.

PS: Jag är absolut ingen höjdare på att stava. Men jag kan lova att du fattar vad jag skriver.

Retorik har med verbalkommunikation att göra, och inte med skrift. Per definition talat.

Problemet ligger inte i simpla brister i inläggen, utan problemet kan på rak arm hänföras till lathet. Och folk väljer att skriva o istället för och, lämna bort punkt och versal i början av en mening har absolut inte med något annat än lathet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tycker ditt inlägg bara bevisar att du är en jävla idiot..

Du kanske inte tänkte så långt att de flesta på det här forumet lider av dyslexi?
Inte för att jag själv gör det men att du påstår att dessa är "inkompetenta" för du bara den här tråden och forumet till en låg nivå.

Du kanske kan ge exempel på några inlägg som stör dig så jävla mycket?

Jag har själv dyslexia, men istället för att posta inlägg som ser ut som hej kom och hjälp mig, så läser jag igenom mina inlägg en eller två gånger innan jag postar dem. Och att skriva med en dator gör saker så jävla mycket enklare. När jag skriver för hand är då det skiter sig, inte vid en dator.

Och att ha dyslexia är inte en orsak till att ha dålig svenska. Även det är lathet.

Citat:
Bögar?

Jag pratar såklart inte om dyxelektiker (hur fan stavas skiten). Vi snackar om idioterna, tror inte det är så svårt att skilja på dom, eller måste jag hitta exempel?

Sedan så har inte dyslexia med intelligens att göra. Det är inte bara en av våra framstående forskare och framgångsrika företagare som lider eller led av det. Men som sagt, majoriteten av dem som påstår sig ha dyslexia på FB lider inte av något annat än lathet. MSN generationen har vant sig vid att det inte spelar någon roll hur det ser ut när en skriver.

Citat:
Nja, det är väl snarare så att minoriteten lider av dyslexi? Däremot är många unga och vet inte (de borde veta) hur man skriver o.s.v. Jag håller dock med TS om att många inlägg är jobbiga att läsa för att styckeindelning saknas och för att språket är helt bedrövligt.

Man behöver inte alls skriva perfekt, men att bara klumpa ihop text till en stor massa gör den svårläst och det vinner ingen på. Sannolikt är skolan den stora boven i dramat eftersom kraven på eleverna måste vara för låga...

Exakt så som jag tänker. Att någon inte sätter punkt i slutet av en mening, startar en ny mening med versal och förkortar och med o tjänar ingen på. Och det gå som jag sade inte att försvara detta med dyslexia.

Det värsta är att många av dessa användare är mycket aktiva, så vad de många gånger gör, är att göra tråden helt oläsbar med sina inlägg. Ett mycket vanligt problem i Organiserad brottslighet, sämre stavning på FB får man leta efter.
Citera
2011-04-10, 13:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Citat:
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.

Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för "kvalitet framför kvantitet".

Frånsett att du är ute och cyklar (vilket Carl korrekt har visat) så har du, mot alla odds, en poäng i ovanstående text. Enligt min mening så är det en intellektuell kullerbytta om man har en sådan skrivning på regelsidan på ett forum som så fullkomligt svämmar över av skitinlägg.

Det är också uppenbart att jag är en av de få medlemmar som har den åsikten.
Citera
2011-04-10, 18:15
Medlem
krang666s avatar
Jag förstår TS till en viss grad. Men jag tycker ändå att det är helt fel att kräva att folks ska ägna sig åt att försöka se över sina inlägg 2-3 gånger innan dom vågar klicka på "skicka" knappen, bara för att inte få en jävla massa skit kastade på sig när det inte har någonting med handlingen i trådens ämne att göra.

Det är dom personerna (som skriver "-Lär dig stava, jag är bäst!" som borde åka på varningar dagligen imo.
Citera
2011-04-10, 19:35
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Vad ska den obiligatoriska visningsbilden vara då? Det måste ju vara något neutralt, något liknande en msn-gubbe kanske. Jo jag gillar idén fast det känns inte jätteviktigt.
Citera
2011-04-10, 20:16
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Nåja, helt orealistiska ska vi dock inte vara, man kan inte bota inkompetens. Jag föreslår istället att vi ska införa obligatorisk visningsbild bredvid sitt nick - först och främst hade det inte funnits något ojämnt mönster av fina bilder, fina bilder, något mongo med 3 inlägg och fina bilder. För det andra hade det varit så mycket enklare att relatera till p-pillerna om de hade små representationer av sig själva bredvid sitt namn. För det tredje hade det varit estetiskt fint .
jag tycker hellre att vi ska ta bort all grafik från forumet med svep själet att det tar så lång tid att ladda för alla med modem upp kopplingar, totalt jävla slöseri med ettor och nollor, samma sak med de här flinande gula gubbarna som förstör rad brytningen. om det här forumet ute slutande bestog av text så hade vi nog sett en markant ökning av kvlaitet på inläggen .min erfaren het är att ju mer grafik och krafs man har,d esto mer spammigt blir det. o du vill ha fler bilder? ang att straffa fel stavare med kfk som före vändning: kfk är till för att bekämpa idiot trådar, inte dyxelektriker (vad har det fö att göra med obligatoriska visnings bilder?) däremot har jag sett att flera forum har staVNINGS KONTRoller i text arean som man skriver inlägget i , det kanske vore ngt

Citat:
Det är dom personerna (som skriver "-Lär dig stava, jag är bäst!" som borde åka på varningar dagligen imo.
Instämmer. Samma fenomen som trolljägarna: dubbelt så irriterande som trollen.
Citera
2011-04-10, 22:59
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Ja, men du blandar ihop saker. Nu överdriver jag lite, men tänk om vi fick en av de riktigt tunga i den undre världen att posta inlägg om sitt liv och leverne på Flashback och att personen ifråga samtidigt skrev och stavade som en kratta. Läsvärdet vore oerhört stort trots att stavning och meningsuppbyggnad lämnade en hel del att önska...
Citera
2011-04-11, 00:46
Medlem
svampinfektions avatar
Citat:
Ja, men du blandar ihop saker. Nu överdriver jag lite, men tänk om vi fick en av de riktigt tunga i den undre världen att posta inlägg om sitt liv och leverne på Flashback och att personen ifråga samtidigt skrev och stavade som en kratta. Läsvärdet vore oerhört stort trots att stavning och meningsuppbyggnad lämnade en hel del att önska...

Ah, man kan ju drömma Ren äkta organiserad brottslighet frost-style på flashback hade varit guld.
OnT: Jag står fortfarande vid min idé, det är absolut ingen omöjligt att implementera det och det hade gett högre standard här.

Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Vad ska den obiligatoriska visningsbilden vara då? Det måste ju vara något neutralt, något liknande en msn-gubbe kanske. Jo jag gillar idén fast det känns inte jätteviktigt.

Jag menar inte en automatisk bild, bara att man laddar upp sin egen och innan man har gjort det kan man inte posta eller något, precis som ens nick.
Citera
2011-04-11, 01:01
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Jag menar inte en automatisk bild, bara att man laddar upp sin egen och innan man har gjort det kan man inte posta eller något, precis som ens nick.
Vafan det här är ett diskussionsforum, det är enbart innehållet i inläggen som har betydelse. Visst är det bekvämt med avatarer de gör det lättare att komma ihåg en användare, de kan ge en fingervisning om användarens åsikter och intressen och de kan vara roliga.

Men jag tror att färre seriösa personer som kommer hit för att diskutera skulle orka registrera sig om det var ett krav. Jag tycker istället att fokus borde flyttas från nicket, avataren, reggdatumet och antalet inlägg till inlägget i sig. DET tror jag skulle höja kvalitén på forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in