Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det är väldigt enkelt att man fastnar där istället för att, som jag ibland planerat, läsa någon god, lärorik bok och faktiskt
lära sig något i syfte att nå personlig utveckling. Dessutom är jag för tillfället mycket andligt intresserad, men känner att mina lustar hindrar mig...
Att ifrågasätta sin val är alltså receptet...
Tack!
Varför stoppar dina lustar dig i din egen utveckling? Om man vinklar det till en andlig nivå, så är man alltid på rätt plats vid rätt tillfälle. Det finns inget fel, utan man är där man är för att man har "ett behov" av det just nu. Och när man ifrågasätter "Varför gör jag så här?" så sår man ett frö, och sen kommer ett svar, och sen kan man bryta det om man inser att det faktiskt är destruktivt. Eller kanske rentav bara inte tjänar något syfte längre.
Ofta är det inte lustarna som hindrar en i utvecklingen, utan det är tankarna kring känslorna. Det är tankarna som håller kvar känslorna och lustarna och sånt. Det är därför det är nyttigt att ifrågasätta eftersom det är ett första steg i att bryta tankemönster. Och även bli medveten om vad man gör och varför, och därefter kunna välja på ett annat sätt.
Vi blir rätt begränsade tack vare våra hjärnor. Så även det myntet har två sidor! Och antagligen därför "man ska tänka med hjärtat".
Andligheten skulle säga: Olusten är hjärtats sätt att säga att man gör/tänker någonting som inte är bra för en själv.
Medan psykologin skulle säga:
Det blir dissonans. ABC. Affect, Behaviour, cognition. ex.
C"Jag borde läsa några intressanta böcker så att jag lär mig mer!"
+
B: Sitter vid datorn.
=
A: Dissonans. Man gör inte som man tänker. (A kan vara ångest då)
Och någon tredje kanske skulle säga "äh.. sup bort det!"
Bli medveten om dina lustar och välj vilken lust du vill ha. För även känslor styrs av vår hjärna, och det går att lära sig kontrollera dessa. säger jag... kanske inte så många andra håller med. Men enligt mig begränsar vi oss så mycket med våra hjärnor att vi inte ser möjligheterna. Vi tror att vi inte kan, och därför kan vi inte heller.