Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Tycks TS håller på förlora sin syster och hon är väl rädd att hon kommer förlora sin familj...
Ja, exakt. Jag vill ju så klart fortsätta vara vän med min syster, vi har ju tidigare haft en bra relation. Hon har ju dessutom barn (med honom) och jag vill ju verkligen inte tappa dem. De har varit som egna barn för mig och jag skulle aldrig tveka att ta dem till mig om något skulle hända min syster och hennes man. Det är tyvärr bara lite svårt att upprätthålla en relation med barnen just nu, av förklarliga skäl, även om det är något jag helst i hela världen vill.
Citera
2011-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazton
Låter helt sinnesrubbat- men har du bra relation med sin syster? En tanke är ju att hennes man försöker isolera henne- kan det vara så? Skickar en länk sajt där man diskuterar den här typen av problem: http://www.terapisnack.com/

Det låter inte bra att era föräldrar verkar helt duperade av honom. Vad vet du egentligen om honom?Har han några lik i garderoben?

Jag HADE bra relation med henne tidigare. Något som jag tror att han möjligtvis kan ha varit svartsjuk över. Jag säger inte att det är så, men den känslan har jag tidigare fått, och då kan man ju undra om han omedvetet (eller medvetet) ansåg att den relationen måste raseras.

Jag har också funderat på det där om han försöker isolera henne, men det känns inte som att det riktigt är fallet, eftersom det i så fall bara är mig han vill att hon ska isoleras ifrån. Han har inget emot övriga i min familj (hittills, sen kan man förstås inte veta vad han säger när han är hemma med bara min syster). Han har i alla fall inte betett sig som att han vill isolera henne ifrån någon annan. Jag har också tänkt att om det är så, så är det ju mycket viktigt att jag försöker hålla mig kvar, även om man inte kan ta vad som helst hur länge som helst. Jag har ju också en gräns för vad jag orkar liksom.

Tack för den sidan, jag ska titta på den!
Citera
2011-04-09, 22:06
Medlem
Varför skickar du inte bara din sambo på han och misshandlar aset?
Citera
2011-04-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Herre jävlar låter som någon är otroligt instabil och manupilativ(?) bästa ni kan göra är undvika dom.
Jag skulle ta åka hem till mina föräldrar och dra hela historian hur allt började och hur ni upplever det hela, jämför era erfarenheter och ta kontakt med någon som kan hjälpa er utifrån med detta psykolog tex.
Nu tror jag inte att ni kan få bukt med denna person utan det handlar mer om hur ni ska hantera det hela för att lättast komma undan med vettet i behåll.

Låter som din syster har manipulerats av denne man och nu går hans ledband, vilket förmodligen påverkar deras barn negativt. Ska man anmäla, det får man avgöra själv och det kans kapa större problem men vem bryr sig om sig själv om det handlar om barn.

Jag skulle för övrigt
1. prata ut med mina föräldrar
2. helt byta telefon och se till dom inte fick tag i nummret
3 bryta totalt med dom
4. prata med någon som kan hjälpa mig hantera situationen
5. säga till min syster att nu får det vara nog, jag orkar inte med detta (skulle inte ge mig in i ett längre samtal utan bara säga, nu är det NOG!)

Detta är inte ditt fel och jag skulle inte ta itu med det själv.

Ja, jag tror att han är väldigt instabil. Manipulativ, det vet jag inte, men det är mycket möjligt. Senaste tiden, nu när allt har blivit så mycket värre, så har jag faktiskt börjat att inse att detta inte alls är mitt fel och att det är hos honom som problemet ligger. Det råkar bara vara på mig som han riktar all sin må-dåligt, ångest, hat, ilska och vad det nu kan vara. Det är rätt befriande att kunna lägga bort skulden, men trots det så är det fortfarande rätt tärande att hela tiden ha hela situationen i bakhuvudet.

Jag vill inte bryta med min syster och inte heller med barnen. Honom skulle jag vara nöjd med att slippa för evigt, om det vore så enkelt. Känns bara svårt, eftersom både min syster och barnen i så fall sätts i en position där de ska vara lojala mot oss båda, när (jag tror) att han inte ger dem utrymme för det. Eller alltså det känns som att han har kommit till den punkten att han mer eller mindre får dem att välja honom eller mig. Det gör mig lite orolig också, för jag vill ju inte att barnen ska må dåligt för att de tycker om mig samtidigt som de inte "får" göra det och därmed behöva dölja det för honom.
Citera
2011-04-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyy
Varför skickar du inte bara din sambo på han och misshandlar aset?
Därför att jag inte tror på våld. Jag kan inte tänka ut en enda rimlig anledning till hur det skulle kunna göra saken bättre. Då kan jag glömma att min syster nånsin pratar med mig igen eller att jag får träffa deras barn.
Citera
2011-04-09, 22:14
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Eh konstigt att ingen ifrågasätter dig.

Hela din text är otroligt vinklad.

Det står ungefär såhär.

Hej! Min systers man är en idiot emot mig, han skäller ut mig, beter sig som en jävla idiot, ringer mina föräldrar och klagar på mig. Ringer och skäller ut mig i telefon.

Och jag har inte gjort någonting.

Är du så dum att du tror på det själv eller? Det finns alltid två sidor av myntet. Kanske är du för blind för att se din egna. Ge oss hans verision. Vad GÖR du för att reta upp honom så brutalt att han engagerar sig såhär pass mycket känslomässigt för att motarbeta dig?

Tro mig det finns inte många som beter sig såhär bara för skojs skull. Han verkar uppenbarligen inte njuta av situationen om han nu blir såhär pass provocerad utav dig.

Så berätta vad du döljer för oss så kanske man kan få en bättre förståelse.
Senast redigerad av FestaUtan_Skuld 2011-04-09 kl. 22:17.
Citera
2011-04-09, 22:22
Medlem
Så här har det gått nu på kvällen: Mina föräldrar var och pratade med dem idag, men det hade tydligen inte gått ens för dem att diskutera med vare sig honom eller min syster. Båda två hade skrikit och haft sig och han hade lämnat rummet. Mina föräldrar verkar nu förstå hur han beter sig när han talar med (läs: skriker på) mig, med tanke på att det inte ens är dem han riktar sin ilska på. Det verkar som att de började misstänka att han kanske lider av någon typ av depression eller liknande, och de hade sagt till honom att om det är så, så måste han faktiskt söka hjälp.

Det var faktiskt rätt skönt att de hade fått se honom så här, för nu kändes det lite som att jag fick bekräftelse från deras sida att det faktiskt inte är hos mig som problemet ligger. De har ju vetat att vi inte har kommit överens, men de har ju förstås aldrig kunnat sätta sig in i exakt vad det är jag får deala med.

Glömde nämna åldrar förut; vi pratar om ålder +30.
Citera
2011-04-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FestaUtan_Skuld
Eh konstigt att ingen ifrågasätter dig.

Hela din text är otroligt vinklad.

Det står ungefär såhär.

Hej! Min systers man är en idiot emot mig, han skäller ut mig, beter sig som en jävla idiot, ringer mina föräldrar och klagar på mig. Ringer och skäller ut mig i telefon.

Och jag har inte gjort någonting.

Är du så dum att du tror på det själv eller? Det finns alltid två sidor av myntet. Kanske är du för blind för att se din egna. Ge oss hans verision. Vad GÖR du för att reta upp honom så brutalt att han engagerar sig såhär pass mycket känslomässigt för att motarbeta dig?

Tro mig det finns inte många som beter sig såhär bara för skojs skull. Han verkar uppenbarligen inte njuta av situationen om han nu blir såhär pass provocerad utav dig.

Så berätta vad du döljer för oss så kanske man kan få en bättre förståelse.

Givetvis är min text vinklad, det är ju min alldeles personliga version och jag är totalt medveten om att han troligtvis har en helt annan version. Det vet jag ju förresten att han har, för jag har ju hört delar av hans version genom mina föräldrar. Hans låter säkerligen något likt så här: "hon provocerar mig hela tiden, hon är falsk och så fort hon får chansen så ska hon jävlas så mycket som möjligt".

Jag har dock lite svårt att se på vilket sätt jag provocerar så mycket att de ringer upp mig ur det blå och skäller ut mig för att lägga på luren. Jag tror mer på att det lutar åt något psykiskt problem. Och visst, med en psykisk sjukdom så förstår jag att han kanske verkligen tycker att hans version är sanning, det är ju hans sanning för honom. Det som är konstigt är att det har blivit så mycket värre sen vi flyttade och just därmed inte ens ses mer än absolut nödvändigt. Ungefär som att flytten i sig var provocerande nog för att ta det hela till en ny nivå.

Du har säkert också missat inlägget om vad som hände när han pratade med mina föräldrar idag, och hur de faktiskt nu förstår att jag inte kan ha en normal diskussion med honom pga hans gormande. Jag är faktiskt stolt över att hela tiden ha bevarat lugnet, speciellt nu när han är extra galen (och det kan ni tro på så mycket ni vill, men så är det). Kanske är det också en anledning nog för honom att bli provocerad, han lyckas ju inte skapa den reaktion hos mig som han förväntar sig och vill ha = han har ingen kontroll eller makt över situationen eller mig.
Citera
2011-04-09, 22:48
Medlem
Säg som det är till din syster. Se till att aldrig träffa hennes man mer. Din syster vet säkert innerst inne. Du kommer att få tillbaka henne när hon skiljer sig. Om din syster väljer att leva med honom så är det hennes val men du behöver inte träffa honom. Det finns ingen anledning till det. Tala om för din syster att hon och barnen alltid är välkomna hem till dig utan hennes man. Tala om för henne att hon kan komma alla tider på dygnet och gärna får bo hos dig också. Tala om för henne att du gärna hämtar dem med bilen om det skulle behövas. Jag lovar att hon kommer att höra av sig inom snar framtid. Hon får garanterat 100 gånger mer av hans skrikande, anklagande o.s.v.. Erbjuder du en flyktväg så kommer hon att ta den innan året är slut.
Citera
2011-04-09, 22:58
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms.Take
Givetvis är min text vinklad, det är ju min alldeles personliga version och jag är totalt medveten om att han troligtvis har en helt annan version. Det vet jag ju förresten att han har, för jag har ju hört delar av hans version genom mina föräldrar. Hans låter säkerligen något likt så här: "hon provocerar mig hela tiden, hon är falsk och så fort hon får chansen så ska hon jävlas så mycket som möjligt".

Jag har dock lite svårt att se på vilket sätt jag provocerar så mycket att de ringer upp mig ur det blå och skäller ut mig för att lägga på luren. Jag tror mer på att det lutar åt något psykiskt problem. Och visst, med en psykisk sjukdom så förstår jag att han kanske verkligen tycker att hans version är sanning, det är ju hans sanning för honom. Det som är konstigt är att det har blivit så mycket värre sen vi flyttade och just därmed inte ens ses mer än absolut nödvändigt. Ungefär som att flytten i sig var provocerande nog för att ta det hela till en ny nivå.

Du har säkert också missat inlägget om vad som hände när han pratade med mina föräldrar idag, och hur de faktiskt nu förstår att jag inte kan ha en normal diskussion med honom pga hans gormande. Jag är faktiskt stolt över att hela tiden ha bevarat lugnet, speciellt nu när han är extra galen (och det kan ni tro på så mycket ni vill, men så är det). Kanske är det också en anledning nog för honom att bli provocerad, han lyckas ju inte skapa den reaktion hos mig som han förväntar sig och vill ha = han har ingen kontroll eller makt över situationen eller mig.

Jag tar ingens parti, varför skulle jag? Men man undrar ju hur någon kan bete sig på det där viset helt oprovocerat.

Våga stå för exakt det du känner, det är inget han kan argumentera bort.

Om du åker dit, är trevlig och glad, och han börjar jävlas för ingenting.
Titta honom i ögonen med en allvarlig blick, och säg bara: Jag accepterar inte att du beter dig såhär... Vad fan håller du på med? Jag kommer hit och enbart är trevlig, sprider glädje omkring mig, och du beter dig som ett jävla rötägg emot mig, KAN DU BERÄTTA, varför jag gjort mig förtjänt av att du behandlar mig på det här sättet? MÅR Du BRa?

Vad vill du uppnå? Vad är ditt syfte? Behöver du hjälp? Jag kan hjälpa dig, sluta förpesta min värld, jag orkar inte ta din skit, jag vill leva och må bra, fattar du inte att du bara sprider ilska omkring dig, att jag blir trött och ledsen på att ta din skit hela jävla tiden?

Snälla håll käften och le din jävla gubbe.

Sen kan du fortsätta fika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in