2011-04-09, 18:03
Medlem
Hej,

har lite frågor kring:
Digitalbrott och eSäkerhet (180hp) som ges på Högskolan Dalarna:
http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Digitalbrott-och-eSakerhet/

Verkar onekligen intressant men detta gör mig "lite" orolig:
Gymnasiebetyg utan kompletteringar: 10.10
Gymnasiebetyg med kompletteringar: 14.90
Högskolepoäng: 0.10
http://www.antagningspoang.se/Högskolan_Dalarna/Digitalbrott_och_eSäkerhet

Jag vill arbeta efter färdiga studier just inom IT-Forensik och läser man vidare på:
http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Digitalbrott-och-eSakerhet/Tidigare-studenter/
om tidigare studenter så är det 2/4 studenter som jobbar inom Polisen med IT-Forensik medans 2/4 arbetar med andra arbetsuppgifter (dock med viss inriktning på IT-säkerhet).
Hur ser chanserna ut med arbete inom just IT-Forensik inom Polisen alt. andra privata företag efter färdig examen?

Hur är lärarna/utbildningen och skolan?

Hur ser det ut om man inte är något mattesnille (eller ens gillar matematik) men är riktigt intresserad av ämnet och har stor erfarenhet av datorer? Dock inte programmering sedan tidigare.

Kommer man fortf. kunna arbeta inom IT-Forensik och slutföra utbildningen utan förkunskaper inom programmering eller intresse (eller att vara särskilt bra) av matematik?

Tidigare studenter eller nuvarande studenter vid utbildningen skulle jag gärna vilja få svar från, och även andra som har kunskap inom ämnet eller pluggar på Högskolan Dalarna.

/MrJohnDoe
Citera
2011-04-09, 18:18
Medlem
Happoradios avatar
Kan inte svara på just dina frågor men skickade iväg ett par utav mina egna till programansvarig på Högskolan Dalarna. Kan ju passa på att dela med mig utav svaret jag fick.

Citat:
Du frågade om hur hög antagningspoängen har varit tidigare år?
Under tidigare år har samtliga som har sökt och varit behöriga till programmet kommit in. Därför har inte det inte skett något urval med hjälp av studiepoäng.

Du frågade om hur många studerande som vi tar in på programmet?
Vi har haft som mål att få 30 studerande i årskurs 1.

Du undrade även över hur mycket programmering som man bör kunna sedan tidigare?
Det är inget krav att ha läst programmering tidigare och du kan inte räkna några meritpoäng till godo genom att ha läst programmering tidigare. Områdesbehörighet 7 gäller för att få läsa programmet. Information om områdesbehörigheter hittar du via https://www.studera.nu/studera/5791.html . Det kommer dock bli lättare för dig att följa med i programmets kurser, framför allt under årskurs 1, om du har tidigare erfarenheter av programmering.

Du frågade även om det finns möjlighet att fördjupa sig ytterligare efter programmet och i sådant fall vilka utbildningar skall man titta på då?
Högskolan Dalarna erbjuder en tvåårig utbildning på avancerad nivå som heter Masterprogram i Business Intelligence. Det är en utbildning i vilken datatekniska kurser ingår men det är inte en IT-forensisk utbildning. Du kan läsa mer om den via http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsplan/?programkod=DMBIA . Via den webbplatsen så hittar du även den utbildningens behörighetskrav.
För att läsa IT-forensisk teknik på avancerad nivå så tror jag att du måste du söka dig utomlands. Storbritannien och USA har många IT-forensiska utbildningar och förmodligen även utbildningar på avancerad nivå.

Hör av dig igen om det är något mer som du undrar över.

Hälsningar!
Hans-Edy Mårtensson
Citera
2011-04-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happoradio
Kan inte svara på just dina frågor men skickade iväg ett par utav mina egna till programansvarig på Högskolan Dalarna. Kan ju passa på att dela med mig utav svaret jag fick.

Tack för ditt svar!

Vet du varför de hela tiden "propsar" på att skriva "Områdesbehörighet 7" istället för bara "Särskild behörighet: Matematik B"?
Var inte kraven högre tidigare, tror Matematik C och någon annan kurs (eller bara Ma C)?
När sänktes det, vet du det?
Varför sänktes det kan man undra också.

Kul att du också är intresserad, får man fråga vad du har för betyg?
Själv har jag väl runt 16 någonting och skrev 1.3 nu senast på HP.
Citera
2011-04-09, 22:56
Medlem
Happoradios avatar
Jag har faktiskt ingen aning. Tycker matematik B låter lågt för ett program som innehåller en hel del programmering och dylikt men har som sagt ingen större insikt i frågan.

Med meritpoäng inräknade så hamnar jag väl runt 19-20. Skrev högskoleprov för två år sedan men lyckades dock bara kamma åt mig 1.0
Citera
2011-04-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happoradio
Jag har faktiskt ingen aning. Tycker matematik B låter lågt för ett program som innehåller en hel del programmering och dylikt men har som sagt ingen större insikt i frågan.

Med meritpoäng inräknade så hamnar jag väl runt 19-20. Skrev högskoleprov för två år sedan men lyckades dock bara kamma åt mig 1.0

Lite det jag är orolig för, om det är så som jag kommer ihåg så var det Matematik C och någon annan kurs som var kravet förra året (eller max 2år) sedan.

Då kan man ju undra:
Har de anpassat programmet efter de nya "lägre" kraven?
Har programmet aldrig eg. krävt Matematik C?
Har de bara sänkt behörigheten utan att göra något alls?

Känns lagom roligt om man inte kan "klara" programmet med Matematik B utan det ska vara högre kurser i Matematik som krävs. Visst, går säkert att "klara" ändå men ger falska förespeglingar.

Samma sak om man kommer in utan tidigare programmeringserfarenhet, så länge de går igenom ett relativt enkelt språk från grunden så även nybörjare till programmering hänger med så är det ju grönt. Förutsätter de indirekt att man hållit på med det tidigare är det värre.

Fint snitt, med tidigare statistik har du inga problem att komma in iaf.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2011-04-10 kl. 01:19. Anledning: la till lite formuleringar och stavade som en kratta
Citera
2011-04-10, 21:16
Medlem
Happoradios avatar
Förmodligen är det bästa att ringa/maila och fråga kring matematiken.
Tror att man klarar programmet fint ifall man man uppfyller de krav som står på hemsidan. Brukar annars finnas lösningar så att man kan hanka sig igenom programmet ändå

Uppenbarligen är det till ens egen fördel om man läst nån typ av programmering tidigare men i och med att programmet är grundläggande så tror jag att de kommer börja ganska så basic.
Citera
2011-04-14, 09:16
Medlem
DetRykerUrFarmors avatar
Tjo!

Anledningen till att de har ändrat behörigheten är att den andra utbildningen som är likartad i Halmstad har den behörigheten. Helt enkelt konkurrensen. En del i det hela är också att de genom att välja den behörigheten hamnar, så att säga, i samma grupp som de andra utbildningarna som berör samhälle och IT vilket gör att de faktiskt då hamnar under rätt rubrik.

Matten är ju såklart bra att ha med sig, men som jag förstår det så lär man sig också mycket kring det på själv programmet.
Citera
2013-02-10, 14:36
Bannlyst
Lånar tråden lite;

Hej!

Jag ska förhoppningsvis studera vidare på denna utbildning 'Digitalbrott och eSäkerhet'. Jag har lite frågor, funderingar och är väldigt intresserad av svar från alla som har lite kunskap.

• Kommer mina betyg räcka? (Se nedan)
• Kräver det att man har ett läshuvud?
• Vilka kunskaper bör man ha innan man söker & blir intagen?

Jag går nu i år 3 på gymnasiet, på omvårdnadsprogrammet. Jag har dessa betyg:
Citera
2013-02-12, 17:29
Bannlyst
Bumpetybump
Citera
2013-02-12, 18:30
Medlem
Räkna ut ditt betygssnitt först och främst. (Kan hjälpa dig om du skriver hur många gymnasiepoäng varje kurs du läst är på.)

Sen går du in på statistik.vhs.se och söker efter din utbildning, där kan du se på vilken nivå ditt betyg bör ligga på.

Vad gäller förkunskapskrav finns inga förutom eventuella behörighetskurser, dessa finner du i regel på programhemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in