• 8
  • 9
2012-07-20, 06:38
Medlem
TheShapes avatar
Ensamstående man, boende i hyresrätt.

Boende: 6 000 kr (hyra, bredband, el, försäkring osv.)
Transport: 600 kr (busskort, plus nån enstaka taxiresa/flygbuss)
Mat: 2 000 kr (äter ändå som en häst, men man sparar mycket på att inte äta ute så ofta och storhandla)
Telefon: 400-500 kr
Kläder: Slog ut det på ett år och blev förvånad över att det inte blev på mer än 500 kr. Fast jag handlar oftast på rea samt att jag har vissa förmåner att dra av klädinköp
Lån: 550 kr (CSN) Eller tja - har hela 1 100 kr att betala av från mitt kreditkort, då mitt kontokort tillfälligt slutade fungera av någon anledning. Fast nästa månad så är den "nollad" igen.
Sparande: 7-10 000 kr
Övrigt: 3000 kr (gym, nöjen, resor osv.)
Citera
2012-07-20, 07:14
Bannlyst
Jag och tanten har gemensamt konto som vi båda handlar och tankar på så det är svårt att säga vem som betalar vad. Därför har vi också en gemensam budgettavla.

Gemensamma inkomster: 50-60.000 beroende på helguppdrag, övertid och annat.
Boende: ~8500 kr (då ska el och försäkringar, bredband samt telefon vara inräknade)

Mat: ~5500 kr (Vi försöker storhandla varannan vecka för att dra ner kostnaden, men det går inget vidare, både jag och tanten äter lunch ute någon gång i veckan så det drar väl också upp totalkostnaden)

Kläder: 4000 kr (2500 för tanten, 1000 för barnen och 500 för mig. Kärringar är enastående besvärliga när det kommer till att handla kläder.)

Transport: 3000 kr. (Försäkring, skatt, bensin, kollektivtrafik)

Övrigt: 7000 kr (Snus, god öl, böcker, andra nöjen, grejer till ungarna, donationer till diverse organisationer och projekt som syftar till att bevara den biologiska mångfalden)

Resor: 5000 kr (Försöker åka utomlands åtminstone två gånger per år. Gärna till länder jag inte varit i tidigare. Kostar nog en 60.000 per år ungefär)

Lån: 2000 kr (CSN)

Sparande: 15- 25.000 kr (Både till oss och till ungarna.)
Senast redigerad av Straybullet 2012-07-20 kl. 07:50.
Citera
2012-07-20, 16:19
Medlem
Snyggt Straybullet!
Hur ser långsiktigheten på sparandet ut? Hur stor andel är till kommande semester etc?
Citera
2012-07-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

Mat: ~5500 kr (Vi försöker storhandla varannan vecka för att dra ner kostnaden, men det går inget vidare, både jag och tanten äter lunch ute någon gång i veckan så det drar väl också upp totalkostnaden)

Varannan vecka?!? Blir inte maten kass på den tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

Resor: 5000 kr (Försöker åka utomlands åtminstone två gånger per år. Gärna till länder jag inte varit i tidigare. Kostar nog en 60.000 per år ungefär)

OM 20-30 år blir det nog ganska trist att resa till nya länder hela tiden... #Burundi #Pakistan
Citera
2012-07-23, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Varannan vecka?!? Blir inte maten kass på den tiden?
Vissa färskvaror måste kanske inhandlas oftare än så, men nej, det mesta klarar sig alldeles utmärkt.

Citat:
OM 20-30 år blir det nog ganska trist att resa till nya länder hela tiden... #Burundi #Pakistan
Burundi hade jag gärna besökt faktiskt. Pakistan är kanske inte fullt lika intressant. Men visst finns det en hel del skumma länder som man knappt hört talas om men som ändå vore intressanta att besöka.
Tex: http://www.travelforum.se/reseberatt...n-vill-besoka/
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in