2011-04-09, 11:39
Medlem
jr.ewings avatar
Har problem med en Spring Wind jag haft i garaget nu i över 6månader.
http://www.blocket.se/stockholm/Sonik_EU_moped_till_kampanjpris_32371217.htm

Ska jag spruta i startspray? var nånstans på bilden?
bör jag byta tändstift ?
Citera
2011-04-09, 11:41
Medlem
SmexXs avatar
Har du testat starta den till att börja med? nu menar jag starta den som vanligt alltså
Citera
2011-04-09, 11:51
Medlem
Vedhingsts avatar
När min moppe hade stått i ungefär ett halvår så fick jag stå och kicka och kicka och kicka och kicka. Den startade till slut.
Citera
2011-04-09, 12:01
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedhingst
När min moppe hade stått i ungefär ett halvår så fick jag stå och kicka och kicka och kicka och kicka. Den startade till slut.

hur länge då?
1h?
Citera
2011-04-09, 12:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Töm förgasaren, fyll på med fräsh bensin som är lite av en färskvara.
Prova kicken om du inte redan gjort det.
Citera
2011-04-09, 12:50
Medlem
INTPs avatar
Att dessa är svårstartade när dom stått länge brukar mestadels bero på att bensinen i förgasaren dunstat, och vakuumkranen knappt öppnas vid startförsök = tar lång tid att fylla förgasaren igen. Drar man loss vakuumslangen från insuget och suger på den 5-10 sekunder så fylls fargasaren, och moppen blir betydligt lättare att få igång - även om den fortfarande kan vara lite trög efter ett halvår.
Citera
2011-04-09, 13:16
Medlem
Ladda batteriet
Citera
2011-04-09, 13:32
Medlem
köpa en ny moppe...
Citera
2011-04-10, 14:00
Medlem
EfterBlivandes avatar
Gör som Arne.Anke och INTP säger gjorde alltid så med min moppe efter vintern, spruta gärna på med lite startgas och sen är det bara börja kicka.
Citera
2011-04-10, 14:26
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EfterBlivande
Gör som Arne.Anke och INTP säger gjorde alltid så med min moppe efter vintern, spruta gärna på med lite startgas och sen är det bara börja kicka.

Var sprutar jag i startgasen?
i fronten (luftintaget) eller in i en av slangarna under hojen?
Citera
2011-04-10, 14:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Startgasen ska sprutas så att motorn suger i sig det när du försöker starta, exempelvis luftintaget för motorn, i luftburken, i förgasaren.

Sen kan du "snapsa" motorn, dvs hälla 1 kryddmått bensin i tändstiftshålet MEN ABSOLUT INTE MER, då kan du få abnormt hög kompression eftersom bensin inte kan komprimeras.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-04-10 kl. 14:33.
Citera
2011-04-10, 16:27
Medlem
INTPs avatar
Plockar man ur sadelfacket för att enklare komma åt att få loss vakuumslangen på insuget så är det smidigt att spruta in startgasen genom den nippeln på insuget. Annats funkar det att spruta i intaget till luftfiltret, men har märkt att det inte startar lika lätt då (på kineserna i alla fall).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in