Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Var det inte FB som gjorde polisens jobb när det gällde kattmördaren t.o.m? Sinnesjukt att ett jävla internetforum får sköta polisens jobb...

Bra jobbat där iaf ni som löste det.
Det är ju snarare så att Flashback består av vanliga medborgare och det är nästan alltid den vanliga medborgaren som är nyckeln till att lösa ett fall då brott sällan begås mitt framför ögonen på en polis i tjänst. Att sen den här vanliga medborgaren råkar vara medlem på Flashback och skriver en tråd om händelsen gör det ju inte på något sätt till Flashbacks förtjänst att brottet löstes. I såna fall så måste man även se Flashback som ansvarig för alla brott som forumets medlemmar utför och det är ju som du förstår ganska orimligt. Det enda scenariot som jag kan se där FB skulle kunna ta åt sig någon cred är om en medlem har sett något men inte vågar prata öppet om händelsen med polis. Då skulle han kunna finna en trygghet i anonymiteten här och på så sätt kunna ge information som annars inte skulle vara tillgänglig. Jag har dock svårt att se att Flashback som forum har hjälpt polisen särskilt mycket. Däremot har en hel del individer med FB-konton hjälpt polisen men det är inget som FB som forum kan ta åt sig någon ära för.
Om Flashback är bra för något så är det för spridning av information till allmänheten. Det är däremot inget verktyg för brottsbekämpning. Nej, det här forumet sköter inte polisens jobb. FB krånglar troligen till lika många undersökningar som det hjälper så polisen är nog ganska likgiltig till om forumet ska fortsätta existera eller inte. FB är dock en underbar sida som fungerar bäst som ett komplement till en vanlig tidning. Ett sätt att kunna djupdyka i händelser och få veta mer om vad som hände, allt med en liten edge.
Svaret på frågan är alltså NEJ, FB ska inte få någon cred ifrån polisen då det inte är forumet i sig som hjälper undersökningarna och NEJ, forumet ska inte få någon cred ifrån media då flashback trotts allt är en form av konkurrent till de vanliga tidningarna och det vore lika konstigt som att aftonbladet skulle börja rosa DN.