2011-04-08, 05:27
Bannlyst
jag är då med i en stegtävling på jobbet och en av aktiviteterna man får en helvetes massa steg för är å gå med 10-20kg packning, jag har då börjat gå med en väska med 12kg i ungefär 2-3 timmar per dag. nu undrar jag då självklart om denna slags "träning" kan skada mig? slita ut någon speciell muskel jag borde se upp med? har självklart satt fast väskan ordentligt på kroppen. tycker jag har fått rätt bra rygg/bål träning med den, kan det stämma eller har jag inbillat mig?

och jag är FB-are så jag ligger självklart 1a
Citera
2011-04-08, 07:02
Medlem
Man bör se upp med ryggen speciellt, sen så beror det väldigt mycket på ryggsäckens utförande, en vandringsryggsäck med midjeband är ju ett måste med tung belastning, men lastar man på för mycket så kommer ryggen och möjligtvis också diskarna ta stryk, så man får väl justera vikten efter detta. Man får ju försöka anpassa vikten så att man inte känner att det gör ont på ett dåligt sätt, sånt känner man ju ändå rätt fort.

Träningsvärk i efterhand är väl en sak, men om man känner att rygg och kanske också diskar får ta stryk direkt från början, då är det nog vettigt att minska vikten man bär på.

Sen om man i längden tar stryk av detta vet jag tyvärr inte, då jag inte kört på detta sätt några längre stunder, men man bör helt klart ha en stabilt byggd kropp och inte ha några direkta problem med rygg. Sen har jag också funderat lite på hur det kommer kännas i nacken efter en längre stund, då det drar bra över axlarna.

Men som jag skrev, så kan jag inte säga om detta skulle bli skadligt i längden eller ej, det blir ju tyvärr en stor skillnad när man har denna vikt på ryggen mot om den skulle vara väl fördelad över hela kroppen.

12 kilo som du nämner lär dock inte vara några större problem, så länge du har en okay fysik och en bra väska att bära detta i, som då är en vandringsryggsäck där du har ett avlastningsbälte som spänns fast vid midjan.

Jag har faktiskt själv dock testat upp till runt dryga 20 kilo och det har funkat för mig, men då har jag som sagt bara testat på detta, och inget jag hållit på med under några längre perioder. Jag kände dock att ryggen inte var direkt jätteglad över detta, så om nåt är det mest rygg och nacke jag är osäker på hur den kommer reagera i längden.

Om du mestadels är ute efter benträning, så skulle jag dock hellre ha lite mindre på ryggen, och skaffa vikter att ha på vristerna, för så länge man inte ska springa, så är det inget som man tar någon skada av vad jag känt.

Från egen bedömning, så är det dock inget skonsamt träningssätt.

Du får ursäkta att jag inte har några konkreta svar direkt, mest något man kanske bör tänka på.
Senast redigerad av Elrandhir 2011-04-08 kl. 07:33.
Citera
2011-04-08, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Man bör se upp med ryggen speciellt, sen så beror det väldigt mycket på ryggsäckens utförande, en vandringsryggsäck med midjeband är ju ett måste med tung belastning, men lastar man på för mycket så kommer ryggen och möjligtvis också diskarna ta stryk, så man får väl justera vikten efter detta. Man får ju försöka anpassa vikten så att man inte känner att det gör ont på ett dåligt sätt, sånt känner man ju ändå rätt fort.

Träningsvärk i efterhand är väl en sak, men om man känner att rygg och kanske också diskar får ta stryk direkt från början, då är det nog vettigt att minska vikten man bär på.

Sen om man i längden tar stryk av detta vet jag tyvärr inte, då jag inte kört på detta sätt några längre stunder, men man bör helt klart ha en stabilt byggd kropp och inte ha några direkta problem med rygg. Sen har jag också funderat lite på hur det kommer kännas i nacken efter en längre stund, då det drar bra över axlarna.

Men som jag skrev, så kan jag inte säga om detta skulle bli skadligt i längden eller ej, det blir ju tyvärr en stor skillnad när man har denna vikt på ryggen mot om den skulle vara väl fördelad över hela kroppen.

12 kilo som du nämner lär dock inte vara några större problem, så länge du har en okay fysik och en bra väska att bära detta i, som då är en vandringsryggsäck där du har ett avlastningsbälte som spänns fast vid midjan.

Jag har faktiskt själv dock testat upp till runt dryga 20 kilo och det har funkat för mig, men då har jag som sagt bara testat på detta, och inget jag hållit på med under några längre perioder. Jag kände dock att ryggen inte var direkt jätteglad över detta, så om nåt är det mest rygg och nacke jag är osäker på hur den kommer reagera i längden.

Om du mestadels är ute efter benträning, så skulle jag dock hellre ha lite mindre på ryggen, och skaffa vikter att ha på vristerna, för så länge man inte ska springa, så är det inget som man tar någon skada av vad jag känt.

Från egen bedömning, så är det dock inget skonsamt träningssätt.

Du får ursäkta att jag inte har några konkreta svar direkt, mest något man kanske bör tänka på.

tack för svar även om det var lite diffust haha, jag har inte känt att det gör direkt ont i axlar/rygg/nacke det känns bara efteråt som att det har blivit tränat. dom har liksom blivit ansträngda men inte alls som under ett gympass (kanske är för att ett gympass oftast består av högre vikter och inte lika konstant belastning). och jag har självklart en bra väska med 2 band, ett för bröst å ett för midja. men då kör jag vidare å gör det ont så får jag väl sluta helt enkelt hade dock varit skönt om någon med mer erfarenhet av skador kunde svara på om det kan ge skador efter långvarigt användande (tävlingen håller ju ändå på i 80 dagar)
Citera
2011-04-08, 15:56
Medlem
Jag skulle rekommendera att skaffa en viktväst istället... då får du en mer jämn belastning över hela torson.
Denna har jag och tycker är helt ok, går säkert att hitta billigare från andra sidor men tog första träffen på google
http://www.jabb.se/ompu-sport-viktvast-30kg/2108-0
Citera
2011-04-08, 16:37
Medlem
Pankreatits avatar
Borde inte vara några problem. Gick själv för några år sen ett flertal mil med drygt 20 kg i ryggan(en oduglig sådan) under en fiske tripp på fjällen. Då var jag i väldigt dålig form, och det som jag kände var problemet var att det skavde på axlarna (ja, och orken då..).

20/30 kg är inga problem för diskarna el.dyl, tänk på dom feta, folk som lyfter mycket i knäböj eller negerkäringarna i afrika som bär höga vikter på huvudet (blir alltid impad av deras uthållighet) t.ex. Se till att ha en bra ryggsäck bara.

Militärer tränar ofta och går långt med tung ryggsäck och vapen och det är ju inget som de tar skada av, tvärtom.

Kör på du bara.
Citera
2011-04-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaruS
Jag skulle rekommendera att skaffa en viktväst istället... då får du en mer jämn belastning över hela torson.
Denna har jag och tycker är helt ok, går säkert att hitta billigare från andra sidor men tog första träffen på google
http://www.jabb.se/ompu-sport-viktvast-30kg/2108-0

Finns på http://Gymgrossisten.se också, där kan man få det till sitt postombud också, gratis frakt, så priset blir ungefär det samma.

Söka upp den får du göra själv, men vet att de har den på sin sida.

En bra ryggsäck funkar dock minst lika bra, viktvästen har tyvärr ett väldigt dåligt midjebälte, och detta tar bort en otrolig stor last när man använder en bra vandrings ryggsäck, även om man får ha tyngden på ryggen.
Senast redigerad av Elrandhir 2011-04-08 kl. 17:17.
Citera
2011-04-08, 21:43
Bannlyst
ok tänkte faktiskt inte på lumpen killarna men dom går ju med rätt bra packning längre sträckor utan problem och jag är i bra mycket bättre form än medel-lumparen, tack för alla svar mod kan stänga tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in