2011-04-07, 22:15
Medlem
Quzzas avatar
Jag undrar vad händer med en människokropp om man skulle hoppa ut i rymden helt naken?
Hur länge skulle man klara sig? (förklara gärna! Inte bara "Man dör")

Fråga 2: Forskarna säger att rymden är oändlig. Kan någon beskriva detta? För inget kan vara oändligt allt har ett slut. Isf måste rymden bli större och större för varje hundradel.
(Denna fråga har säkert varit uppe förut. Men kan någon ändå beskriva. Blir fan tokig när jag sitter och tänkter på de)

När nog inte den ända som undrar om detta.

//quzza
Citera
2011-04-07, 22:22
Medlem
Housemusikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quzza
Jag undrar vad händer med en människokropp om man skulle hoppa ut i rymden helt naken?

Inget proffs men jag antar att man skulle dö rätt snabbt pga av att du utsätts för väldigt stark strålning ifrån solen. Det finns ingen atmosfär som skyddar dig från bland annat UV strålning mm.
Citera
2011-04-07, 22:24
Medlem
Hostattacks avatar
Citat:
//quzza

En/ett par sekunder skulle jag tro, det är jävligt kallt och jag tror inte vakuum är helt lätt att andas.
Citera
2011-04-07, 22:26
Medlem
MyUniverses avatar
om man skulle hoppa ut i rymden så skulle man dö av syrebrist och växlingen på temperaturen (varm till extremt kallt -273.15 grader C nollpunkten, beroende på vart man befinner sig) även strålning och du skulle bli blind av solen(maybe)
Universum kan man säga är åldern gånger ljusets hastighet, men ingen vet ju exakt hur stort eller oändligt universum är, kommer nog vara livets frågor ganska länge : varför finns vi ? varför skapades universum? vart finns utanför? osv..
Citera
2011-04-07, 22:27
Medlem
preben12s avatar
Första frågan:

Andra frågan:

Läs på om "Expanding universe", här en länk http://archive.ncsa.illinois.edu/Cyberia/Cosmos/ExpandUni.html
Bara att googla på det.
Citera
2011-04-07, 22:30
Medlem
sommarlovs avatar
Självklart har vårt universum en gräns, det råkar bara vara så ofantligt stort!
Citera
2011-04-07, 23:25
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Självklart har vårt universum en gräns, det råkar bara vara så ofantligt stort!

Är det verkligen självklart? Jag tänker på rummets krökning, som kan förklara att universum inte har en gräns, ( i vår dimension i alla fall )
Citera
2011-04-07, 23:35
Medlem
spacejoints avatar
Citat:

Fråga 2: Forskarna säger att rymden är oändlig. Kan någon beskriva detta? För inget kan vara oändligt allt har ett slut. Isf måste rymden bli större och större för varje hundradel.
(Denna fråga har säkert varit uppe förut. Men kan någon ändå beskriva. Blir fan tokig när jag sitter och tänkter på de)

När nog inte den ända som undrar om detta.

//quzza

1. kroppen skulle explodera pga bristen av lufttrycket. och det skulle ske omedelbart.

2. rymden är tekniskt sett oändlig pga att universum expanderar snabbare än ljusets hastighet.
Citera
2011-04-07, 23:46
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacejoint
1. kroppen skulle explodera pga bristen av lufttrycket. och det skulle ske omedelbart.

2. rymden är tekniskt sett oändlig pga att universum expanderar snabbare än ljusets hastighet.
Nej.

Nej.

Varför svara om du uppenbarligen inte har någon aning?
Citera
2011-04-07, 23:47
Medlem
spacejoints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Nej.

Nej.

Varför svara om du uppenbarligen inte har någon aning?

varför citera utan att ge egen förklaring?
vars har jag fel?
Citera
2011-04-07, 23:49
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
1. kroppen skulle explodera pga bristen av lufttrycket. och det skulle ske
omedelbart.

Nä. Du skulle inte explodera. Lungorna skulle dock ta rejält med stryk, och du skulle tappa medvetandet inom 10-15 sekunder, dö efter några minuter.

http://www.straightdope.com/columns/read/711/if-you-were-thrown-into-the-vacuum-of-space-with-no-space-suit-would-you-explode

Citat:

Väldigt konstigt argument. Om jag hade en liten boll som plötsligt började expandera "snabbare än ljusets hastighet" (vilket är ett uttryck som är ganska skevt, eftersom expansionstakt mäts i hastighet per längdenhet, inte i hastighet) så vore den inte oändlig med en gång bara för det.

Det är svårt (kanske omöjligt) att veta om rymden är oändlig i betydelsen icke-finit, men så vitt jag förstår kosmologerna är man ganska övertygad om att den är oändlig i betydelsen gränslös.
Citera
2011-04-08, 05:35
Medlem
acshighs avatar
Har för mig man idag är hyffsat säker på ungefär hur gammalt universum är, och siffran låg nånstans på 13.7 miljarder år. Sen är väl inte universum oändligt, men det är samtidigt inte möjligt att ta sig "till slutet". Det finns mängder med teorier om detta.

Grejjen är att den senaste forskningen tyder på att universums utvidgning accelererar. Och även om universum skulle utvidga sig med ljusets hastighet så skulle det vara omöjligt att ta sig till slutet. Du får tänka dig utvidgningen som någonting som sker överallt samtidigt. Det är utrymmet överallt som ökar, mellan varje hus i stan, mellan varje atom, mellan varje elektron. Det handlar visserligen om metrisk utvidgning, men universum utvidgas inte in i någonting som finns utanför.

Vi är alltså inte mitt i en boll som blåses upp, utan en liknelse skulle isåfall vaa att vi är på bollens yta. Sen så stämmer tyvärr inte denna liknelse helt då det har visat sig att universums geometri är relativt plan, men det förklarar situationen hyffsat.

Finns lite bra info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Universums_framtid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in