2011-04-07, 21:55
Medlem
BaLLs avatar
Som rubrik, ni som är runt 30 eller över, vad skulle ni gjort annorlunda om ni fick bli runt 20 igen, Vad har ni lärt er sen dess?
Citera
2011-04-07, 22:00
Medlem
mounzs avatar
Man borde kanske spenderat mer tid pa att valja de basta sparalternativen for pensionen. Jag ar dock over 30 och har fortfarande inte funderat speciellt mycket over det dar...
Citera
2011-04-07, 22:01
Medlem
calibraticboys avatar
Kan rekommendera alla under 30 att börja plugga i tid.
Citera
2011-04-07, 22:03
Medlem
Draedons avatar
Jag hade sett till att plugga. Något jag inte gjorde, nu löste det sig dock bra ändå för min del. Men det hade varit enklare om man lagt ner lite krut på gymnasium och högskola istället för att fokusera på tjejer, sprit och nöjen.
Citera
2011-04-07, 22:03
Medlem
Jag hade satsat mer på skolan. Mindre på fester och alkohol. Jag hade haft mer sex och brytt mig mindre om andras moraliska åsikter. Jag hade bekymrat mig mindre om pengar och varit övertygad om att jag klarar mig i vuxenlivet. Köpt mindre saker, möbler och kläder och sparat de pengarna till mer resor. Minsta möjliga boende och allt skulle ha gått att få ner i en resväska.
Citera
2011-04-07, 22:07
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Jag hade satsat mer på skolan. Mindre på fester och alkohol. Jag hade haft mer sex och brytt mig mindre om andras moraliska åsikter. Jag hade bekymrat mig mindre om pengar och varit övertygad om att jag klarar mig i vuxenlivet. Köpt mindre saker, möbler och kläder och sparat de pengarna till mer resor. Minsta möjliga boende och allt skulle ha gått att få ner i en resväska.

Hahaha, men du lever inte i en fatalistisk värld, så om du hade gjort det, kanske det inte hade fixat sig bra. Då hade du sagt åt dig själv att tänka mer på pengar. Och då hade du sagt motsatsen. Hemskt loop. Morale: aldrig åk tillbaka i tiden för att ge dig själv ett bra råd.
Citera
2011-04-07, 22:08
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calibraticboy
Kan rekommendera alla under 30 att börja plugga i tid.
Japp, jag är 33 i dag, önskar att jag hade pluggat ingenjör eller arkitektinriktade ämnen. Fast när jag var 20 så ville jag bara resa, knarka och knulla.
Citera
2011-04-07, 22:11
Medlem
BaLLs avatar
De flesta verkar vara överens om att man skulle fokuserat på det väsentliga sakerna i livet, så som att styra upp en bra grundsten i arbetslivet men ångrar ni ert festande och resande?
Citera
2011-04-07, 22:15
Medlem
Jag skulle läst längre och valt smartare. Skulle börjat pensionsspara när de ringde första gången. Skulle litat mer på mitt eget omdöme. Ångrar icke festande eller resande.
Citera
2011-04-07, 22:26
Medlem
Ångra och ångra. Jag gjorde det bästa med det förstånd jag hade då. Men idag hade jag satsat på att kombinera studier med resor. Jag hade sökt ett universitet utomlands och på så sätt gjort både resa och skola. De som jag känt som fått 30-års kriser är de som totalt kastat bort åren mellan 20 och 30. Totalt kastat bort= varken barn, studier eller karriär. Har man bara gjort något av de tre så brukar man vara rätt så nöjd.
Citera
2011-04-07, 22:32
Medlem
Jag är 30+ och har fortfarande inte förstått varför man ska pensionspara? Pensionär är tidigast vid 67 års ålder. Jag kan lätt vara död vid 50. Dessutom så äter inflationen upp pengarna. Som jag ser det så satsar man en stor summa nu för att få tillbaka hälften av det vid pensionen. Varför?
Citera
2011-04-07, 22:38
Medlem
sommarlovs avatar
Struntat helt i alkohol och tillfälliga förbindelser.
Valt ut några bra kompisar och tjejer, och ägnat tid med dom, så man inte behövde dras ner av "fest-kompisar".

Köpt en bostadsrätt, och amortera så mycket det gick, finns det något som har ökat så i värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in