2011-04-07, 17:37
Medlem
toby79s avatar
Var hade a25zkmiz-premium fel någonstans? Han citerade ett annat svar som var fel.

Hur som helst så om nu trafikskolans prov kostar en förmögenhet för dig så lär du dig inget på att fuska dig till svaren så här på nätet. Du kan inte ta hjälp av oss när du ska skriva upp. Tänk på det. Teoriprovet kostar också pengar.

Vad du skulle göra är att du skaffar ett teoriprogram istället så slipper du betala till trafikskolan. Bonniers senaste verkar väldigt intressant och det kostar inte många kronor att fixa. Det är väl investerade pengar eftersom du kommer att klara av provet, plus att du faktiskt har lärt dig något efteråt.

Som a25zkmiz-premium skrev så är ju de exemplen du valde nu så jäkla enkla att man nästan ska skämmas om man inte ens kan hitta svaret i sin bok. Du kanske inte hittar alla svar i korta ordalag, men allt är invävt i texten. Så läs tills du verkligen förstår vad du läser. Då vet du att du fixar frågorna.
Citera
2011-04-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Fråga 2
Fråga 4
Alternativ D
Jag kör alltid med hög växel i nedförsbacke

Motorbroms is the shit!

Själv hade jag kört med låg växel i utförsbacken för att motorbromsa. Hög växel kan innebära att jag måste gasa för att motorn inte ska dö av energibrist.
Citera
2011-04-07, 22:27
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Själv hade jag kört med låg växel i utförsbacken för att motorbromsa. Hög växel kan innebära att jag måste gasa för att motorn inte ska dö av energibrist.

Den levande kraften gör att bilen vill framåt...eller hur?
Varför ska du då rusa motorn genom att lägga i exempelvis 4:an istället för att bara släppa gasen och låta motorn gå på lågvarv på 5:an?
Citera
2011-04-07, 22:38
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Fråga 4
Vilket körsätt är bränslesnålast och bäst för miljön?
Alternativ D
Jag kör alltid med hög växel i nedförsbacke

Eftersom frågan var vilket som är snålast och bäst för miljön så ska inte bromsen användas alls, någonsin. Detta eftersom att om bromsen används så har man använt energi i onödan redan innan bromsningen.

Om frågan handlade om växelval för nedförsbacke så är det rimligt att man motorbromsar istället för att grilla skivor och belägg om hastigheten blir för hög.
Citera
2011-04-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a25zkmiz-premium
Förlorat ditt CSN-bidrag kanske?

Vilken fråga hade jag fel på?

Fråga 4. Använd farthållaren så mycket som möjligt.

Växelvalet i nerförsbacke påverkar inte eftersom bränsleförbrukningen är 0 så länge du inte har någon gas alls och inte kopplingen nere, alldeles oavsett vilken växel du har.
Citera
2011-04-08, 17:32
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fråga 4. Använd farthållaren så mycket som möjligt.

Växelvalet i nerförsbacke påverkar inte eftersom bränsleförbrukningen är 0 så länge du inte har någon gas alls och inte kopplingen nere, alldeles oavsett vilken växel du har.

Det där skulle jag vilja se källan på faktiskt. Jag har alltid blivit lärd att farthållaren är bara en farthållare och ska inte användas tillsammans med att spara bränsle, utan enbart göra det bekvämt att köra långa sträckor. Detta eftersom att farthållaren kommer gasa på/minska beroende på hur tungt det går trots att förhållandena kanske ändras bara en kort bit framåt så att en acceleration blir onödig och hade aldrig inträffat om föraren avgjorde om det skulle gasas eller lättas.

Angående nedförsbackar så säger jag att det inte alltid krävs att man släpper gasen. Jag kör hellre på en hög växel nedför än en lägre, om jag inte måste bromsa för att lutningen är för stark så klart.

Så det vore intressant att veta vad programmet säger är rätt alternativ.
Citera
2011-04-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Den levande kraften gör att bilen vill framåt...eller hur?
Varför ska du då rusa motorn genom att lägga i exempelvis 4:an istället för att bara släppa gasen och låta motorn gå på lågvarv på 5:an?

Nja, säger jag, då du har en kompensation i bränsleinsprutningen som gör att om varvet blir för lågt pumpas det in bränsle i motorn. Det är därför bättre med en lägre växel vill jag anse. Dessutom får du då också ökad kontroll av bilen, och slipper växla ner om du måste sänka farten via broms eller liknande. Och som alla som gått eco driving kursen vet, så är det växlingarna som kostar bränsle.
Citera
2011-04-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
1. Det där skulle jag vilja se källan på faktiskt. Jag har alltid blivit lärd att farthållaren är bara en farthållare och ska inte användas tillsammans med att spara bränsle, utan enbart göra det bekvämt att köra långa sträckor. Detta eftersom att farthållaren kommer gasa på/minska beroende på hur tungt det går trots att förhållandena kanske ändras bara en kort bit framåt så att en acceleration blir onödig och hade aldrig inträffat om föraren avgjorde om det skulle gasas eller lättas.

2. Angående nedförsbackar så säger jag att det inte alltid krävs att man släpper gasen. Jag kör hellre på en hög växel nedför än en lägre, om jag inte måste bromsa för att lutningen är för stark så klart.

3. Så det vore intressant att veta vad programmet säger är rätt alternativ.

1. Det som var sant för 20 år sedan är inte sant idag när tekniken utvecklas.

Med risk för att låta dryg: har du läst i teoriboken...? Såvitt jag minns står det om farthållare där. Den korta förklaringen är att den hjälper till att hålla jämn fart. Annars kan du säkert googla det, har ingen uppdaterad teoribok hemma så kan inte hänvisa just nu.

2. Det var inte heller det som påstods. Frågan var vad som är bäst i bränsleekonomhänseende och att alltid köra på hög växel i nedförsbacke är inte rätt svar. Har du dessutom FÖR hög växel så ökar bränsleförbrukningen igen. Edit: Raffeboy ovan förklarade mer utförligt.

3. Det har jag ju precis förklarat för dig Men visst, du kan välja att inte tro på mig om du vill.
Citera
2011-04-08, 18:59
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
1. Det som var sant för 20 år sedan är inte sant idag när tekniken utvecklas.

Med risk för att låta dryg: har du läst i teoriboken...? Såvitt jag minns står det om farthållare där. Den korta förklaringen är att den hjälper till att hålla jämn fart. Annars kan du säkert googla det, har ingen uppdaterad teoribok hemma så kan inte hänvisa just nu.

2. Det var inte heller det som påstods. Frågan var vad som är bäst i bränsleekonomhänseende och att alltid köra på hög växel i nedförsbacke är inte rätt svar. Har du dessutom FÖR hög växel så ökar bränsleförbrukningen igen. Edit: Raffeboy ovan förklarade mer utförligt.

3. Det har jag ju precis förklarat för dig Men visst, du kan välja att inte tro på mig om du vill.
1: Det har väl knappast hänt så mycket på farthållarfronten att den gör fordonet till en bättre bedömare av situationen och miljön än föraren själv. Tänker närmast på att farthållaren har bara en enda uppgift och det är att hålla farten konstant.
Som förare läser jag av trafiken, miljön runt omkring för att kunna göra en bedömning om jag behöver trycka mer på gasen när det går uppåt, eller om jag lika gärna kan vänta eftersom det strax kommer gå nedför.
Men visst,, finns den farthållaren så tar jag gärna en länk till en återförsäljare så ska jag omedelbart åka och köpa den. Då behöver jag bara något som styr bilen sen kan jag sova till jobbet.

I min bok så nämns inget om farthållaren alls, varken positivt eller negativt. Detta kontrollerade jag för sakens skull alldeles nyss.
Däremot har jag googlat lite och hittat många källor som stärker mina påståenden. Bland annat på sidor som avhandlar ämnet ecodriving. Där menas det på att om vägen är helt slät så kan farthållaren vara ett bra komplement, men är det kuperat så är den rejält olönsam.
Jag ser väldigt sällan helt plana vägar där jag vistas och det känns även när jag kört bilar med farthållare. Bara en massa onödiga kompenseringar som jag aldrig hade gjort själv om det var jag som reglerade hastigheten.

2: Växla ner gör jag enbart om hastigheten kan bli för hög, därigenom utnyttjar jag motorbromsen. Men vanligtvis behöver jag inte göra någon nedväxling alls eftersom jag oftast inte behöver bromsa pga att jag kommer över krönet med anpassad hastighet.

Det med att insprutningen reglerar vid för lågt varv köper jag, men det lär ju inte spela någon roll från 5 till 4 i en kraftig nedförsbacke, så mycket varvskillnad blir det ju inte att systemet tror att bilen håller på att dö. De gånger jag roat mig med att kolla färddatorn så står det 0 så fort jag släppt gasen.

3: Det framgick inte att det var en förklaring från programmet du gav.

Hade den här frågan kommit upp på teoriprovet då jag skrev det hade jag lätt kunnat förbise det fel som mitt svar då skulle resultera i. Just av den anledningen att jag sparar in mer pengar och mer miljö genom att använda huvudet och planera körningen baserat på det jag ser framför fordonet än att låta ett system som enbart bygger på öka eller sänk vid varje enskilt tillfälle.
Citera
2011-04-08, 19:16
Medlem
Först det där med hög/låg växel. För det första kan det påverka med växel 4 istället för växel 5. För det handlar in om huruvida bilen tror den dör eller inte. Utan bilen har ett varvtal det ska jobba efter, har för mig det ligger på cirka 700-800 varv på den C30 dieseln som jag brukade använda förut på trafikskolan. Om bilen går under detta varvtal kompenserar bilen med mer bränsle. Sedan är det som sagt en planering av körningen som är det bästa. Försök bromsa en dieselbil på femte växeln till nästan stillastående, det kommer inte gå, utan bilen kommer antingen dö eller rusa. Försök samma sak på trean, så kommer ni se att det går mycket lättare.

Sedan med farthållaren, det beror på föraren, om man har en förare som planerar efter vägen och annan trafik blir det billigare med en levande förare än så länge. Vi får se hur långt Volvo tar sitt citysafety paket. Men har man en förare som istället använder bromsen, gasar mitt i backen och rent allmänt har svårt att hålla jämn fart med gaspedalen kommer det med stor sannolikhet att bli billigare med farthållaren. Dock är det en stor säkerhetsfaktor med farthållaren som man ska tänka på, men inte vid en miljödiskussion.
Citera
2011-04-08, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cellee
VARJE prov jag gör kostar pengar, och då körskolan vill man ska klara 63 rätt av 70 då de är 52 av 65 (5 är "fejk's" på teorieprovet) så vill jag faktiskt få höra andras åsikter om "kluriga" frågor,

Va? Måste du betala för att göra dom här träningsproven? Det betyder att du inte sitter på körskolan och gör dom alltså?

Jag håller på med exakt samma frågor och försöka få "gröna pluttar" känner igen alla dina frågor och mina körlärare uppmanar att använda boken och leta efter svaren. Gör du inte det?

På min körskola kan man få nån slags kod så man kan göra dom här proven hemma, tror 10st kostade 120kr, inte helt säker dock, har körskolan 100m bort så sitter alltid på deras datorer och gör dom
Senast redigerad av mohico 2011-04-08 kl. 22:44.
Citera
2011-04-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohico
Va? Måste du betala för att göra dom här träningsproven? Det betyder att du inte sitter på körskolan och gör dom alltså?

Jag håller på med exakt samma frågor och försöka få "gröna pluttar" känner igen alla dina frågor och mina körlärare uppmanar att använda boken och leta efter svaren. Gör du inte det?

På min körskola kan man få nån slags kod så man kan göra dom här proven hemma, tror 10st kostade 120kr, inte helt säker dock, har körskolan 100m bort så sitter alltid på deras datorer och gör dom

Så var det för mig med, och jag använde mig endast av dom faserna+ en teori kurs och klarade teorin med 63 poäng. Kan säga att teoriprovet kändes som ett matteprov för årskurs 4 efter testerna på skolan, så det var helt klart värt det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in