Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
1. Det som var sant för 20 år sedan är inte sant idag när tekniken utvecklas.
Med risk för att låta dryg: har du läst i teoriboken...? Såvitt jag minns står det om farthållare där. Den korta förklaringen är att den hjälper till att hålla jämn fart. Annars kan du säkert googla det, har ingen uppdaterad teoribok hemma så kan inte hänvisa just nu.
2. Det var inte heller det som påstods. Frågan var vad som är bäst i bränsleekonomhänseende och att alltid köra på hög växel i nedförsbacke är inte rätt svar. Har du dessutom FÖR hög växel så ökar bränsleförbrukningen igen. Edit: Raffeboy ovan förklarade mer utförligt.
3. Det har jag ju precis förklarat för dig

Men visst, du kan välja att inte tro på mig om du vill.
1: Det har väl knappast hänt så mycket på farthållarfronten att den gör fordonet till en bättre bedömare av situationen och miljön än föraren själv. Tänker närmast på att farthållaren har bara en enda uppgift och det är att hålla farten konstant.
Som förare läser jag av trafiken, miljön runt omkring för att kunna göra en bedömning om jag behöver trycka mer på gasen när det går uppåt, eller om jag lika gärna kan vänta eftersom det strax kommer gå nedför.
Men visst,, finns den farthållaren så tar jag gärna en länk till en återförsäljare så ska jag omedelbart åka och köpa den. Då behöver jag bara något som styr bilen sen kan jag sova till jobbet.
I min bok så nämns inget om farthållaren alls, varken positivt eller negativt. Detta kontrollerade jag för sakens skull alldeles nyss.
Däremot har jag googlat lite och hittat många källor som stärker mina påståenden. Bland annat på sidor som avhandlar ämnet ecodriving. Där menas det på att om vägen är helt slät så kan farthållaren vara ett bra komplement, men är det kuperat så är den rejält olönsam.
Jag ser väldigt sällan helt plana vägar där jag vistas och det känns även när jag kört bilar med farthållare. Bara en massa onödiga kompenseringar som jag aldrig hade gjort själv om det var jag som reglerade hastigheten.
2: Växla ner gör jag enbart om hastigheten kan bli för hög, därigenom utnyttjar jag motorbromsen. Men vanligtvis behöver jag inte göra någon nedväxling alls eftersom jag oftast inte behöver bromsa pga att jag kommer över krönet med anpassad hastighet.
Det med att insprutningen reglerar vid för lågt varv köper jag, men det lär ju inte spela någon roll från 5 till 4 i en kraftig nedförsbacke, så mycket varvskillnad blir det ju inte att systemet tror att bilen håller på att dö. De gånger jag roat mig med att kolla färddatorn så står det 0 så fort jag släppt gasen.
3: Det framgick inte att det var en förklaring från programmet du gav.
Hade den här frågan kommit upp på teoriprovet då jag skrev det hade jag lätt kunnat förbise det fel som mitt svar då skulle resultera i. Just av den anledningen att jag sparar in mer pengar och mer miljö genom att använda huvudet och planera körningen baserat på det jag ser framför fordonet än att låta ett system som enbart bygger på öka eller sänk vid varje enskilt tillfälle.