• 1
  • 2
2011-04-08, 14:57
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice

Jo, du har en stor poäng här. Naturfolken går ju även barfota medan vi är instängda i skor. Tänkte ta det riktigt långsamt. Fördelen är ju att min kondis är kass så risken att jag springer mycket mer än fötterna klarar av är ju mindre än om jag hade varit en van löpare.

Är det några speciella benövningar du tänker på? Har styrketränat 10-12 år så där har jag iaf koll.

Tänkte börja med att följa någon typ av program. Typ http://iform.se/traning/traningsprog...m-spring-10-km

Tror ni det kan funka eller bör jag ta det ännu lugnare?
Njä då har du nog bättre koll på styrketräning än mig, men vad"pressar" och liggande benlyft åt sidan ska vara bra och skadeförebyggande har jag läst. Och då menar jag inte ett fåtal för att få styrka utan satsa på att klara 50 utan vila.

Kör på mitt löpprogram, jag springer tills jag vill gå, då går jag, sen springer jag igen. Det gör att man springer för springandets skull och inte för att uppfylla nån konstruerad idé om att man ska ha bra kondition, men konditionen får man ju ändå oundvikligen.
Citera
2011-04-08, 15:11
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Tackar för länkarna och boken! Vet du var du läste det om att asfalt är bra att öva upp foten med?

Hur har du gått tillväga när du gått över till barfotalöpning?

Jag är i början av "barfotakarriären" och började för ungefär ett år sen, utan att ha en aning om hur jag borde göra. Ett par långa pass barfota på asfalt skavde duktigt på fötterna och mördade mina vader. Sen läste jag om Vibram Fivefingers och tänkte: "nice, en räddning för fotsulorna" med resultatet att man kunde springa ännu längre och slita ännu mer på vader och fötter än vad dom egentligen klarade av.

Nu har jag backat tillbaka och springer ett pass i veckan i VFF på 3-4 km. Nu går det att börja springa barfota ute också, så jag ska följa tipsen i boken jag länkade till Det är lika bra att betrakta sig som nybörjare så att det inte blir fel. Jag kör styrketräning en gång i veckan med fokus på vader, ben rygg och mage. Tåhävningar är guld värt för att få vaderna att gilla barfotalöpning.

Att asfalt är ett bra underlag att börja på står i boken, sid. 70:

"When you begin barefoot running, smooth, hard terrain is ideal. Smooth asphalt roads, concrete sidewalks, smooth running tracks, or gymnasium floors are good options. Any choice should be free
of debris. A smooth, hard surface will serve two purposes: First, the hardness will give better feedback than soft surfaces by forcing you to run gently. Second, it will reinforce the “foot-kiss” concept. The smoothness of the surface will prevent unnecessary friction in the beginning stages of learning. It is possible to learn on a rough surface, but I’ve found it to be distracting.
Once you develop a feel for form and have some degree of success (run a mile or two barefoot without pain during or after the run), you can graduate to different surfaces.
It is advised to avoid soft, forgiving surfaces like grass or sand. Running barefoot on a surface such as grass may be tempting because it feels good, but the softness can inhibit your brain’s ability to provide good feedback. Soft ground acts much like the thick, cushioned padding of traditional running shoes. It can hide bad form resulting in a longer learning period.
Once you learn good form, running on grass and sand is perfectly acceptable. Running over sand dunes along Lake Michigan is one of my favorite workouts."
Senast redigerad av Rassa 2011-04-08 kl. 15:14.
Citera
2011-04-08, 16:29
Medlem
Krafses avatar
Om man pratar om löpteknik och löpsteg så har jag ett tips som jag lärde mig i vintras när jag joggade på snöslask.
Detta gäller jämna hastigheter så inget du behöver tänka på om du exempelvis är i accelerationsfasen på någon kort distans.

Maxhastighet får väl klassas som en jämn hastighet och folk kan få problem att bibehålla ett bra löpsteg när de inte längre kan fortsätta accelerera. Detta har jag haft stora problem med själv men nu har jag som sagt hittat ett knep som verkligen funkar. Well, åtminstone för mig.

- Föreställ dig att du springer på blankis!

Föreställ dig att det är riktigt jävla idiothalt på vägen, ren blankis, och att du inte vill halka vare sig i fotisättningen eller avtryckningen.

Den här metoden funkar, som du säkert kan föreställa dig, mycket dåligt (om ens alls) för hård acceleration, men verkar vara korrekt teknik när man nått en jämn hastighet och inte längre kan eller vill öka i hastighet.
Det spelar ingen roll om hastigheten är 15 km/h eller Bolthastighet, funkar lika bra ändå så länge hastigheten är tänkt att hållas jämn.
Citera
2011-04-08, 19:24
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Om man pratar om löpteknik och löpsteg så har jag ett tips som jag lärde mig i vintras när jag joggade på snöslask.
Detta gäller jämna hastigheter så inget du behöver tänka på om du exempelvis är i accelerationsfasen på någon kort distans.

Maxhastighet får väl klassas som en jämn hastighet och folk kan få problem att bibehålla ett bra löpsteg när de inte längre kan fortsätta accelerera. Detta har jag haft stora problem med själv men nu har jag som sagt hittat ett knep som verkligen funkar. Well, åtminstone för mig.

- Föreställ dig att du springer på blankis!

Föreställ dig att det är riktigt jävla idiothalt på vägen, ren blankis, och att du inte vill halka vare sig i fotisättningen eller avtryckningen.

Den här metoden funkar, som du säkert kan föreställa dig, mycket dåligt (om ens alls) för hård acceleration, men verkar vara korrekt teknik när man nått en jämn hastighet och inte längre kan eller vill öka i hastighet.
Det spelar ingen roll om hastigheten är 15 km/h eller Bolthastighet, funkar lika bra ändå så länge hastigheten är tänkt att hållas jämn.

Mycket bra tips. Jämför gärna med Nicholas Romanov, som lär ut POSE-tekniken, när han springer på is: http://www.youtube.com/watch?v=S_pNb01YoSA

Man ser i och för sig att han börjar långsamt och sen ökar och det verkar ju funka bra. När man sätter ner foten under kroppens tyngdpunkt så halkar man inte, även om man springer på is.
Citera
2011-04-11, 18:58
Medlem
nosheoldwomans avatar
Skjut inte ifrån med bakfoten, koncentrera dig på att istället lyfta fötterna. Korta löpsteg på framfötterna. Träna gärna på tekniken helt utan skor mycket korta sträckor. Dina fotsulor kommer göra ont och du kommer inte klara springa långt, det är bra, plåga inte fötterna i onödan. Precis som vanliga löparskor gör också ett par VFF att du klarar springa längre än vad du borde.

Skynda långsamt!!

Jag sprang hela förra hösten barfota och VFF hela vintern. Kommer aldrig mer använda ett par uppbyggda, dåliga löparskor.

Släpp fötterna fria!
Citera
2011-04-11, 20:28
Medlem
Jag har själv börjat löpträna och äta bättre dem senaste månaderna, har gått ned från 110g till nuvarande 83kg.

Kan ge lite av mina synpunkter på hela fenomenet med barfota löpning.
Jag tror faktiskt att det skulle gynna dig mer att börja med fivefingers, detta eftersom du i dagsläget inte kommer orka att jogga/gå mer än 2km och det kommer fungera som en bra invänjning med fivefingers.

Jag gjorde dock inte så, jag började med att jogga med vanliga skor, och arbetade mig upp till att jogga i 90min+ och det jag gjorde var att då introducera mina fivefingers på mina kortare tempo passen.(se cirka 2km/intervaller)

Vad du väljer beror lite på vad du tycker är roligast eller vad du har för mål. Mitt högsta prio var att gå ner i vikt, och då är det långpassen som gäller, Så om jag tränade 3 pass i veckan, har kör jag nu 1 pass med mina fivefingers.

Men du skulle lika gärna kunna köra 90% fivefingers från början, just eftersom din kondition är så pass sunkig, men jag höjer ett varningsfinger att verkligen lyssna på kroppen och inte köra för många träningspass, låta kroppen vila mellan passen. Det kommer bli extra viktigt om du kör på fivefingers.

Jag hade en lite träningsdipp under vinterperioden nu, och har tränat hårt nu i cirka 6 veckor igen, men förra veckan som borde vart en återhämtningsvecka för kroppen uteblev drog jag på mig en inflammation i foten.(det skulle ha skett oavsett om det var i ffv/vanliga skor)

Så kontentan är alltså; Jag tycker att du kan köra allt med fivefingers men då måste du ta det otroligt lungt och lyssna på kroppen.

Fivefingers rules
Citera
2011-04-12, 19:58
Medlem
Rassas avatar
Imponerande snubbe som springer, trots att läkare sagt att han troligen inte skulle kunna gå igen efter en olycka. Enligt hans erfarenhet tar det ungefär tre månader att gå från löpning i vanliga skor till att springa barfota fullt ut. Mer bråttom än så behöver man väl inte ha, man ska ju springa hela livet. Han är intressant att lyssna på:

http://www.youtube.com/watch?v=OmfNyU-xxhA
Citera
2011-04-12, 20:30
Medlem
nosheoldwomans avatar
Läs The Barefoot Book av Daniel Howell. Den handlar inte specifikt just om löpning, men om att börja leva mer barfota och varför skor skadar mer än hjälper. Att bära skor påverkar otroligt mycket mer än vad vi först tror, å de förbättringar vi får av att leva mer barfota. Delen som handlar om bakterier gör mig nästan äcklad av att bära skor huvudtaget.
Citera
2011-04-12, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M4R3S
Jag har själv börjat löpträna och äta bättre dem senaste månaderna, har gått ned från 110g till nuvarande 83kg.
Grymt bra jobbat måste jag säga!

Citat:
Ursprungligen postat av nosheoldwoman
Läs The Barefoot Book av Daniel Howell. Den handlar inte specifikt just om löpning, men om att börja leva mer barfota och varför skor skadar mer än hjälper. Att bära skor påverkar otroligt mycket mer än vad vi först tror, å de förbättringar vi får av att leva mer barfota. Delen som handlar om bakterier gör mig nästan äcklad av att bära skor huvudtaget.

Kan tipsa om boken BORN TO RUN av Christopher McDougall. Den handlar inte specifikt om FFV men mer om barfotalöpning, löpning och indianer i Mexiko. Många intressanta karaktärer, lite matips, o whatnot. Riktigt bra bok, helst klart 90 kr och en helgs läsning
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1861978774

Som svar till TS, kör på men skynda sakta, annars kommer du gå sönder.
Citera
2011-04-13, 00:02
Medlem
nosheoldwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Grymt bra jobbat måste jag säga!

Kan tipsa om boken BORN TO RUN av Christopher McDougall. Den handlar inte specifikt om FFV men mer om barfotalöpning, löpning och indianer i Mexiko. Många intressanta karaktärer, lite matips, o whatnot. Riktigt bra bok, helst klart 90 kr och en helgs läsning
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1861978774

Den tycker jag också om, den kommer på svensk översättning väldigt snart.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/ch...rn_to_run.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in