Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Tackar för länkarna och boken! Vet du var du läste det om att asfalt är bra att öva upp foten med?
Hur har du gått tillväga när du gått över till barfotalöpning?
Jag är i början av "barfotakarriären" och började för ungefär ett år sen, utan att ha en aning om hur jag borde göra. Ett par långa pass barfota på asfalt skavde duktigt på fötterna och mördade mina vader. Sen läste jag om Vibram Fivefingers och tänkte: "nice, en räddning för fotsulorna" med resultatet att man kunde springa ännu längre och slita ännu mer på vader och fötter än vad dom egentligen klarade av.
Nu har jag backat tillbaka och springer ett pass i veckan i VFF på 3-4 km. Nu går det att börja springa barfota ute också, så jag ska följa tipsen i boken jag länkade till Det är lika bra att betrakta sig som nybörjare så att det inte blir fel. Jag kör styrketräning en gång i veckan med fokus på vader, ben rygg och mage. Tåhävningar är guld värt för att få vaderna att gilla barfotalöpning.
Att asfalt är ett bra underlag att börja på står i boken, sid. 70:
"When you begin barefoot running, smooth, hard terrain is ideal. Smooth asphalt roads, concrete sidewalks, smooth running tracks, or gymnasium floors are good options. Any choice should be free
of debris. A smooth, hard surface will serve two purposes: First, the hardness will give better feedback than soft surfaces by forcing you to run gently. Second, it will reinforce the “foot-kiss” concept. The smoothness of the surface will prevent unnecessary friction in the beginning stages of learning. It is possible to learn on a rough surface, but I’ve found it to be distracting.
Once you develop a feel for form and have some degree of success (run a mile or two barefoot without pain during or after the run), you can graduate to different surfaces.
It is advised to avoid soft, forgiving surfaces like grass or sand. Running barefoot on a surface such as grass may be tempting because it feels good, but the softness can inhibit your brain’s ability to provide good feedback. Soft ground acts much like the thick, cushioned padding of traditional running shoes. It can hide bad form resulting in a longer learning period.
Once you learn good form, running on grass and sand is perfectly acceptable. Running over sand dunes along Lake Michigan is one of my favorite workouts."