Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-18, 13:40
Medlem
peginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Ja inte för att jag är psykolog, men du verkar vara en psykopat. Man behöver inte vara våldsam för att vara det.

Du låtsas vara ledsen, du känner inget ansvar när du säger uppmanar självmordsbenägna att dö....

I så fall skulle jag vara psykopat för jag stämmer in precis på vad TS beskriver - men så är ej fallet. Har för mig att en psykopat inte ifrågasätter att något är fel på honom/henne.
Citera
2011-06-18, 16:36
Medlem
Wicked133s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegina
I så fall skulle jag vara psykopat för jag stämmer in precis på vad TS beskriver - men så är ej fallet. Har för mig att en psykopat inte ifrågasätter att något är fel på honom/henne.

Man behöver inte ha precis alla punkter som rör psykopati för att klassas som psykopat. Själv har jag ett par vänner som har diagnosen och det låter onekligen som du skulle passa in i deras sällskap...
Citera
2011-06-18, 16:52
Medlem
Tror inte att du är psykopat, för då hade du antagligen inte vetat om att det du gör är "fel". Jag tror helt enkelt att du haft ett "lätt" liv och inte kan relatera till dessa saker - och därför rör de dig inte.
Kommer det en dag då någon av dina vänner tar livet av sig, kommer du antagligen att känna något. Att du inte känner något när du fantiserar om det idag är för att du helt enkelt inte gått igenom det än.

Det är därför de flesta av oss kollar igenom tidningen och suckar åt allt hemskt, bidrar med 50kr för att stilla samvetet och kunna intala sig själv att man gjort något, och sen går tillbaka till vardagen. Inte för att vi är okänsliga, utan för att det inte är tillräckligt nära/för att vi inte kan relatera.
Citera
2011-06-18, 17:03
Medlem
Wicked133s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woda
Tror inte att du är psykopat, för då hade du antagligen inte vetat om att det du gör är "fel".

Psykopater är faktiskt väl medvetna om vad som anses vara "rätt och fel". Så det faktum att man är medveten om att man gör fel är ingen garanti. Däremot är det faktum att man inte bryr sig och låtsas ha de "rätta" känslorna en varningsklocka.
http://www.psykopat.se/
Citera
2011-06-18, 17:19
Medlem
peginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wicked133
Man behöver inte ha precis alla punkter som rör psykopati för att klassas som psykopat. Själv har jag ett par vänner som har diagnosen och det låter onekligen som du skulle passa in i deras sällskap...

Även fast jag en gång känt stark empati för en flicka jag var kär i när hon blev illa behandlad? Kan psykopater älska och känna för en speciell person?
Citera
2011-06-18, 18:03
Medlem
Sherekhans avatar
Citat:
Även fast jag en gång känt stark empati för en flicka jag var kär i när hon blev illa behandlad? Kan psykopater älska och känna för en speciell person?
Det i bold är jag också väldigt sugen på att få veta.
Citera
2011-06-18, 18:38
Medlem
Gertrud1s avatar
svaret kan finnas här - men du måste registrera dig

http://www.psychiatrictimes.com/disp...le/10168/55051

här

http://www.ponerology.com/psychopaths_3.html

här?

http://askdrrobert.dr-robert.com/mildpsychopath.html
Citera
2011-06-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woda

Det är därför de flesta av oss kollar igenom tidningen och suckar åt allt hemskt, bidrar med 50kr för att stilla samvetet och kunna intala sig själv att man gjort något, och sen går tillbaka till vardagen. Inte för att vi är okänsliga, utan för att det inte är tillräckligt nära/för att vi inte kan relatera.

Men det är en helt annan sak att uppmana de hemska sakerna och om det hade varit direkt vårat fel (det som står i tidningen) vilket det ju inte är. Att ha sagt något som man vet bidrar till att personen tar självmord är något helt annat än att passivt se på när folk i andra delar av världen slaktar varandra.

Iförsig verkar TS se det som att det är fel på hans empati, men han säger ju också att det egentligen bara är en belastning och onödig spärr.
Citera
2011-06-18, 19:17
Medlem
Wicked133s avatar
Citat:

Jag är ju inte läkare så vet inte med säkerhet svaret på den frågan.. Däremot har jag som sagt några vänner som lider av psykopati och en av dem hade såna känslor för en flicka. Fast det var den enda som han någonsin hade haft känslor för och han var mycket osäker på om han älskade så som andra gjorde. Men han kände iaf Och var glad för det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in