2011-04-06, 18:43
Medlem
Jag är för tillfället sjukskriven och lever på aktivitetsersättning från Försäkringskassan.
Någon som vet om det finns någon möjlighet att ta ett banklån till en Bostadsrätt (ca 700.000..?)
Är det ens någon idé att försöka få ett lån, eller är det fullkomligt lönlöst att ens försöka?

Efter fyra år i kö är jag trött på att aldrig hitta hyresrätt, och behöver verkligen komma bort från där jag bor nu.

Finns det dessutom någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man vet om man fått avslag eller inte på låneansökan? Lägenheten jag skulle vara intresserad av har visning på lördag (Har Nordea som bank)
Citera
2011-04-06, 19:10
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Det första du bör tänka på att bankerna kräver 15% cash av bostadens värde för att du ska få låna. Har du 15% av beloppet?
Citera
2011-04-06, 19:19
Medlem
Gå och prata med banken, tyvärr brukar det vara någon veckas väntekö på det men ringa till din lokala bank och boka ett möte, kolla även på internet vad olika bankers ränta ligger på, det brukar variera en hel del. Söker du lånelöfte på internet kommer du få avslag direkt, det fick även jag när jag skulle köpa lägenhet trots att jag la in ca 80 % av lägenhetens värde i kontanter, internet varianten fungerar skitdåligt, helt annan sak att prata med en människa om det.

Det brukar tyvärr gå ganska fort vid försäljning av lägenheter så sök ett lånelöfte att ha i bakfickan, dessa gäller i 6 månader är normen. Från sista visningen drar mäklarn igång budgivning dagen efter i mitt fall och vi skrev kontrakt redan samma kväll (5 budgivare).

Och som nämt, 15 % måste du ha innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in