2011-04-06, 13:59
Medlem
tapanchas avatar
Hej alla FB:are. Jag fick nyss 10 bilder från VM 58 i Sverige av en pensionärskund på följande lagupställningar: Mexico, Brasilien, Sverige, Tjeckoslovakien, Frankrike, England, Jugoslavien, argentina samt en till på Sverige som det står Sverige-mexico på. På bildernas nedre vänstra hörn står det "copyright Svensk Bildservice". Han påstod att dom var original, alltså måste dom vara 53 år gamla. Dom ser jävligt fräscha ut för o va så gamla men dock fick jag dom i fodralskydd o han sa att han har varit jävla rädd om dom. Ungefär 10 cm till bredden o 7 till höjden. Så min fråga är, e dom värda nåt?
Citera
2011-04-06, 14:02
Medlem
skrudiss avatar
Om du inte är i desperat behov av pengar eller dylikt, så tycker jag att du ska behålla dem och låta de växa ytterligare i värde.
Citera
2011-04-06, 14:05
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapancha
Hej alla FB:are. Jag fick nyss 10 bilder från VM 58 i Sverige av en pensionärskund på följande lagupställningar: Mexico, Brasilien, Sverige, Tjeckoslovakien, Frankrike, England, Jugoslavien, argentina samt en till på Sverige som det står Sverige-mexico på. På bildernas nedre vänstra hörn står det "copyright Svensk Bildservice". Han påstod att dom var original, alltså måste dom vara 53 år gamla. Dom ser jävligt fräscha ut för o va så gamla men dock fick jag dom i fodralskydd o han sa att han har varit jävla rädd om dom. Ungefär 10 cm till bredden o 7 till höjden. Så min fråga är, e dom värda nåt?

Allting är relativt men jämfört med andra VM58 artiklar? Nej.
Citera
2011-04-06, 14:12
Medlem
DonDrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Allting är relativt men jämfört med andra VM58 artiklar? Nej.

Ursäkta om jag snor tråden lite men finns det några speciella VM 58-artiklar som är värda stora summor? Jag har tre glas med VM-loggan på (i tillhörande oöppnad låda) som min farfar inhandlade. Kan de vara värda nåt?
Citera
2011-04-06, 14:17
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraper
Ursäkta om jag snor tråden lite men finns det några speciella VM 58-artiklar som är värda stora summor? Jag har tre glas med VM-loggan på (i tillhörande oöppnad låda) som min farfar inhandlade. Kan de vara värda nåt?

Alltså, egentligen är det mesta som rör VM58 populärt, så det är riktigt svårt att säga något generellt. Vissa saker skenar iväg till oanade höjder samtidigt som andra stannar på lägre nivåer. Men affischer, matchbiljetter och program i gott skick brukar gå bäst. Fast det är, som sagt, bara en fingervisning då det är köparens marknad.
Citera
2011-04-06, 14:31
Medlem
tapanchas avatar
Liten rättning bara, det står copyright svensk bildservice på höger nedre hörn och inte på vänstra som jag skrev tidigare. Kan oxå lägga in bilderna här om nån kunnig kan värdera dom.
Citera
2011-04-06, 14:31
Medlem
tapanchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Om du inte är i desperat behov av pengar eller dylikt, så tycker jag att du ska behålla dem och låta de växa ytterligare i värde.

Precis va ja tänkte göra. E inte intresserad av att sälja dom.
Citera
2011-04-06, 15:07
Medlem
Meanmachines avatar
Ett av Gunnar Nordahls barn var med i något auktionsprogram för några år sen och visade upp medaljer och prylar från OS 1950 och från Serie A. Värdet bedömdes inte till några hissnande summor. Foton från VM 1958 som säkert är massproducerade är säkert av pantburksvärde i jämnförelse.

Edit: En enkel google-sökning visade att Svensk bildservice kompletta samlingsfolder av bilder från fotbolls-vm 1958 finns att köpa för 1500 kr. Matchprogram från VM-finalen för 2000 kr, blev nästan lite sugen på matchprogrammet.
Senast redigerad av Meanmachine 2011-04-06 kl. 15:25.
Citera
2011-04-06, 15:12
Medlem
neguins avatar
Citat:
Precis va ja tänkte göra. E inte intresserad av att sälja dom.

Kolla upp med en fotoaffär eller konservator och ta reda på hur man bäst bevarar dem. Jag antar att de t.ex. ska förvaras mörkt, torrt etc..

Jag hade nog försökt göra något med bilderna, så de inte bara ligger i en byrålåda och samlar damm. Rama in dem eller något liknande, så man får se och njuta av dem.

Ta gärna en bild på dem och släng upp så vi får se!
Citera
2011-04-06, 15:26
Medlem
tapanchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin
Kolla upp med en fotoaffär eller konservator och ta reda på hur man bäst bevarar dem. Jag antar att de t.ex. ska förvaras mörkt, torrt etc..

Jag hade nog försökt göra något med bilderna, så de inte bara ligger i en byrålåda och samlar damm. Rama in dem eller något liknande, så man får se och njuta av dem.

Ta gärna en bild på dem och släng upp så vi får se!

Hur gör man?
Citera
2011-04-06, 15:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Coolt! Rama in och sätt upp på väggen. Inramade svartvita idrottsbilder är snyggt att ha uppsatt.
Citera
2011-04-06, 15:48
Medlem
neguins avatar
Citat:
Hur gör man?

Man tar fram valfri kamera. Riktar objektivet mot det man vill föreviga. Trycker av!

Skämt åsido, om du lyckats få in bilderna på datorn går du lättast in på t.ex. http://imageshack.us/ där du följer anvisningarna och sen tar vara på länken som genererats. Easy-peasy, Japanese!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in