2011-04-05, 20:26
Medlem
Hej.
Jag sitter och våndas över vad jag ska söka på KTH till hösten. Har flurat lite på datateknik men är lite skraj att det ska vara för svårt. Programerade lite basic som 11-åring och det är allt, sen gick jag alltmer över till att hålla på med musik på heltid(spelar piano). Kan man lära sig under utbildningen från scratch eller är man hopplöst efter om man inte har hållt på med data och programering så mycket innan?
Sen undrar jag också hur många på KTH som är lite äldre. Jag fyller 29 i år och har pluggat musiker på musikhögskolan innan. Detta är flr mig en minst sagt ganska anorlunda idé!

Kort och gott undrar jag nog hur hårt det är om man inte har så mycket förkunskaper och hur mycket gemene elev kan i genomsnitt. Undrar också hur svårt det är att komma ut i arbetslivet som typ 35-åring.
Citera
2011-04-05, 20:39
Medlem
Hej,

det du framförallt behöver begrunda gällande Datateknik på KTH är matten, inte programmeringen, även om det sistnämnda givetvis bygger på det förstnämnda. Det finns ett fåtal kurser i basblocket på D där du programmerar i någon större utsträckning, men desto fler där du måste kunna förstå matematiken.

En- och flervariabelsanalys, matematisk statistik, logik och differentialekvationer & transformer är endast ett urval de första åren. Tycker du det låter osexigt bör du tänka om. Klarar du dessa så är programmeringen ingen match och även fast det är D kan du i ditt inriktningsval på den senare delen av utbildningen plocka ihop ett block utan någon programmering överhuvudtaget (dvs. arkitektur, projektledning, processer mm.).

Gällande fråga 2 kommer du märka att många är yngre och att D (samt E) är ganska studentikosa. Gillar man inte det alternativt är från Stockholm och redan har vänner sedan tidigare så kommer man sannolikt inte tycka att den biten är särskilt skoj, iaf. inte i din ålder.

Fråga 3: Svårt att säga. Skulle du vara nyexad idag skulle du utan problem att kunna få ett juniorkonsult-gig på något av de större bolagen, men om 5 år kan allt ha vänt igen.

Hoppas detta är till någon nytta.
Citera
2011-04-06, 01:00
Medlem
Tack för ett bra svar! Är nog ganska medel när det gäller matten. Är den ansedd som tyngre i gämförelse med andra linjer på KTH? Det som är bra är att jag läser kompletering nu och kommer ha kunskaperna färska. Ska erkänna att matten skrämmer lite ändå även om jag tycker att det är intressant. Jag tänker lite på en pianoelev i min ålder jag hade som hade pluggat teknisk fysik. Visst, han lärde sig fint och var begåvad och motiverad. Men låt oss säga att han övar som en dåre i 5 år och vi skulle söka ett gig och han skulle gämföras med mig som ägnat större delen av livet åt musiken. De kvaliteterna som jag har skulle han förmodligen aldrig kunna tillägna sig. Så går tankarna lite. Kanske gäller det att släppa att jag inte kan bli kung på datateknik utan bara ok och ändå hitta ett bra jobb. Vad tror du/ni?

Bor redan i Stockholm och är inte särskilt lockad av att lägga tid på kårlivet. Men man bör väl försöka känna lite folk ändå antar jag även om de kanske är yngre och på ett annat plan när det gäller en del saker. Är det viktigt för karriären att hänga mycket på skolan? (som det är på KMH tex)

Antar att du gått linjen. Hurdanna är lönerna efter examen? Läste i KTHs karriärsrapport från 2010 att lönen för studenter som tog examen ligger mellan 30-40.000 i grundlön och ca 33-45.000 inkl resultatbaserad extraersättning etc. Det som förvånade mig var att de som hade markant högst lön från den årskullen var de som pluggat högskoleingenjör i Kista med intrikting IT-affärssystem. Deras lön låg på ca 27-50.000 i grundlön och 33-60.000 i totalersättning(!) Den utbildningen har de tyvärr ställt in, annars lät ju det lockande.
Har aldrig brytt mig om pengar, men om jag ska plugga på KTH är lönen en viktig del av det hela

Jo, och så en sak till! Talar flytande spanska och undrar om det är något jag skulle ha nytta av. Kanske datateknik med intrnationell inrikting vore någonting!
Citera
2011-04-06, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstride
Jo, och så en sak till! Talar flytande spanska och undrar om det är något jag skulle ha nytta av. Kanske datateknik med intrnationell inrikting vore någonting!

Spanska börjar på steg 3, typ nybörjare alltså, och tar lite hp från annat (du ser att båda programmen är 300 hp) och man ska tydligen kunna studera utomlands hursomhelst.
Citera
2011-04-06, 21:25
Medlem
Rent poängmässigt har D nästan lika många poäng matematik som Teknisk Fysik i basblocket, dvs. en hel del.

Kurserna hör inte till de tyngsta inom området, det är snarare mängden och studietakten som ställer till det för dem som inte kan till sig och förstå kursstoffet fort. Tar du dig igenom detta så är det nedförsbacke sedan. Missar du flera tentor så får du snabbt problem. Sommarkurser organiseras ibland för dem som måste plugga ikapp, men det är knappast något du kan förutsätta och du kommer då dessutom att sitta med näsan i böckerna hela sommaren när skolan egentligen ska kopplas bort inför hösten. Kurserna och tentorna täcker ofta ganska mycket och att plugga in allt på egen hand efteråt kan bli problematiskt.

Jag har aldrig upplevt det som "bra" för karriären att hänga mycket på skolan, däremot så skadar det inte att engagera sig i arbetsmarknadsrelaterade aktiviteter, till exempel delta i att anordna den årliga karriärsmässan Armada.

Den rapport du hänvisar till innehåller statistik för elever examinerade 2006/2007 om jag inte missminner mig, så lönenivåerna låter rimliga. IT-affärssytem i Kista är jag inte bekant med, kan dock konstatera att ska du arbeta med IT efter examen så är det i en ledande roll nära verksamheten som gäller om du vill att plånboken ska må riktigt bra. Det bygger dessvärre på ett antal års arbetslivserfarenhet utöver en examen.

Språk är alltid bra, spanska är ett världsspråk och kommer sannolikt att öka ditt värde i internationella arbetsgivares ögon.
Citera
2011-04-06, 23:21
Medlem
Har läst lite andra trådar i ämnet och de bekräftar det du säger angående att matten är det tyngsta och inte själva programmeringen. Många som frågar verkar vara oroliga över samma sak som jag var, nämligen att programmeringen är det tunga i utbildningen, men så är det alltså inte. Har också läst att det finns en del elever utan programeringsvana som går datateknik vilket ju känns lite upplyftande. Har just mailat en fråga till kth om hur svårt det är att byta mellan program eller om man måste börja om från början på ett nytt om man ni inte skulle trivas. Hur är din uppfattning om det?
Det klockrenaste känns som internationell inrikting och läsa ett till språk utöver spanskan som jag kanske kan tenta av för att ha med det som merit i CV:t. (om det nu är bra att ha det på papper i huvud taget, kanske räcker med att man berättar att man behärskar språket) Vet dock inte om jag kommer in. Går det att välja till språk även om man inte går internationell inriktning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in