2011-04-05, 17:12
Medlem
Jorgen-js avatar
Tjenare, var och inhandlade ny 2-takts olja idag till min ktm 125cc sx så sa mekanikern på verkstaden att jag borde byta upp mig i munstycke. Eftersom den oljan förbränndes vid 90 grader.

Han påpekade även att det var på grund utav att många inte bytade munstycken som cylindern skar.

kan detta verkligen stämma eller ville han bara sälja?
Citera
2011-04-05, 17:15
Medlem
TheRedDucks avatar
Det stämmer att cylindern kan skära om du har förlitet munstycke. Men om du måste byta upp dig i munstycke när du bytte olja var nåt nytt för mig. Men ett munstycke kostar inte så mycket, så det kanske inte skadar.

Bättre med ett nytt munstycke än ny cylinder och kanske något mer om du har otur.
Citera
2011-04-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen-j
Tjenare, var och inhandlade ny 2-takts olja idag till min ktm 125cc sx så sa mekanikern på verkstaden att jag borde byta upp mig i munstycke. Eftersom den oljan förbränndes vid 90 grader.

Han påpekade även att det var på grund utav att många inte bytade munstycken som cylindern skar.

kan detta verkligen stämma eller ville han bara sälja?

Sa han VARFÖR du var tvungen och byta munstycket när du köper ny olja?
Kolla vilken färg stiftet har nu när du har tillgång till crollen.

Svart - går för fett
gyllenbrun - perfekt blandning
vit - för snålt.

Sen gör du en bedömning utifrån det jag skrev där med färgerna på stiftet, är stiften redan svart så kan du tanka i nya oljan och dra en fullgas repa. dra ur crossen helt, när du ligger på maxvarv på högsta växeln så stänger du utav crossen i farten (dödaren) och håller fullgas ändå. Sen tar du upp stiftet och kollar om det har blivit nån annorlunda färg. Är det samma färg på stiftet efter du gjort detta är det lugnt. Är färgen mot vita hållet byter du upp dig i munstycket lite. gör samma sak igen tills du känner dig nöjd med blandningen.

Mitt tipps är att köra den lite fetare än optimalt (mer svart än gyllenbrun) bara för att vara på den säkra sidan!

MVH
Citera
2011-04-06, 21:13
Medlem
Jorgen-js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxpaxern
Sa han VARFÖR du var tvungen och byta munstycket när du köper ny olja?
Kolla vilken färg stiftet har nu när du har tillgång till crollen.

Svart - går för fett
gyllenbrun - perfekt blandning
vit - för snålt.

Sen gör du en bedömning utifrån det jag skrev där med färgerna på stiftet, är stiften redan svart så kan du tanka i nya oljan och dra en fullgas repa. dra ur crossen helt, när du ligger på maxvarv på högsta växeln så stänger du utav crossen i farten (dödaren) och håller fullgas ändå. Sen tar du upp stiftet och kollar om det har blivit nån annorlunda färg. Är det samma färg på stiftet efter du gjort detta är det lugnt. Är färgen mot vita hållet byter du upp dig i munstycket lite. gör samma sak igen tills du känner dig nöjd med blandningen.

Mitt tipps är att köra den lite fetare än optimalt (mer svart än gyllenbrun) bara för att vara på den säkra sidan!

MVH

han påstod att när jag hade köpt den lite dyrare oljan av honom så förbrändes den vid 90 grader och genom att höja munstycket så skulle den inte skära så lätt. sitter ett 195 i nu.

Och märkte också att jag får lite olja som rinner från utblåset på ljuddämparen, vad beror det på? oförbränd olja? varför?
Citera
2011-04-06, 23:28
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen-j
han påstod att när jag hade köpt den lite dyrare oljan av honom så förbrändes den vid 90 grader och genom att höja munstycket så skulle den inte skära så lätt. sitter ett 195 i nu.

Och märkte också att jag får lite olja som rinner från utblåset på ljuddämparen, vad beror det på? oförbränd olja? varför?

Jag tror mest att han snackar skit.
Men som en annan skrev, kolla stiftet. Nu börjar det bli varmare ute, har du kört under vintern med det munstycket så behöver du absolut inte byta till ett större iaf.
Citera
2011-04-07, 19:38
Medlem
Jorgen-js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mxnissen
Jag tror mest att han snackar skit.
Men som en annan skrev, kolla stiftet. Nu börjar det bli varmare ute, har du kört under vintern med det munstycket så behöver du absolut inte byta till ett större iaf.
okej. det låter lite som den slöddrar lite när man ger den fullt med kopplingen inne (stillastående) men inte alls mycket. provat med 195-205 munstycke och tyckte inte jag märkte någon skillnad. Borde en ktm 125a gå upp på bakjhjulet med en snärt på gasen bara? min gör inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in