2011-04-05, 16:58
Medlem
slackergurus avatar
Antar att denna är ny eller? Toney Freeman la iallafall ut detta klippet på sin grupp på facebook: http://www.youtube.com/watch?v=Eyt3H...e_gdata_player

Ja jag vet det ser verkligen ut som en TV-shop-produkt men den ser onekligen bra ut för underarmar. Det är ju trots allt en fri vikt.

Någon som sett en sådan förut? Skulle vara väldigt intressant att veta om det är en bra övning för underarm eller ej.
Citera
2011-04-05, 17:01
Medlem
DaffyD83s avatar
Köp powerbal från teknikmagasinet, roligare tränning för underarm/överarm.
Men jag måste erkänna att den såg bra ut, produkten som du referar till.
Citera
2011-04-05, 17:02
Medlem
Den är bra för extensionsmusklerna av handleden. Men det funkar lika bra med hantlar eller en stång.
Citera
2011-04-05, 17:03
Medlem
tältpinnes avatar
Klart det är bra, men man behöver inte köpa den där grejen. På en del gym jag tränat på har det funnits en mindre stång som roterat fritt i ett fäste på väggen, runt stången sitter det ett rep, och i repets ände en karbin som viktskivor fästes i. Sedan alternerar du händerna, lite som att gasa på ett mc-handtag, tills vikten firats upp.

Finns det inte på ditt gym så kan du hyfsat enkelt bygga en själv.
Citera
2011-04-05, 17:13
Medlem
slackergurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Klart det är bra, men man behöver inte köpa den där grejen. På en del gym jag tränat på har det funnits en mindre stång som roterat fritt i ett fäste på väggen, runt stången sitter det ett rep, och i repets ände en karbin som viktskivor fästes i. Sedan alternerar du händerna, lite som att gasa på ett mc-handtag, tills vikten firats upp.

Finns det inte på ditt gym så kan du hyfsat enkelt bygga en själv.

Jo det finns, men tror du man får starka handleder av den? känns mest som man tränar uthållighet.
Citera
2011-04-05, 17:14
Medlem
slackergurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Den är bra för extensionsmusklerna av handleden. Men det funkar lika bra med hantlar eller en stång.
Jo, grejen är att jag tycker det känns så obekvämt med stång och hantlar. Men får väl öva in det.
Citera
2011-04-05, 17:14
Medlem
slackergurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaffyD83
Köp powerbal från teknikmagasinet, roligare tränning för underarm/överarm.
Men jag måste erkänna att den såg bra ut, produkten som du referar till.
Samma sak där, grejen är att det känns också som man tränar uthållighet mer än styrka. JAg är ute efter starka underarmar
Citera
2011-04-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru
Samma sak där, grejen är att det känns också som man tränar uthållighet mer än styrka. JAg är ute efter starka underarmar
Starka extensionsmuskler är väl mer skadeförebyggande än funktionellt. Jag tror att du ska fokusera mer på "undersidan" av underarmarna och gripmusklerna för styrka. Ex. Grippers, handledscurls, handledslyft med viktskiva, pinches, Hålla i övning som marklyft m fl.
Citera
2011-04-05, 18:56
Medlem
slackergurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Starka extensionsmuskler är väl mer skadeförebyggande än funktionellt. Jag tror att du ska fokusera mer på "undersidan" av underarmarna och gripmusklerna för styrka. Ex. Grippers, handledscurls, handledslyft med viktskiva, pinches, Hålla i övning som marklyft m fl.

Okej okej, tackar!
Citera
2011-04-06, 00:48
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru
Ja jag vet det ser verkligen ut som en TV-shop-produkt men den ser onekligen bra ut för underarmar. Det är ju trots allt en fri vikt.
Självklart! Det är en toppenövning att kasta en hantel upp i luften och sen försöka sparka på den också!
För man använder ju "fria vikter"!

Skämt åsido så är det väl en hyffsad övning, 'ovansidan' av underarmarna använder man inte speciellt mycket i andra övningar och de flesta underarmsövningar är för undersidan/insidan...
Enda skillnaden på den och alla stänger i gymmet är väl att den där har vikten framför och de andra på gymmet på sidorna. bör bli samma bara det att du behöver slänga på lite mer vikt på sidorna än när du har vikten framför som på länken?
Senast redigerad av wh0re 2011-04-06 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in