Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Tänkte på liknande, men i en ytterst liten rymd-sond.
Tanke:
Lagra upp solenenergi under lån tid (1 dag).
Bränna av energin under hög effekt under kort tid, i en sändare.
T.ex. Mycket energisnål krets som slår på spänningen till mobil-telefon med kamera eller annat.
Därefter tas ett foto och som sänds iväg under kort tid.
Att köra med motor kräver massor.
Kanske nått med segel, skulle kräva lite energi.
Christer
Här själv funderat på att få upp en satellit. Först med raket, men fick en annan idé. Undrar o man utgör en allvarlig/säker flygtrafikfara dock, då ser jag det som en omöjlighet. Möjligheterna är oändliga. Det känns ju lite som att man kan generera tillräckligt mycket kraft där uppe med vindar och solljus. Det finns ju en lite mindre konventionell lösning där man använder stora "förstoringsglas" som man riktar mot solcellerna och stärker solens intensitet. Citerar min egen tanke:
Fick en annan idé om hur jag kan få upp en satellit annars med bara en helium eller väteballong. Tricket ligger bara i att inte få ballongerna att pysa eller spricka vid horisonten. Väderballonger lyfter ju tills dess att de spricker eller pyser i horisonten. Vissa väderballonger kan hålla sig där i månader.
http://www.youtube.com/watch?v=Zn3Ahs04ZyY fast en ballong som stannar. Tänk ett teleskop riktad ner mot jorden =D. Lite google earth.
Haft några seriösare tankar på detta? Undrar vilka häftiga applikationer som man kan ha det till. En stark LED som lös på natten vore ju häftigt. Eller bilder som skickades hem, om elektroniken klarar kylan.