2011-04-05, 15:36
Bannlyst
Tänkte såhär. En solljusladdningsbar radiostyrd båt med kamera som gubbar i atlanten/östersjön.

Hur svårt är det att upprätthålla kontakt med den? Satellittelefoner är väl duktiga på att fungera överallt?

Tänkte om man kunde bygga en sådan med billigast möjliga materiel .
Citera
2011-04-05, 16:12
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Tänkte såhär. En solljusladdningsbar radiostyrd båt med kamera som gubbar i atlanten/östersjön.

Hur svårt är det att upprätthålla kontakt med den? Satellittelefoner är väl duktiga på att fungera överallt?

Tänkte om man kunde bygga en sådan med billigast möjliga materiel .

Det ska vara en saftig solpanel isåfall. Förhållandena ute på sjön/havet är inte ideala, stor chans att den blir förstörd av vågor eller vind.
Citera
2011-04-05, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Det ska vara en saftig solpanel isåfall. Förhållandena ute på sjön/havet är inte ideala, stor chans att den blir förstörd av vågor eller vind.

Tänkte att dess lilla storlek skulle skydda den, om man tänker båten som en flaska eller något. Vore så ballt att skåda bilder från mitt ute i havet. Hade tänkt utnyttja reflektionerna från havet också genom att ha skyddade solpaneler runt skrovet. Hade också tänkt att göra båten så energisnål som möjligt. En dags laddning bör i alla fall kunna sända hem åtminstone en bild. Om förutsättningarna är de rätta kan man ju försöka med segel (spara energi) där båten håller sig där den ska mha gps. Men jag orkar inte forska så långt. Vill bara se ifall man kan knåpa ihop något med en iPhone eller satellittelefon och skicka ut i östersjön.

Tänk att styra en såndär till antarktis, fyfan vad ballt .
Citera
2011-04-06, 05:03
Medlem
ChristerNs avatar
Tänkte på liknande, men i en ytterst liten rymd-sond.

Tanke:
Lagra upp solenenergi under lån tid (1 dag).

Bränna av energin under hög effekt under kort tid, i en sändare.

T.ex. Mycket energisnål krets som slår på spänningen till mobil-telefon med kamera eller annat.
Därefter tas ett foto och som sänds iväg under kort tid.

Att köra med motor kräver massor.
Kanske nått med segel, skulle kräva lite energi.

Christer
Citera
2011-04-06, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Tänkte på liknande, men i en ytterst liten rymd-sond.

Tanke:
Lagra upp solenenergi under lån tid (1 dag).

Bränna av energin under hög effekt under kort tid, i en sändare.

T.ex. Mycket energisnål krets som slår på spänningen till mobil-telefon med kamera eller annat.
Därefter tas ett foto och som sänds iväg under kort tid.

Att köra med motor kräver massor.
Kanske nått med segel, skulle kräva lite energi.

Christer

Här själv funderat på att få upp en satellit. Först med raket, men fick en annan idé. Undrar o man utgör en allvarlig/säker flygtrafikfara dock, då ser jag det som en omöjlighet. Möjligheterna är oändliga. Det känns ju lite som att man kan generera tillräckligt mycket kraft där uppe med vindar och solljus. Det finns ju en lite mindre konventionell lösning där man använder stora "förstoringsglas" som man riktar mot solcellerna och stärker solens intensitet. Citerar min egen tanke:

Fick en annan idé om hur jag kan få upp en satellit annars med bara en helium eller väteballong. Tricket ligger bara i att inte få ballongerna att pysa eller spricka vid horisonten. Väderballonger lyfter ju tills dess att de spricker eller pyser i horisonten. Vissa väderballonger kan hålla sig där i månader.

http://www.youtube.com/watch?v=Zn3Ahs04ZyY fast en ballong som stannar. Tänk ett teleskop riktad ner mot jorden =D. Lite google earth.

Haft några seriösare tankar på detta? Undrar vilka häftiga applikationer som man kan ha det till. En stark LED som lös på natten vore ju häftigt. Eller bilder som skickades hem, om elektroniken klarar kylan.
Citera
2011-04-06, 06:04
Moderator
sosweets avatar
Om den ändå ska vara så liten så kunde man väl utnyttja vågornas rörelse i kombination med solljus? Ungefär som vindkraftverk under ytan? (sa hon som inge begriper om sånt här)
Citera
2011-04-07, 14:06
Medlem
sattelit telefoner övera atlandet är relativt dyra tror jag. Skulle segla hem en segelbåt från USA och tror att det skulle kosta mellan 10-20k för utrustningen och abonemang (fast det var kanske med internet, jag kommer inte ihåg, det var inte jag som hade hand om det, men jag har för mig att det bara var telefon) men du vill väl ha internet om du vill kunna se bilder?
Citera
2011-04-07, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elroi92
sattelit telefoner övera atlandet är relativt dyra tror jag. Skulle segla hem en segelbåt från USA och tror att det skulle kosta mellan 10-20k för utrustningen och abonemang (fast det var kanske med internet, jag kommer inte ihåg, det var inte jag som hade hand om det, men jag har för mig att det bara var telefon) men du vill väl ha internet om du vill kunna se bilder?

Låter dyrt. Bara jag kan sända över information så räcker det. Ljud kan lätt omvandlas till bilder. Den gamla sortens modem gick ju över telelinan t ex.

Men jag funderar på om kortvågsradio kanske skulle kunna fungera. Det blir att läsa på. I så fall så släpper jag en väderballong som bär den lilla saten med destination havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in