• 1
  • 2
2011-04-05, 14:02
Medlem
Wonds avatar
Det är så att jag har en laptop som aldrig (på 3 år) blivit städad på insidan.
När man slår på datorn och endast går in på MSN och internet, så tar det cirka 3 minuter så kommer datorn låta ganska högt hela tiden, ända tills man stoppar den i viloläge eller slår av den. Den varvar för nästan ingenting.

Jag antar att det måste vara VÄLDIGT mycket damm i den?
Enligt min fader så tror han att den kommer gå sönder om man öppnar den och försöker blåsa rent.
Men den kommer nog ändå snart falla ihop om man inte gör det, jag är orolig för det iaf och vågar inte vara på datorn så mycket då jag tror att den kommer kollapsa när som helst. Även fast den är gammal så har jag ingen annan fungerande dator hemma mer. Har inte heller så mycket pengar att spendera på en ny och har samtidigt behov av en dator.

Kollade på internet om hur man rengör en dator, youtube filmer osv där dom öppnar datorn och sedan blåser den ren med tryckluft.

Men jag har ingen tryckluft och funderar på om det bara går att blåsa lite försiktigt och pilla bort dammet från fläkten?

Ge gärna mer tips på vad jag kanske bör eller inte bör göra, vill inte att datorn ska gå sönder.
Och funderar bara på att få bort det mesta damm så den inte låter väldigt mycket som den alltid gör.
Citera
2011-04-05, 14:05
Medlem
DirectXs avatar
Skulle inte ge mig på det själv!
Citera
2011-04-05, 14:07
Medlem
Byxan81s avatar
Det är inget problem att utföra detta själv. Du kan till och med använda den vanliga dammsugaren!
Citera
2011-04-05, 14:09
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Tyvärr är det väldigt svårt att göra rent datorn utan tryckluft. Kila iväg till närmaste datoraffär, elgiganten, osv och inhandla tryckluft på burk.

Att öppna upp den bör inte vara några problem om du är försiktig, se bara till att du tar bort batteriet och ger fan i att pilla på diverse kretskort

Lycka till!
Citera
2011-04-05, 14:13
Medlem
Ufojesuss avatar
Det ska inte vara något damm i den förutom i & området kring fläkten. På bättre fabrikat kan man öppna en lucka på undersidan & enkelt rengöra/byta fläkten, på sämre fabrikat måste man plocka isär datorn i småbitar för att komma åt. Lycka till.
Citera
2011-04-05, 14:17
Medlem
Öppnade upp laptopen själv och rengjorde den med liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite rengöringsmedel/vatten + papper. Satt också med tops för att fläkten var så liten och sedan dammsög jag på den lägsta effekten.

Vet inte om man ska göra så egentligen, men det fungerade för mig i alla fall.
Citera
2011-04-05, 15:16
Medlem
Boggas avatar
Det är inga som helst bekymmer. Jag formaterade min laptop igår. När jag gjort det kom jag på att min undervoltning försvann. Så jag gjorde om processen med undervoltning. Efter det så passade jag på att skruva upp den och rengöra den på insidan.

Det varierar givetvis från laptop till laptop. Men på min är det bara att skruva lös ett lock på undersidan, sen koppla lös fläkten från moderkortet och sen skruva lös den. Då kommer man åt området mellan fläkt och kylfläns. Bara att lyfta upp laptopen och blåsa med munnen på insuget så försvinner allt damm

Gick ner från 60+ grader idle till ungefär 43 grader med dessa små ingrepp...
Citera
2011-04-05, 15:29
Medlem
Man kan alltid använda cykel pumpen man har hemma för att blåsa.

Undvik dammsugning för det finns trådar flera trådar där det förstör/förkortar livslängden på delarna genom att det bildas statisk elektricitet i luften. Dumt att göra det när det finns andra sätt som ger lika eller bättre resultat.

Hellre blåsa och ta chansa att göra det andra som Panacea skrev så blir det åtminstone renare. Men jag skulle låta den ligga i småbitar över natten eller längre när jag är klar bara för att vara på den säkra sidan.
Citera
2011-04-05, 15:30
Medlem
InBreeds avatar
Använd dammsugaren. Nackdelen med att använda tryckluft är risken att du skjuter in smuts i lagren på fläktar eller där inte smuts bör vara.

mvh
Citera
2011-04-05, 15:52
Medlem
Bakelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InBreed
Använd dammsugaren. Nackdelen med att använda tryckluft är risken att du skjuter in smuts i lagren på fläktar eller där inte smuts bör vara.

mvh

lagren bör väl vara tätade?
använd inte dammsugaren, plasten kan bli statiskt laddad, hög spänning på komponenter som inte ska ha det = nono
Citera
2011-04-05, 16:20
Bannlyst
Jag fixade min idag bara med dammsugare.

Dammsugare kan fånga upp damm och smuts om man gör det långsamt så allt hinner fångas up. Ta det lugnt bara.
Citera
2011-04-05, 17:30
Medlem
Wonds avatar
Tog kort på morgonen, på baksidan av datorn.
En Fujitsu Siemens Esprimo mobile D9500
http://i56.tinypic.com/1zbaomr.jpg

Enligt pappa så skulle jag kanske behöva ta upp allt, alltså även där skrivbordet är?

Vart ligger batteriet egentligen? som jag också måste ta ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in