2011-04-06, 19:49
Medlem
majtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anton1996
När kommer dessa nya pengar ut?

Tidigaste 2014-2015 står det på Riksbankens hemsida.
Citera
2011-04-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Mina osannolika önskningar:
* August Strindberg. Tidig kämpe för kvinnans rösträtt och fenomenal författare samt samhällskritiker.
* Nils Dacke. Upprorsmakare och folkkämpe som stod upp mot Gustav Wasa.
* Ingvar Kamprad (på 20 eller 50-lappen). Har ju från i princip ingenting skapat ett gigantiskt imperium och placerat Sverige på världskartan. Han har även gett oss miljard efter miljard i skattepengar.
* Håkan Lans. Uppfinnare av bl.a. datormusen, STDMA (protokoll för positionering och ligger till grund för AIS och GPS) och färgskärmen. (Dvs Sveriges i modern tid viktigaste uppfinnare, även Hr Celsius är en bra kandidat)

Önskningar som kan gå igenom.
* Gustav II Adolf. Starten på stormaktstiden.
* Alfred Nobel.
* Drottning Kristina. Slöt ändligen fred 1648 och förhandlade till sig ett större Sverige.

Det vet att Strindberg senare blev stark motståndare till kvinnorörelsen?
Citera
2011-04-06, 19:55
Medlem
Kul att man vetat om motiven i någon vecka redan tryckt rolluperna för presskonferensen. Hårt det där med tystnadsplikt :O
Citera
2011-04-06, 20:02
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Är relativt nöjd med de nya ansiktena på sedlarna, kunde blivit mycket värre. Helt lyrisk över Evert Taube på femtiolappen, ska överväga att endast betala med femtiolappar när de nya sedlarna kommer.

Tjugolappen: Selma eller Astrid spelar kvitta tycker jag. Så en ändring där gör mig inte speciellt mycket.

Femtiolappen:Evert på femtiolappen är den ändring jag är mest nöjd med.

Hundralappen:Hade gärna haft kvar Linné istället för Garbo.

Tvåhundralappen: Hade hellre haft Celcius, Ångström, Berzelius eller någon annan framstående vetenskapsman på 200-lappen istället för Bergman. Har betydligt mer respekt för naturvetenskapliga upptäckter än för en lyckad karriär inom musik eller film.

Femhundralappen
Samma sak här som med tvåhundralappen, hade hellre sett någon vetenskapsman istället för Birgit Nilsson.

Tusenlappen
Dag är väl helt okaj. Ser inga problem med att han pryder denna sedel.
Jag håller med, tycker att vi borde föra framåt vetenskapen som Sverige har haft det framgångsrikt med. Känns också som en mer framåtinriktad sedel.
Citera
2011-04-06, 20:08
Medlem
meganegerdases avatar
Synd att det blev Bergman, borde blivit det som iaf när jag kollade låg två i kulturnyheternas omröstning. Nämligen Ebba Grön! Lindgren tycker jag är helt rätt.

Dock borde man byta ut 500dringen som ingen ändå vet vem det är mot Nils Dacke, han är en superförebild för Sverige IMO!
Citera
2011-04-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
Nu är det klart - det blir Mona Sahlin på tusensedeln!

Nej, hennes nuna pryder den nya 400-kronorssedeln, så den blir prefekt för att betala en vanlig P-bot med.
Citera
2011-04-06, 20:10
Medlem
Rallans avatar
Näst efter vetenskapsmän hade det definitivt varit vackert med:¨
1000: Louis De Geer
500: Anna Whitlock (inkvoterad)
200: Lars Magnus Ericsson
100: Alfred Nobel
50: Ingvar Kamprad/Ivar Kreuger (Levande människor klär sig kanske inte riktigt på sedlar)
20: Amalia Eriksson

Jaja, oavsett, kan vi inte sparka bort den överskattade barnboksförfattaren och slänga in Amalia Eriksson i alla fall?
Citera
2011-04-06, 20:11
Medlem
gottmospahedens avatar
Varför inte Raoul Wallenberg pryder en sedel kommer jag aldrig att förstå.. Största folkhjälten vi har!
Citera
2011-04-06, 20:12
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
500dringen som ingen ändå vet vem det är

Tja...
http://en.wikipedia.org/wiki/Birgit_Nilsson
Citera
2011-04-06, 20:14
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Det där är trams. Allmänna rösträttens införande är en historisk process och inget man kan tillskriva en enskild person.
Första steget kan anses ha tagits 1907 av högerledaren Arvid Lindman, då blev det allmän rösträtt för män. Det var också högern som drev igenom att vi skulle ha propotionerligt valsystem.

Så i så fall tycker jag vi hade kunnat haft Amiralen på sedeln.
Citera
2011-04-06, 20:16
Medlem
gsonators avatar
Vilka jag skulle placerat på lapparna

20-lappen:
Selma Lagerlöf som alltid, är uppväxt med hon på den lappen och tycker den är rätt fin overall, många minnen så ser inte varför vi skulle byta ut henne, feministerna blir säkert glada också för att en stark flata ska få vara kvar!
Alternativt så kan vi placera Selma på 1000-lappen, läs mer på 1000-lappspunkten vem som kan ersätta.

50-lappen:
Evert Taube, blev fantastiskt chockerad och underbart glad när jag såg att de tänkt placera honom där!

100-lappen:
Carl von Linné som alltid, extremt viktig person för världen, klassisk lapp också.

200-lappen:
Astrid Lindgren, äntligen!

500-lappen:
Raoul Wallenberg - En extremt fin svensk som vi borde vara riktigt stolta över och därför bör placera på 500-lappen.

1000-lappen:
Många unga vet säkerligen inte vem Dag är och vad han har gjort men kommer inte på någon bättre. Tycker kanske att vi kan placera Selma på 1000-lappen och sen placera ännu en folkkär musiker som hållt på under slutet utav 90-talet och som kanske är en riktig svensk "sommarartist" på 20-lappen?

Lät det fint?
Citera
2011-04-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallan
Näst efter vetenskapsmän hade det definitivt varit vackert med:¨
1000: Louis De Geer
500: Anna Whitlock (inkvoterad)
200: Lars Magnus Ericsson
100: Alfred Nobel
50: Ingvar Kamprad/Ivar Kreuger (Levande människor klär sig kanske inte riktigt på sedlar)
20: Amalia Eriksson

Jaja, oavsett, kan vi inte sparka bort den överskattade barnboksförfattaren och slänga in Amalia Eriksson i alla fall?

Latjo lista, undras hur många som vet vem Sveriges första statsminister är?

Måste erkänna att Anna Whitlock är för mig helt okänd, kanske är det därför du kvoterade in henne...aja, får väl googla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in