2012-04-25, 00:02
Medlem
Sittkissares avatar
Bryr mig inte det minsta om vilka som pryder sedlarna. Använder sedlar nästan enbart på fyllan ändå, kör med kort oftast. Känns rätt onödigt att byta ut dem faktiskt och dessutom till dessa personer. Nåja som sagt, spelar ingen roll för min del. Kan vara profeten muhammed, sean banan, carola och laserturken för min del. Trams som trams.
Citera
2012-04-25, 00:04
Medlem
Kissie ska ju vara på 1000-lappen
Ska vi vara seriösa så är Nobel en självklarhet, hur fan tänker dem?
Citera
2012-04-25, 00:09
Medlem
Makss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Alltså... för i helvete.

Astrid Lindgren, Birgit Nilsson, Greta Garbo, Ingmar Bergman, Evert Taube?! Dag Hammarskjöld är alldeles utmärkt för att pryda en sedel, men för i helvete?

Visst, om vi stryker alla från innan 1900-talet (då det löjliga kravet för att få pryda de nya sedlarna var att personen skulle ha levt/dött under 1900-talet): ingen Carl von Linné, Gustav Vasa, Nobel, Celsius, osv. (Vilket i sig är helt idiotiskt)

Men vad fan? Dessa personer är alltså de bästa som fanns att tillgå? De flesta har antagligen redan föreslagits men det här är ju bara löjligt. Fy fan. Bra att man använder kort, som sagt.

Varför inte låta Raoul Wallenberg pryda en sedel? Han är ju så oerhört känd globalt sett och man kan ju tycka att det är dags att han blir "erkänd" även i Sverige.

Någon mer som vill ha en fascistälskare på sina pengar?
Citera
2012-04-25, 00:25
Medlem
Varför inte Bathorys get?
Citera
2012-04-25, 00:54
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Jag tycker väldigt annorunda. En kung på en av 2012-sedlarna hade varit en förolämpning för Sveriges moderna historia. Du måste besitta en otrolig paranoia för att koppla detta till "svenskhatet" och distansieringen från vår egna historia.

Sedlarna är i grunden detsamma som bilderna på arlanda. En representation av Sverige. Hur kan du tycka att våra gamla kungar representerar nutidens (med nutid menar jag i princip 1900-talet) Sverige?

Varför skulle det vara en förolämpning, monarkin är ju kvar?

Sedlarna ska inte representera "nutidens" Sverige, utan Sverige överhuvudtaget. Att då helt ignorera vårt rikes långa och ärorika historia till förmån för ett gäng gycklare som alla varit verksamma helt nyligen är skamligt.
Citera
2012-04-25, 00:57
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Kungen kommer ju att finnas med på de slutgiltiga mynten, dessa mynt är ju bara prototyper.

Tur det. Ser förjävligt ut nu, helt tomt och bara en siffra.
Citera
2012-04-25, 00:59
Medlem
Laserturken
skogsturken
taxiturken
fågelturken
falafelturken

de ska vara med på sedlarna
Citera
2012-04-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McTuff
Och det är fel för att?
För att du bor där
Citera
2012-04-25, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BFA
Laserturken
skogsturken
taxiturken
fågelturken
falafelturken

de ska vara med på sedlarna

haha good one! ett gott skratt innan man ska sova!

Jag gilla de bilderna jag såg på sedlarna framförallt miss astrid med långstrumpan där också
Citera
2012-04-25, 01:30
Medlem
David9s avatar
Men vafan. Att bara ta bort Carl von Linné? Landsförräderi? Han måste nog vara den mest kända svensken efter Nobel(varför får han inte prydda någon sedel förresten?). Både Linné och Nobel känns som självklara val.

Att sätta Dag Hammarskjöld på 1000 lappen känns som ett ganska stort felsteg i mina ögon. Borde det inte finnas något krav på att de måste dö innan de får äran att klä vår valuta? Även Astrid känns lite tveksamt. Vi har ju ett flertal författare som är större än henne, Strindberg för att nämna en.
Citera
2012-04-25, 01:31
Medlem
sumpklumps avatar
Snacka om att spela en Breivik i händerna.
Astrid Lindgren och möjligtvis Dag Hammarskjöld är de enda som platsar på en sedel.
Att inte ha med våra kungar är ett landsförräderi som borde bestraffas med döden.
Hur kan det vara acceptabelt att kulturmarxister försöker förinta vår identitet.
Svin.

Död och hat.
Citera
2012-04-25, 01:34
Medlem
joodass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David9
Men vafan. Att bara ta bort Carl von Linné? Landsförräderi? Han måste nog vara den mest kända svensken efter Nobel(varför får han inte prydda någon sedel förresten?). Både Linné och Nobel känns som självklara val.

Att sätta Dag Hammarskjöld på 1000 lappen känns som ett ganska stort felsteg i mina ögon. Borde det inte finnas något krav på att de måste dö innan de får äran att klä vår valuta? Även Astrid känns lite tveksamt. Vi har ju ett flertal författare som är större än henne, Strindberg för att nämna en.

Vad pratar du om? Dag Hammarskjöld dog under 60-talet. Glöm inte heller att det är ett idiotiskt tema. "Under 1900-talet". Ja något i stil med det iallafall. Just därför platsar inte Strindberg, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in