2011-04-05, 13:03
Medlem
Jooncs avatar
Jag och min flickvän är precis på väg att köpa en lägenhet som vi verkligen tycker om, problemet är att den ligger precis bredvid järnvägsspåren. När vi var där på visning hörde vi ett (vad vi antar är passagerartåg) passera och tyckte att det var acceptabla ljudnivåer. Vi kom sedan på att det förmodligen låter värre om ett godståg passerar, men fråga är hur mycket. Finns det någon som bor under liknande förhållanden och kan uppskatta hur stor skillnad det är mellan de två? Huset ligger bara några meter från järnvägsspåret fast vi har inga fönster på den sidan och där finns även en betongvägg mellan. Stämmer det även att godståg ofta går på natten?

EDIT: första (och enda) våningen i ~100 år gammalt hus. Lund.
Citera
2011-04-05, 13:07
Medlem
DirectXs avatar
Tror man vänjer sig, men skulle itne flytta dit om ni är människor som stör och hakar upp er på saker! ungefär som man vänjer sig att bo vid en motorväg
Citera
2011-04-05, 13:14
Medlem
Jooncs avatar
Okej, tack. Vad jag framför allt vill veta dock är skillnaden på ljudnivån mellan passagerartåg och godståg, eftersom vi redan hört ett passagerartåg och kommit fram till att den ljudnivån är helt okej. Så vi inte får en otrevlig överraskning helt enkelt. Mäklaren kräver att vi skriver på i morgon, vilket förmodligen bara är ett tomt hot, men vi vågar inte riktigt chansa och dra ut på det.
Citera
2011-04-05, 13:19
Medlem
Aenims avatar
Kan tänka mig att det är jobbigt i början, men efter ett tag vänjer man sig och även om man kan höra att ett tåg åker förbi så är det inte något man tänker eller stör sig på. Jag är själv uppvuxen i ett hus som ligger väldigt nära ett järnvägsspår där pendeltåget åker förbi flera gånger i timmen 20 timmar om dygnet och det har aldrig stört mig.
Citera
2011-04-05, 13:27
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aenim
Kan tänka mig att det är jobbigt i början, men efter ett tag vänjer man sig och även om man kan höra att ett tåg åker förbi så är det inte något man tänker eller stör sig på. Jag är själv uppvuxen i ett hus som ligger väldigt nära ett järnvägsspår där pendeltåget åker förbi flera gånger i timmen 20 timmar om dygnet och det har aldrig stört mig.
Upplevde du att det var stor skillnad mellan passagerar -och godtåg?
Citera
2011-04-05, 13:37
Medlem
Aenims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Upplevde du att det var stor skillnad mellan passagerar -och godtåg?
Det går bara pendeltåg på linjen, så det kan jag tyvärr inte svara på. Jag misstänker dock att det är jobbigare att bo bredvid ett järnvägsspår för pendeltåg än att bo bredvid ett spår som trafikeras av godståg och passagerartåg som går längre sträckor, med tanke på hur ofta man utsätts för ljudet.
Citera
2011-04-05, 17:54
Medlem
Är ju väldigt stor skillnad från hus till hus. Men ett 100 år gammalt utan några större åtgärder för att motverka ljudet låter inte så bra. Bodde förut i en lägenhet 10 meter i från tunnelbanan, hörde inte ett knyst. Å andra sidan var det nybyggt och uppenbarligen anpassat för förhållandena.
Citera
2011-04-05, 23:19
Medlem
Har bott i en lägenhet som låg några meter från en spårväg. Inget jag direkt rekommenderar, och tåg lär ju vara värre. Men men, beror ju även lite på hur husen är byggda.
Citera
2011-04-05, 23:33
Medlem
macknus avatar
Godståg låter en hel del mer ja och de går oftast nattetid men har ni inte sovrummet på den sidan så går det nog utmärkt ändå, sen går det ju också isolera väggen ut lite bättre kanske. Bästa du kan göra är nog ta reda på hur många tåg som går förbi på normaldag samt om godståg går på sträckan, prova få kontakt med lokal tågklarerare imorgon.
Citera
2011-04-06, 22:47
Medlem
Jooncs avatar
Tack för svaren. De tre senaste kom dock lite sent och papperna är redan påskrivna. Vi vänjer oss förhoppningsvis vid ljudet av tågen på natten. Dessutom är vi båda egentligen ganska förtjusta i hela tåggrejen, och upplever det som 100 ggr trevligare än tex tunnelbanor eller motorvägar.
Citera
2011-04-06, 23:17
Medlem
Mulas avatar
Ska ni bo intill stambanan eller är det någon mindre lokal linje? Har ni tur så går det ju inga godståg på banan. Såg att ni skrev Lund, ja då är det väl antagligen södra stambanan.
Det är ju en av de mer högbelastade linjerna i Sverige, och på längre sikt är det inte osannolikt att den byggs ut till fyra spår. Och räkna med en hel del godstrafik nattetid också.
Godtåg har allmänt en högre ljudnivå, både pga den högre axelvikten och pga att de inte är lika strömlinjeformade. Dock går de långsammare vilket i viss mån motverkar de senare.
Det som är viktigt är att ni inte bor nära någon hastighetsnedsättning, för när godstågen bromsar, ja då kan de gnissla rejält.
Citera
2011-04-09, 05:26
Medlem
Kräkchocks avatar
Jag sitter i samma båt som du. Kolla hur isoleringen ser ut. Är det ett gammalt hus så skule ljudnivån komma ner en hel del om du tillägsisoerar. Fönstren är det som kan göra störst skillnad för minst kostnad/tidsåtgång. Ljudvågor tränger imellan de allra minsta springor utan att hejdas så värst mycket. Även om fönstren verkar täta redan, ge dem en omgång tätlist eller vad som nu behövs till. Om de är kassa kanske det är värt att sätta in nya. Tänk på att det inte är glasen som håller ute ljudet, det är hur de är installerade. När jag sitter i bilen (enkelglas) utanför huset och det blåser förbi et tåg hörs det knappt. När jag är inne i huset (dubbelglas) hörs det mycket mer för fönstren är kassa.

I mitt fall vägs bullernackdelarna upp av at tåget stannar precis utanför huset och tar mig till jobbet varje dag. Man kan inte få allt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in