2004-09-21, 15:22
Medlem
Aardwolfs avatar
Är det någpn som vet vad som gäller om man skulle starta en "firma" vars huvudsakliga uppgift är att spåra upp och omhänderta tjuvjägare i Sverige.

Finns det några direkta hinder för detta?
Vad säjer lagen?
Vilka myndigheter ska man kontakta?
Citera
2004-09-21, 15:34
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Är det någpn som vet vad som gäller om man skulle starta en "firma" vars huvudsakliga uppgift är att spåra upp och omhänderta tjuvjägare i Sverige.

Finns det några direkta hinder för detta?
Vad säjer lagen?
Vilka myndigheter ska man kontakta?

Vad jag kan erinna mig får du inte utförs s k förundersökningar eller insamla bevis och förhöra folk. Om du däremot jagar folk som begått inbrott på din fritid utan att bryta mot dessa regler, och övriga lagar, så tror jag inte att det finns något som hindrar dig. Tror du kan tjäna en hacka på att söka efter inbrottstjuvar hos riktfolk som vill ha tillbaks saker som inte kan köpas/deklarerats osv...

PS. Du borde kunna hitta inskränkningarna i Polislagen möjligen...

PS 2. Ring ett universitet och fråga en juridik proffessor vad du får/inte får göra...
Citera
2004-09-21, 16:38
Bannlyst
Man får leka detektiv och bedriva sina egna "förundersökningar". Om man åtalas eller utsatts för brott så är det att rekommendera pga polisens bristande resurser (och vilja?) att utreda brott på ett bra sätt...

Man får naturligtvis inte bryta mot några lagar. "Husrannsakning" eller "beslag" kan man glömma. Gripa nån kan du glömma, om det inte sker på bar gärning, alltså medan brottet pågår eller direkt efteråt på flyende fot. Fast OM du skulla få fram bevis genom att begå brott, så kommer domstolen ändå att ta hänsyn till dem under en rättegång mot tjuvjägaren. Det är inte som i amerikanska rättegångsfilmer att såna bevis inte är "admissable". Fast du kan bli åtalad själv...

Du kan förstås prata med folk och smyga omkring i buskarna med kamera...

Ring å prata med nån privatdeckare!
Citera
2004-09-22, 08:20
Medlem
Aardwolfs avatar
Nja nu var det inte det direkt sådana tjuvar jag var ute efter utan Tjuvjägare( Anti Poaching Units). Antar att det är mest lagen som kommer att sätta pinnar i hjulet. Så det är därför jag är lite nyfiken på vilka lagar som kan ställa till det.

Antar att polisen kommer att få heldille och att vissa jägare får spatt men det kommer att röra om i grytan och kanske kan bli ett sätt att starta upp en riktigt debatt i Sverige.

Den behöver inte vara låst till ett speciellt område utan ska kunna sättas in i olika län eller orter. Ang förhör så vet jag att en "privat" firma inte får göra det utan det blir observationer, egengripande (om det skulle bli aktuellt), dokumentation o.s.v den kan tänkas sig att sysselsätta sig med. Att blanda i en privatdeckare som inte kan vara ute i skogen mer än 2 timmar har jag inga planer på.
Citera
2004-09-22, 15:18
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Nja nu var det inte det direkt sådana tjuvar jag var ute efter utan Tjuvjägare( Anti Poaching Units). Antar att det är mest lagen som kommer att sätta pinnar i hjulet. Så det är därför jag är lite nyfiken på vilka lagar som kan ställa till det.

Antar att polisen kommer att få heldille och att vissa jägare får spatt men det kommer att röra om i grytan och kanske kan bli ett sätt att starta upp en riktigt debatt i Sverige.

Den behöver inte vara låst till ett speciellt område utan ska kunna sättas in i olika län eller orter. Ang förhör så vet jag att en "privat" firma inte får göra det utan det blir observationer, egengripande (om det skulle bli aktuellt), dokumentation o.s.v den kan tänkas sig att sysselsätta sig med. Att blanda i en privatdeckare som inte kan vara ute i skogen mer än 2 timmar har jag inga planer på.

OM du menar tjuvjakt så ska du nog inte räkna med att dommar faller, ananrs kan du bara åka runt i landet med kamera och filma alla som verkar jaga...
Citera
2004-09-22, 18:49
Medlem
Känns inte så jätteklyftigt att smyga i buskarna kring tjuvjägare.
Först och främst för att de utför kriminella handlingar och för det andra så är de beväpnade. För det tredje så kan de missta dig för vilt.
Citera
2004-09-22, 19:12
Bannlyst
Äh, jag menade inte att du skulle anlita en privatdeckare, utan att du kunde prata med såna om hur de arbetar.

En vild spekulation om en metod för spaning mot tjuvjägare:

Med mikrofoner och bra mjukvara kan man lokalisera ungefär var ett skott avlossas, även på stora avstånd. Därefter kan man filma trafiken på vägar från området. Kanske kan man då tipsa polisen och kanske få dem att sätta upp en lämplig vägspärr för att "kontrollera om bilisterna har varningstriangel i bakluckan"... Trafikpolisen har som bekant gott om resurser.
Citera
2004-09-23, 08:35
Medlem
Aardwolfs avatar
Citrus
Citat:
Känns inte så jätteklyftigt att smyga i buskarna kring tjuvjägare.Först och främst för att de utför kriminella handlingar och för det andra så är de beväpnade. För det tredje så kan de missta dig för vilt.

Om det nu skulle finnas en sådan här enhet så kommer dom att först och främst bära vapen som självskydd emot "rovdjur". Så att man inte riskerar att bli skjuten som vilt av "misstag".

Smyga och smyga. Det blir mycket störande verksamhet. Finnas i området fullt synliga. Tjuvjägarna vill inte blir störda i det dom håller på med och kommer att försvinna ifrån området. Även upprätta O-platser för fast spaning över vissa områden.

hycklaren Då förstår jag lite bättre vad du menar. Ett bra tips. Tackar.
Citera
2004-09-23, 08:44
Medlem
Hagriddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
Känns inte så jätteklyftigt att smyga i buskarna kring tjuvjägare.
Först och främst för att de utför kriminella handlingar och för det andra så är de beväpnade. För det tredje så kan de missta dig för vilt.

Ungefär vad jag tänkte skriva vållande till annans död under provskjutning. Fast en spade i bagageluckan bör varje stjuvjägare ha.
Citera
2004-09-23, 11:15
Medlem
yeahgrrs avatar
vem skulle anlita en sån "firma" ?? sen är det väl inte världens enklaste sak att får tillstånd att bära vapen "som skydd mot rovdjur" i sverige...... plus att dom som håller på med tjuvjakt (professionellt) inte direkt är några åsa-nisse och klabbarparn.... sanningen överträffar ibland filmen jägarna.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in