2011-08-16, 09:46
Medlem
Tommys dotter talar ut i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13473487.ab
Citera
2011-08-16, 10:27
Medlem
LeePriest71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppEm
Fast det är faktiskt dom röda som satt upp straffskalan...

Nja nu va det ju så att det va under Carl Bildts tid som statsminister detta genomfördes...
Citera
2011-08-16, 10:32
Medlem
cycobabas avatar
rikligt med info rörande hela skiten:

http://www.svenskamord.se/index.php?...69529#msg69529
Citera
2011-08-16, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Det är inte bara fängelsestraffen som är absurt låga. De två huvudåtalade skall betala 100 000 kronor i skadestånd (50 000 kronor var) till BO:s anhöriga, beloppet är ett hån mot dem som har blivit berövade sin far och familjeförsörjare.

OT Do brukar fixa mer stålar åt någon muslim eller zigge som känner sig kränkt
Citera
2011-08-16, 12:34
Bannlyst
Ärkefjanten Oisin Cantwell tycker 9 år är ett hårt straff:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle13473816.ab
Citera
2011-08-16, 12:51
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Ärkefjanten Oisin Cantwell tycker 9 år är ett hårt straff:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle13473816.ab

Att föra en allmän diskussion om detta vore OT, men: Även i detta fall tror jag att Cantwell missförstår bevekelsegrunden hos dem som vill skärpa straffen (och då räknar jag inte in politiker som gör taktiska utspel för att vinna val). Det handlar inte om att skärpta straff skulle ha någon brottspreventiv inverkan att tala om (i alla fall inte när det gäller grova våldsbrott), inte heller om att man tror att långa fängelsestraff gör den intagne gott. Det handlar om synen på människovärde, humanismens grundprincip. Om man kränker denna genom att agera som Schüttman, Behring Breivik, Anders Eklund och allt vad de heter, ja, då har man också förverkat sin rätt att leva som en fri människa och betraktas som en sådan.

Vi får ett kallt och hemskt samhälle om de sista tankarna som skär genom huvudet på ett mordoffer skall vara att svinet som just håller på att ta ifrån mig allt - och som kommer att tillfoga mina nära och kära grova känslomässiga och ekonomiska skador - flinande kan lalla ut från kåken om (som i detta fall med straffrabatt inräknad) sex år och därefter räkna med att samhället ställer upp med lägenhet, bidrag, psykhjälp etc. medan allt som återstår av mig, mitt liv och mina drömmar är vittrande ben i jorden. För mig handlar det om rättvisa, moral och människovärde, inte om populism.
Citera
2011-08-16, 14:05
Medlem
Citat:
Att föra en allmän diskussion om detta vore OT, men: Även i detta fall tror jag att Cantwell missförstår bevekelsegrunden hos dem som vill skärpa straffen (och då räknar jag inte in politiker som gör taktiska utspel för att vinna val). Det handlar inte om att skärpta straff skulle ha någon brottspreventiv inverkan att tala om (i alla fall inte när det gäller grova våldsbrott), inte heller om att man tror att långa fängelsestraff gör den intagne gott. Det handlar om synen på människovärde, humanismens grundprincip. Om man kränker denna genom att agera som Schüttman, Behring Breivik, Anders Eklund och allt vad de heter, ja, då har man också förverkat sin rätt att leva som en fri människa och betraktas som en sådan.

Vi får ett kallt och hemskt samhälle om de sista tankarna som skär genom huvudet på ett mordoffer skall vara att svinet som just håller på att ta ifrån mig allt - och som kommer att tillfoga mina nära och kära grova känslomässiga och ekonomiska skador - flinande kan lalla ut från kåken om (som i detta fall med straffrabatt inräknad) sex år och därefter räkna med att samhället ställer upp med lägenhet, bidrag, psykhjälp etc. medan allt som återstår av mig, mitt liv och mina drömmar är vittrande ben i jorden. För mig handlar det om rättvisa, moral och människovärde, inte om populism.

Instämmer helt med föregående talare, vill dock tillägga att risken för fortsatt brottslighet är betydligt lägre i fängelset än på fri fot, därför bör inkapaciteringen öka, att helt enkelt hålla brottsbenägna borta från banan, med straffarbete om inte annat. Ett kräk som Robbin Schüttman har helt uppenbart hunnit ställa till med enormt mycket lidande för övriga samhällsmedborgare, utan några konsekvenser och inte ens när han fälls för ett mycket brutalt mord blir straffet längre än 6 år i fängelse. Som någon tidigare skrev, han kommer komma ut som 26-åring, fortfarande fullt kapabel att begå vidriga brott. 25-30 år hade varit ett mycket mer adekvat straff och då menar jag att den s.k åldersrabatten är avdragen, som för övrigt bör avskaffas helt i sin nuvarande form, ska någon rabatt ges så är det i så fall från 18, har man rösträtt att påverka lagarna i samhället så har man också kapacitet att begripa vad det innebär att utsätta en medmänniska för det besinningslösa våld som Schüttmann utövade. I annat fall så bör rösträtten begränsas under fängelsestraffet.
Citera
2011-08-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Men det finns gränser även för en förälder. Jag tänker på Anders Behring Breiviks far som önskade att ABB hade skjutit sig själv.

Absolut, dock är det en viss skillnad mellan Robin Shuttman och Anders Brevik.
Citera
2011-08-16, 14:40
Medlem
nasdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyabbe
Absolut, dock är det en viss skillnad mellan Robin Shuttman och Anders Brevik.

Brevik mördade av politisk övertygelse.
Shuttman var en WT-missbrukare som mördade av berusning.
Citera
2011-08-16, 14:40
Medlem
60-talists avatar
Citat:

Bra uttalat. Håller verkligen med. Även fast jag röstar rött, läst krimonologi (kanske just därför), jobbat mkt idéellt o tror på människans kraft o vilja; så tror jag också på rättvisa, moral o människorvärdet som du nämner. Den här killen som nu får nio år han måste fatta vad han gjort, han har dödat en annan människa, tagit bort ett liv som har barn, syskon o anhöriga.... bara sådär! Det skall han tänka på i minst nio år framöver, o göra nåt bra av sitt liv nu! Kanske hjälpa andra, unga, att INTE hamna i samma onda vålds/missbruks-spiral som honom. Nej, straff leder inte alltid till förbättring, men samhället skall också kunna få pauser från dessa kriminella o jag tror att många av dessa mördare gör mer nytta i fängelset, både för sig själva o andra - OCH anhöriga; än om dom e kvar på gatan i vårt samhälle. Gränser, säng, mat, rutiner o inlåsning fungerar utmärkt på en kille som denna. Hans mammas uttalande i media säger ganska mycket om att denna unga mördare INTE fått några justa värderingar o gränser hemifrån, i varje fall. Jag började nästan gråta när jag läste vad hon sa i en intervju i dagens Expressen: "– Han tycker inte att han har mördat honom. Han har inte gått dit för att döda, då skulle han stuckit kniven i honom", säger alltså denna unga mördares mamma. Helt sjukt! Han har ju dödat en annan människa o hon försvarar honom o tycker han dömts för hårt. Shame on her!!! Stackars kille - när ska han lära sig att ta ansvar för sina handlingar??? Nu kanske - i fängelset!
Senast redigerad av 60-talist 2011-08-16 kl. 14:52. Anledning: glömde ett ord INTE
Citera
2011-08-16, 17:22
Medlem
Citat:

Mycket väl talat, men det är på tok för mycket begärt att ett ärkehjon som OC någonsin skall lyckas förstå det.
Citera
2011-08-16, 18:00
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av River99
Det där är bara en myt. Skärp dig för fan.

Skitsnack.
Varför har dom ingen bild av henne då ?
Är det för att hon är svartskalle ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in