Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Att föra en allmän diskussion om detta vore OT, men: Även i detta fall tror jag att Cantwell missförstår bevekelsegrunden hos dem som vill skärpa straffen (och då räknar jag inte in politiker som gör taktiska utspel för att vinna val). Det handlar inte om att skärpta straff skulle ha någon brottspreventiv inverkan att tala om (i alla fall inte när det gäller grova våldsbrott), inte heller om att man tror att långa fängelsestraff gör den intagne gott. Det handlar om synen på människovärde, humanismens grundprincip. Om man kränker denna genom att agera som Schüttman, Behring Breivik, Anders Eklund och allt vad de heter, ja, då har man också förverkat sin rätt att leva som en fri människa och betraktas som en sådan.
Vi får ett kallt och hemskt samhälle om de sista tankarna som skär genom huvudet på ett mordoffer skall vara att svinet som just håller på att ta ifrån mig allt - och som kommer att tillfoga mina nära och kära grova känslomässiga och ekonomiska skador - flinande kan lalla ut från kåken om (som i detta fall med straffrabatt inräknad) sex år och därefter räkna med att samhället ställer upp med lägenhet, bidrag, psykhjälp etc. medan allt som återstår av mig, mitt liv och mina drömmar är vittrande ben i jorden. För mig handlar det om rättvisa, moral och människovärde, inte om populism.
Bra uttalat. Håller verkligen med. Även fast jag röstar rött, läst krimonologi (kanske just därför), jobbat mkt idéellt o tror på människans kraft o vilja; så tror jag också på rättvisa, moral o människorvärdet som du nämner. Den här killen som nu får nio år han måste fatta vad han gjort, han har dödat en annan människa, tagit bort ett liv som har barn, syskon o anhöriga.... bara sådär! Det skall han tänka på i minst nio år framöver, o göra nåt bra av sitt liv nu! Kanske hjälpa andra, unga, att INTE hamna i samma onda vålds/missbruks-spiral som honom. Nej, straff leder inte alltid till förbättring, men samhället skall också kunna få pauser från dessa kriminella o jag tror att många av dessa mördare gör mer nytta i fängelset, både för sig själva o andra - OCH anhöriga; än om dom e kvar på gatan i vårt samhälle. Gränser, säng, mat, rutiner o inlåsning fungerar utmärkt på en kille som denna. Hans mammas uttalande i media säger ganska mycket om att denna unga mördare INTE fått några justa värderingar o gränser hemifrån, i varje fall. Jag började nästan gråta när jag läste vad hon sa i en intervju i dagens Expressen: "– Han tycker inte att han har mördat honom. Han har inte gått dit för att döda, då skulle han stuckit kniven i honom", säger alltså denna unga mördares mamma. Helt sjukt! Han har ju dödat en annan människa o hon försvarar honom o tycker han dömts för hårt. Shame on her!!! Stackars kille - när ska han lära sig att ta ansvar för sina handlingar???

Nu kanske - i fängelset!