2011-04-05, 04:54
Medlem
Hejsan.

Jag är 18 år kille och har tränat i ungefär 2 månader nu. Jag brukar inte jogga för fatburn utan joggar oftast intervall i högt tempo i 20 minuter och därefter kör styrketräning i 1 timme 30 minuter. Men jag blir aldrig riktig av med fettet runt naveln.

Vad ska jag göra?

Jag har hört från vissa att det är genetiskt var kroppen lagrar mycket fett och att man inte kan bli av med det utan att bli riktigt smal men det lär ju ha en negativ effekt på resten av din kropp, både utseendemässigt och hälsomässigt.

Men jag har ju endast tränat i två månader och även om jag har sett något resultat på bla magen så kanske magen blir fast om sådär 7-8 månader? Någon som hade det liknande som mig och fick till slut en platt mage?

Jag kan påpeka att det inte är såååå mycket men jag vill gärna ha liksom

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://photos.demandstudios.com/195/206/fotolia_4232116_XS.jpg&imgrefurl=http://www.livestrong.com/article/98496-flatten-stomach-exercise/&usg=__7iZGPxUG-AHfyeFaW4u-yMeW8Gk=&h=300&w=400&sz=55&hl=sv&start=0&sig2=W1jN xPVi6zRej8gF12kfsA&zoom=1&tbnid=A0LTvEg9maMAYM:&tb nh=143&tbnw=191&ei=MoOaTdnPIsbXsgaqtcGNBg&prev=/search%3Fq%3Dflat%2Bstomach%2Bmen%26um%3D1%26hl%3D sv%26sa%3DN%26biw%3D1920%26bih%3D1075%26tbm%3Disch &um=1&itbs=1&iact=rc&dur=310&oei=MoOaTdnPIsbXsgaqt cGNBg&page=1&ndsp=68&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=116&ty= 95

Och jag är 179 cm och väger 58 kg ( underviktig :/ )
Citera
2011-04-05, 05:00
Medlem
jstNb3beers avatar
För det första så borde du inte träna styrka i 1.5 timme. Kör bra tempo och mer reps under 40-50 min ist. Och för det andra så finns det bra övningar för nedre delen av magen. Kör dom ist.
Citera
2011-04-05, 05:27
Medlem
sjeeps avatar
Forsok bygga muskler istallet for att bli av med fettet sa kommer du fa en kropp som ser battre ut. Vill du bli av med allt fett kommer du se ut som en undernard auswitch-jude.
Citera
2011-04-05, 05:31
Medlem
Jag kör ett all round schema som jag fick av en personlig tränare som jag skulle följa.

Jag kör:
Benpress
Vader
Övre rygg
Bröst
Axlar
Triceps
Biceps
Mage
Nedre rygg

Och så körde jag 15 reps med 3 sets. Han noterade att jag har mer uthålliga muskler än explosiva och rekommenderade då många reps.

Kör 3 gånger i veckan.
Citera
2011-04-05, 05:58
Medlem
fan, måste till jobbet och hann inte slutföra. Kommentaren blev inte så bra = )

Men du ska givetvis satsa mer på kosten tycker jag och inte satsa på en platt mage som underviktig. Så jäkla fult att vara underviktig. Bygg upp muskler istället.
Senast redigerad av MRZnr1 2011-04-05 kl. 06:09.
Citera
2011-04-05, 06:25
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jstNb3beer
För det första så borde du inte träna styrka i 1.5 timme. Kör bra tempo och mer reps under 40-50 min ist. Och för det andra så finns det bra övningar för nedre delen av magen. Kör dom ist.

Va?

Och det lär ju knappast spela någon roll om han så gör crunches med 50kilos viktskivor om han har för mycket underhudsfett, det kommer inte att synas ändå..
Citera
2011-04-05, 08:05
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Va?

Och det lär ju knappast spela någon roll om han så gör crunches med 50kilos viktskivor om han har för mycket underhudsfett, det kommer inte att synas ändå..

Problemet ar nog inte att han har for mycket underhudsfett. Problemet ar att han har inga muskler och liiite fett pa magen. 58kg pa 179cm ar sjukt lite, sarskilt som kille.

At mer och battre samt leta efter battre tranings-scheman har pa fb eller nagon annastans. Bygg lite muskler och ga upp i vikt sa kommer magen vara platt nar hela du blir storre.
Citera
2011-04-05, 08:06
Medlem
Nja, det är tyvärr inte helt sant. Magmusklerna är som vilka andra muskler som helst och går att träna och göra dem större och därmed lite mer synliga med lite mer fett om du förstår.

(Edit, glömde citera CuliusJeasar)
Senast redigerad av DirtyBoy 2011-04-05 kl. 08:08.
Citera
2011-04-05, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laivenpeuze
Jag kör ett all round schema som jag fick av en personlig tränare som jag skulle följa.

Jag kör:
Benpress
Vader
Övre rygg
Bröst
Axlar
Triceps
Biceps
Mage
Nedre rygg

Och så körde jag 15 reps med 3 sets. Han noterade att jag har mer uthålliga muskler än explosiva och rekommenderade då många reps.

Kör 3 gånger i veckan.

HEHE
Citera
2011-04-05, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laivenpeuze

Jag kör:
Benpress
Vader
Övre rygg
Bröst
Axlar
Triceps
Biceps
Mage
Nedre rygg

Kör 3 gånger i veckan.

Hälsa din personliga tränare att han borde byta arbete.
Citera
2011-04-05, 09:26
Medlem
Kör ditt program, men max 10 reps x 3 där du ska känna dig rätt slut mot slutet.
Förutom träningen är kosten viktigast. Du behöver gärna ett kaloriöverskott för att växa och få proportion på din kropp. Gainers kan vara en genväg till kalorier och proteiner om du inte får i dig tillräckligt på annat sätt (och det får du inte idag iaf), och det låter som du kan behöva just gainers. Ta en gainer direkt efter träning och sedan mat efter det. EAA och proteintillskott kan du vänta lite med tills du känner att du vill testa det - nu är prio att få upp din vikt och muskelmassa så att du ser proportionerlig ut. Ät ordentligt och rejält och träna hårt, men inte för ofta med ditt helkroppsprogram - max tre pass per vecka.
Senast redigerad av emanuelbove 2011-04-05 kl. 09:29.
Citera
2011-04-05, 10:13
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Muskeln som stabiliserar magen och gör att den blir "platt" heter transversus abdominis .

För att träna transversus abdominis ordentligt måste du tänka på att hålla kvar ländryggen i marken när du gör situps/crunches. Om du är underviktig är det bättre att du tänker ordentligt på vad du äter, än att du tränar som en galning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in