• 1
  • 2
2011-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Knns lite fr uppenbart fr att inte vara med meningen, eller?

Kan skert ha varit meningen, ingenting jag har tnkt p i alla fall, d jag inte sett filmerna p ett bra tag.

Det jag menade med klippet var att man kanske i vissa fall anvnde samma material i flera filmer, just fr att det tog sn jvla tid att rita.

Sen fr Disney grna ta hela Djungelboken och gra om karaktrerna till ngot helt annat. Det skulle fortfarande vara s mycket bttre n dagens skit dom pumpar ut.
Citera
2011-04-04, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Man anvnder rullbandsfilm och en speciel sax som klipper bildrutor. Inget med datorer. De flesta bakgrunder r transparenta just fr att man ska kunna anvnda bakgrunden utan att mla den 300 gnger. Sledes behver man bara teckna figurer och hndelser som hnder p just skrmen.

P samma stt kan man anvnda 2 bilder fr att f ex. Musse Pigg att springa. Kopiera bilderna och lgg bild 1-2-1-2-1-2-1-2 du hajar nog.
aha aa okej d frstr jag
Citera
2011-04-04, 22:53
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKoreander
Kan skert ha varit meningen, ingenting jag har tnkt p i alla fall, d jag inte sett filmerna p ett bra tag.

Det jag menade med klippet var att man kanske i vissa fall anvnde samma material i flera filmer, just fr att det tog sn jvla tid att rita.

Sen fr Disney grna ta hela Djungelboken och gra om karaktrerna till ngot helt annat. Det skulle fortfarande vara s mycket bttre n dagens skit dom pumpar ut.

Jag kan inte sga mer n att jag instmmer till 10000%... Det r lite pinsamt nr mina barn ska titta p tecknat och allt r datorgjort och jvligt falskt... Det saknar det dr lilla extra som ger stmning.
Tacka vet jag GAMLA turtles
Citera
2011-04-04, 22:57
Medlem
Bearforceones avatar

Det hr r Steamboat Willie frn 1931 och efter som dagens ungdom abnormt historielsa ,lgger vi in en lnk till datorns historia med. En liten snabb googling ger ven svaret.

# The first Disney animated feature to use computer-generated imagery (The Black Cauldron)
# The first Disney animated feature making heavy use of CGI computer animation (Oliver & Company)

http://en.wikipedia.org/wiki/Walt_Di...mation_Studios

S nej, klart som fan man animerade det fr hand, innan datorerna var kraftiga nog fr att hantera animering.
Citera
2011-04-05, 00:16
Medlem
fransTolvs avatar
Nu hade jag tnkt visa mig smart och bertta att Snvit & de sju Dvrgarna var den frsta animerade lngfilmen. Men det visade sig inte vara fallet. ven om den skerligen r den mest knda ifrn 'uppstarten'. Den frsta kommer ifrn Argentina och heter "El Apstol".

Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Frstr inte varfr de skriver "Disney exposed" nr danscenen i Robin Hood var en scen dr de medvetet refererade till tidigare klassiker och det var meningen att tittarna skulle frst referenserna. Man behver inte titta p filmklippen bredvid varandra fr att knna igen Baloos och kung Louies dansscen i en senare film.

Ett exempel p vad jag har hrt r tidig datoranvndning av Disney r dansscenen i Sknheten och Odjuret, och det mrks ju vldigt tydligt i vissa sekvenser. Framfr allt nr "kameran" ker frn taket och ned mot dansparet i en rrelse, en sdan filmsekvens hade de knappast kunnat gra s bra under Don Bluths glansdagar.

Jag vet inte om det finns ett officiellt svar p detta eller inte. Men jag vill tro att de teranvnde vissa delar just fr att det ligger s mycket jobb bakom varje rrelse. Ett enkelt stt att dra ned p kostnader. Och jag klagar inte, som barn mrkte man det inte. Och nu tycker man bara det r charmigt.
Citera
2011-04-05, 22:24
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Det r fult mjligt med en tillrckligt stor bakgrund som de kr frames under en frflyttning p.

Ja, det r mjligt att gra, men tror du de brytt sig om den anstrngningen om de inte hade haft datorhjlp? Det var ju bara typ tre sekunder som inte tillfrde ngot annat n att se snyggt ut.
Citera
2011-04-05, 22:27
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransTolv
Jag vet inte om det finns ett officiellt svar p detta eller inte. Men jag vill tro att de teranvnde vissa delar just fr att det ligger s mycket jobb bakom varje rrelse. Ett enkelt stt att dra ned p kostnader. Och jag klagar inte, som barn mrkte man det inte. Och nu tycker man bara det r charmigt.

Det kanske bara r jag som har tolkat det som sjlvklart att man skulle lgga mrke till det, eftersom jag gjorde det redan som barn. Frmodligen r det bde referenstnk och budgettnk som ligger bakom det, men det rr sig knappast om att de har blivit "exposed" i alla fall.
Citera
2011-04-06, 12:10
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ja, det r mjligt att gra, men tror du de brytt sig om den anstrngningen om de inte hade haft datorhjlp? Det var ju bara typ tre sekunder som inte tillfrde ngot annat n att se snyggt ut.

Det var s det fungerade frr i tiden. Kvalitet framfr kvantitet som i dagslget.
Citera
2011-04-06, 12:35
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Det var s det fungerade frr i tiden. Kvalitet framfr kvantitet som i dagslget.

Jag r inte sker p att jag uppfattade det rtt. Menar du att de var s noga med kvalitet att de var villiga att gra en s svr sekvens ven utan moderna hjlpmedel, eller att de vrderade en bra, kvalitativ intrig ver ngra sekunders visuell magi?
Citera
2011-04-08, 21:12
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Jag r inte sker p att jag uppfattade det rtt. Menar du att de var s noga med kvalitet att de var villiga att gra en s svr sekvens ven utan moderna hjlpmedel, eller att de vrderade en bra, kvalitativ intrig ver ngra sekunders visuell magi?

Precis.
Ta en titt p Fantasia. Ren tecknat rakt igenom och inga datorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in