2011-04-04, 22:20
Medlem
RedCrabs avatar
Det är nämligen så att jag eventuellt har en lätt drag av deprission iochmed att jag oroar mig en hel del i min vardag, har varit arbetslös i över ett år och har nu praktik där jag lär få jobb innan sommaren, men vägen dit kan kännas tufft. Min psykolog som jag har träffat sedan i februari anser att jag behöver ta en dos antideprissiva medel.

Nu är då frågan, hjälper det och märkar man av att man mår bättre psykiskt?
Citera
2011-04-04, 22:29
Medlem
Nej, bluff rakt igenom. Lyssna inte på din psykolog.
Citera
2011-04-04, 22:30
Medlem
SpaCCs avatar
Ja, det fungerar för vissa. Och för vissa så fungerar det sämre.
Men jag har en polare som går på det i kombination med Concerta, och för honom är det avgörande om han äter dem eller inte.
Citera
2011-04-04, 22:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Ja, det fungerar för vissa. Och för vissa så fungerar det sämre.

Precis.

Allt handlar om hur pass mottaglig man är och vilken tablett som man får utskriven, vanligtvis Zoloft för första gången eller Citalopram. I början så känns det ofta sämre då man börjar i och med utsättningssymptom och biverkningar, det går över efter två-tre veckor.

Själv äter jag Cipralex (Escitalopram) och det har verkligen hjälpt mig, avgörande för hur jag mår.
Citera
2011-04-04, 22:55
Medlem
Kortfattade svaret: ja, det fungerar oftast och om det fungerar så märker du det.

Antidepressiva läkmedel brukar ge ganska god effekt, vanligast är att du får ett SSRI-preparat (selektiva serotoninåterupptagshämmare).
Då brukar du se en effekt efter några veckor (som kan medföra en viss försämring av ditt depressiva tillstånd under insättningsfasen (1:a-2:a veckan, vanligen).) Jag tror att standardläget är att står du på medicinen i några månader, 3-6 vill jag minnas, innan man provar att sätta ut medicineringen. Du bör räkna med att du kan få biverkningar medan du står på medicinen, som absolut kan vara irriterande (orgasmstörningar för män, tex), men sällan farliga (allergiska reaktioner).

Om det är så att du snart får ett jobb efter en ganska lång tid som arbetslös så tycker jag att du ska ha med det i din diskussion om det här med din psykolog. Kan det finnas en idé att du skippar medicineringen tills du börjar jobba i alla fall?
Positiva händelser i livet (nytt arbete, tex) drar ju ibland igång positiva spiraler (umgänge, rutiner, pengar, etc) som kan fungera som en motvikt till de depressiva tendenserna. Om det skulle vara så att det inte riktigt blir bättre/ger med sig, så är ju apoteket öppet framöver också. Men det här är ju under förutsättning, tycker jag, att du tycker att du står ut fram tills dess att du påbörjar arbetet. Om du har det skitjobbigt kan medicin vara bra!

Nu tänker jag visserligen att din psykolog kanske har täckning när han/hon tar upp medicin som ett alternativ, jag tycker att du ska förhöra dig lite om tankarna bakom resonemanget.
Att du "behöver ta en dos antidepressiva medel" är inte ett särskilt bra argument, det är väl snarare ett påstående. Men det kan finnas tydligare och vettigare indikationer på att du behöver medicin, än vad din något kortfattade beskrivning ger. Ett exempel är att man ibland ger SSRI (eller annan medicin) för att möjliggöra/underlätta en effektiv terapi.

Ja, SSRI fungerar ofta, och om din psykolog tycker att du behöver det så är det ju kanske så. En grej att ha i åtanke är återinsjuknanden. Även om medicin och KBT (terapin som rekommenderas som behandling) brukar ha lika bra effekt på depressioner så visar studier att KBT, jämfört med medicinering, minskar risken för att återinsjukna efter att behandlingen har avslutats. Alltså, fler personer som har stått på medicinering återinsjuknar i depression efter avslutad behandling, jämfört med insjukningsfrekvensen hos individer som fått kognitiv beteendeterapi, och sedan avslutat den behandlingen. Sånt här vet sannolikt din psykolog och han/hon kan ta upp den här aspekten om du frågar om det, tror jag.

Om det blir så att du satsar på medicinen så tycker jag ändå att du ska fortsätta träffa psykologen och diskutera hur ni tillsammans kan arbeta för att på olika sätt fungera trots den här oron du upplever.

Lycka till!
Citera
2011-04-04, 23:04
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykofarmaka
/Mod
Citera
2011-04-05, 09:38
Bannlyst
Kan fungera men då som placebo.
Citera
2011-04-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Det är nämligen så att jag eventuellt har en lätt drag av deprission iochmed att jag oroar mig en hel del i min vardag, har varit arbetslös i över ett år och har nu praktik där jag lär få jobb innan sommaren, men vägen dit kan kännas tufft. Min psykolog som jag har träffat sedan i februari anser att jag behöver ta en dos antideprissiva medel.

Nu är då frågan, hjälper det och märkar man av att man mår bättre psykiskt?

Alla blir deprimerade någon gång man behöver inte medicinera sig för det så länge din vardag endå fungerar någo sånär. Alla har vel varit arbetslösa någon gång också visst känner man sig kass och allt verkar hopplöst men det löser sig oftast så småningom.
Citera
2011-04-06, 15:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Alla blir deprimerade någon gång man behöver inte medicinera sig för det så länge din vardag endå fungerar någo sånär. Alla har vel varit arbetslösa någon gång också visst känner man sig kass och allt verkar hopplöst men det löser sig oftast så småningom.

Fast å andra sidan kan det vara en bra idé om man äter SSRI om man har en djupare form av depression, med inslag av melankoli eller dystymi. Folk är ju som bekant olika påtagliga för depression, vissa klarar det mycket bättre än andra och inte behöver piller som hjälp på vägen.
Citera
2011-04-07, 18:23
Medlem
Jag har varit depressiv i 30 år. De sista året har jag börjat med Citalopramen.
Tja, vad säga, utan piller så gick det, med piller så går det också.

Ett bra privatliv, samt ett måttligt drickande så blir det samma effekt som med medicin.

Jag önskar dig lycka till!
Citera
2011-04-08, 14:51
Medlem
heinos avatar
Är svårt att ge generella råd. Som folk skriver så har antidepressiva god effekt vid djupa depressioner framför allt. Vid lindriga depressioner/ medelsvåra så ser man ingen skillnad gentemot sockerpiller förutom biverkningar. Kan vara svårt att avgöra vad som är en djup depression också. MADRS kan man använda. http://deprimerad.net/for-allmanheten/testa-dig-sjalv/madrs-sjalvskattning/
Om en psykolog hänvisar till läkare och mediciner när man egentligen behöver just stöd under en jobbig period så skall man nog byta samtalskontakt.
Citera
2011-04-09, 19:26
Medlem
Bredsjo-Antes avatar
Självklart Kan antidepp fungera effektivt och göra stor skillnad i måendet. Det är dock individuellt och du får troligen testa olika mediciner och olika doseringar innan du hittar något som verkar önskvärt. Mitt råd är att du testar och ser själv, det kan bli en push i rätt riktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in