2011-04-04, 19:59
Medlem
likeithards avatar
Fick dra visdomständerna i överkäken pga av blottade tandhalsar som blev angripna av karies, detta trots att jag påpekade problemet i ett tidigt skede.
Svaret jag fick löd ungefär: -Jaha, se där ja, då får vi dra dom.

Jag sa adjö och kom inte tillbaks förrns kariesen hade gröpt ur stora hål under emaljen och tänderna slutligen spruckit sönder.

Detta tycker jag var pissdåligt, då dom säkert hade gått att rädda någon av de första gångerna jag nämde detta, men det verkar inte så noga med patienters visdomständer...
Hade det däremot varit tandläkarens egna tänder, hade han nog övervägt att laga dom istället för att dra dom.

Man behöver inte sina visdomständer, nej, men dom är fortfarande bra att ha då dom bl a. avlastar övriga tänder (ju mindre tuggyta man har ju fortare slits narturligtvis tänderna).

Nu har jag noterat att jag på en annan kindtand har en "vass kant" precis vid tandköttet, jag är helt 100 på att det helt enkelt är emaljen som inte täcker hela tandhalsen.

Tandläkarna jag talat med ignorerar mig när jag påpekar detta, vilket gör mig förbannad, jag vill inte att även denna tand ska gå samma öde till mötes som mina visdomständer i överkäken.

Är mina tandläkare klåpare, giriga eller bara okunniga? JAG har t ex. fått fråga om dom inte ska laga laga ett visst hål; -Jo, det får vi nog göra (dom har alltså missat fullt synliga, bukala hål).

Jag är så trött på tandläkare, jag har lika lite förtroende för dom som för bilhandlare.
Senast redigerad av likeithard 2011-04-04 kl. 20:06.
Citera
2011-04-05, 18:26
Moderator
ofays avatar
Men se då till att inte skaffa dig karies. Det är inte tandläkaren som ser till att du får karies. Man kan aldrig få hål i en ren tand, det är fakta.
En lagning är alltid en försämring av tanden, att laga en 8a buccalt är inte någon bra behandling. Vad vill du tandläkaren ska göra med ditt blottade dentin? varför får du så mycket karies? Vilket ansvar har du för dina tänder?
Finns en bra behandling för initialkaries på blottat dentin och det är 8% tennfluorid, tyvärr svartnar rotytan sen vilket inte är så uppskattat.
Citera
2011-04-05, 20:30
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Men se då till att inte skaffa dig karies. Det är inte tandläkaren som ser till att du får karies. Man kan aldrig få hål i en ren tand, det är fakta.

Vilken tur för tandläkarna då att få personer håller sina tänder i absolut toppskick.

Citat:
En lagning är alltid en försämring av tanden, att laga en 8a buccalt är inte någon bra behandling.

Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad på en 7:a och en 8:a, att kariesrisken är något förhöjd längst in i munnen ser inte jag som ett bra skäl.

Men jag vet, folk skiter i sina visdomständer för det är normaliserat att ta bort dom.
För vem mer än jag sitter och hemmafoskar om hurvida extrahering av visdomständer verkligen är nödvändig?

Citat:
Vad vill du tandläkaren ska göra med ditt blottade dentin?

Använda state of the art- och framstående ny teknik, såklart?
Bl a. har jag läst om att man kan lägga en "plasthinna" över det blottade området för att skydda det eller operera tandköttet, men det sistnämda blev visst sällan bra.

Citat:
varför får du så mycket karies? Vilket ansvar har du för dina tänder?

Jag tar inte mitt ansvar, jag räknar istället med att tandläkarna mot betalning ska använda sin expertis och all tillgänglig vetenskap, för att laga mina tänder.

Citat:
Finns en bra behandling för initialkaries på blottat dentin och det är 8% tennfluorid, tyvärr svartnar rotytan sen vilket inte är så uppskattat.

Noterat.
Citera
2011-04-07, 18:49
Moderator
ofays avatar
Synd bara att den state of the art-tekniken inte finns tillgänglig där en lagning håller bättre än tanden.
Citera
2011-04-07, 22:38
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Synd bara att den state of the art-tekniken inte finns tillgänglig där en lagning håller bättre än tanden.

Det förväntar jag mig inte heller.

Men i min bok är lagad 8:a bättre än ingen 8:a alls, precis på samma sätt som en lagad 7:a är bättre än ingen 7:a.

Men visst, tillslut återstår ju bara utdragning, dvs om man får hål efter hål, men det är ju inte alls säkert, dessutom kanske man får behålla sina 8;or i många, många år.

Det är väl ganska idiotiskt att dra ut tanden vid första kariesangrepp, bara för att den "kanske endå behöver dras senare i livet"!?

Om det sedan bara ett par år tillbaka finns metoder för att skydda blottad dentin medelst plastbeläggning, ska tandläkaren självklart känna till det och börja praktisera det så fort tekniken blir tillgänglig.

Eller har inte tandläkare någon skyldighet att hålla sig uppdaterade?
Senast redigerad av likeithard 2011-04-07 kl. 22:41.
Citera
2011-04-08, 14:10
Moderator
ofays avatar
Jo visst måste man hålla sig ajour. Det finns behandlingar som är okej och behandlingar som inte är det. Att lägga plast på en tandhals utan kildefekt är inte en bra lösning, du får en placksamlande kant mot gingivan sedan har du parodontit eller karies där om något år. Förresten brukar torrläggningen vara ett gissel. Komposit tål ju inte fukt innan härdning.

Om du nu inte litar på din tandläkare, varför byter du då inte?
Citera
2011-04-08, 14:56
Medlem
Tupelo80s avatar
håller med ofay.

8or tas generellt bort vid kariesangrepp. Många människor får aldrig sina visdomständer, de håller på att försvinna ur våra gener.
Torrläggning vid 8or är ett gissel som ofta slutar med sekundärkaries. Varför göra en fyllning om du vet att det inte blir bra.
Senast redigerad av Tupelo80 2011-04-08 kl. 15:22.
Citera
2011-04-09, 21:23
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Det förväntar jag mig inte heller.

Men i min bok är lagad 8:a bättre än ingen 8:a alls, precis på samma sätt som en lagad 7:a är bättre än ingen 7:a.

Men visst, tillslut återstår ju bara utdragning, dvs om man får hål efter hål, men det är ju inte alls säkert, dessutom kanske man får behålla sina 8;or i många, många år.

Det är väl ganska idiotiskt att dra ut tanden vid första kariesangrepp, bara för att den "kanske endå behöver dras senare i livet"!?

Om det sedan bara ett par år tillbaka finns metoder för att skydda blottad dentin medelst plastbeläggning, ska tandläkaren självklart känna till det och börja praktisera det så fort tekniken blir tillgänglig.

Eller har inte tandläkare någon skyldighet att hålla sig uppdaterade?
I min bok är en helt olagad 7:a eller 8:a bättre än något av de alternativ du anger.
Citat:
Jag är så trött på tandläkare, jag har lika lite förtroende för dom som för bilhandlare.
Det är ju helt frivilligt att gå dit. Vem äger problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in