2011-04-04, 18:57
Medlem
Chupacabrass avatar
Här är tråden om Phideaux, den postproggressiva rockgruppen med mannen Phideaux Xavier i spetsen.

Bandet är väldigt okänt för den stora massan och förtjänar verkligen mycket mera lyssnare än vad det har just nu. Faktum är att de knappt har en wikipediasida, och det finns nästan inga liveklipp med bandet på youtube - dela därför gärna med er om sånt ni vet om bandet!

Tänk lite att Pink Floyd, Genesis och Camel möts med mycket intressant och filmisk låtstruktion och en smula hatisk och satirisk underton - där är Phideaux. Deras album är oftast av konceptprincipen och behandlar oftast aktuella ämnen såsom miljöhotet och "storebror ser dig"-samhället. De har samtidigt ett mycket fräscht sound och deras album är mycket väl mixade! Det senaste albumet heter Snowtorch och kom så sent som i slutet av mars detta år. Jag har hört det ett par gånger vid det här laget och måste säga att det är helt fantastiskt bra.
Deras (mycket magra) wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Phideaux_Xavier

Deras bandcamp-sida: http://www.myspace.com/phideaux

Här följer ett fruktansvärt bra album och titelspåret till ett annat. Lyssna gärna!

Doomsday Afternoon: http://open.spotify.com/album/7bFLKkNR0wVV8SgIlgP8rX

Chupacabras: http://open.spotify.com/track/4JJ6mO57Ni7JpG4AOLNDSh

Har du hört talas om bandet förut? Har du någon favoritlåt? Har du förstått varför de sjunger H-C-H-O i slutet på "Formahylde eller att en rad ur låten Ghostforest dyker upp i sviten "Ruffian on the stairs" på plattan Chupacabras?

Varsågoda och diskutera ett av världens bästa oberoende grupp!
Citera
2011-04-04, 21:37
Medlem
Retroflexs avatar
Doomsday afternoon är riktigt bra!=) Har inte hunnit lyssna så mycket på Snowtorch än, men jag gillade speciellt den lite jazzigare delen av part one.
Citera
2011-04-04, 21:47
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Doomsday Afternoon är ett modernt mästerverk. Efterföljande Number Seven är inte fy skam den heller. Vet någon här om Snowtorch har släppts i svensk butik än? Kollade för ett tag sedan både CDON och Record Heaven, men ingen av dem hade den. Det finns nog ingen annan skiva som jag vill ha lika mycket som den just nu.
Citera
2011-05-22, 19:18
Medlem
Chupacabrass avatar
Håller med om att Doomsday är ett helt makalöst album, ett av de bästa jag hört!

Deras nya album Snowtorch är nästan lika bra!

http://phideaux.bandcamp.com/album/snowtorch

Tror den finns att beställa på CDON vid det här laget.
Citera
2011-09-29, 19:19
Medlem
HerrKrabbas avatar
Ett av mina absoluta favoritband, utan tvekan. Till skillnad från många andra band där ute så blir detta bara bättre och bättre för varje nytt album som kommer. Och det är verkligen sorgligt att det är så få som hört musiken. Dem förtjänar verkligen fler lyssnare. Musiken är ju underbar!

Jag gillade verkligen Snowtorch, Pt.1 är en av deras bästa låtar i min mening.
Citera
2011-09-29, 19:45
Medlem
Tack gode G, det finns mer människor än jag som uppskattar Phideux!

Måste hålla med föregående om att dom bara blir bättre och bättre.

Jag visste att dom skulle släppa ett ny platta (Snowtorch) men jag visste inte att den redan var släppt, länge sedan dessutom, så nu gissar jag att jag har en riktigt underbar skiva att se fram emot. (Oh happy day!)
Citera
2011-09-29, 20:57
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrabba
Ett av mina absoluta favoritband, utan tvekan. Till skillnad från många andra band där ute så blir detta bara bättre och bättre för varje nytt album som kommer. Och det är verkligen sorgligt att det är så få som hört musiken. Dem förtjänar verkligen fler lyssnare. Musiken är ju underbar!

Jag gillade verkligen Snowtorch, Pt.1 är en av deras bästa låtar i min mening.
Jag tycker dock inte att Snowtorch var lika bra som Doomsday Afternoon, så dessvärre har de inte blivit bättre för varje ny platta, enligt mig. Samtidigt är det svårt att överträffa ett mästerverk, och med detta sagt, är Snowtorch en bra skiva, dock inte lika bra som jag hoppats på.
Citera
2011-10-01, 13:07
Medlem
HerrKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Tack gode G, det finns mer människor än jag som uppskattar Phideux!

Måste hålla med föregående om att dom bara blir bättre och bättre.

Jag visste att dom skulle släppa ett ny platta (Snowtorch) men jag visste inte att den redan var släppt, länge sedan dessutom, så nu gissar jag att jag har en riktigt underbar skiva att se fram emot. (Oh happy day!)

Ja snart har du två nya skivor att lyssna på dessutom! Number 7.5 är även den på ingång.
Citera
2011-12-29, 11:39
Medlem
Chupacabrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrabba
Ja snart har du två nya skivor att lyssna på dessutom! Number 7.5 är även den på ingång.

Number 7.5 verkar lovande!

Sedan har Mr. Phideaux talat om i en del intervjuer och så att han har ett dubbelalbum som han skall släppa på den 21 December 2012. "Infernal" och "Eternal" skulle de båda delarna heta.
Citera
2012-04-09, 22:59
Medlem
kattsvins avatar
Bara lyssnat på några fåtal låtar hittills, men är imponerad över deras fantastiska ljudbild. Helt klart något som kommer spelas ofta framöver om resten av låtarna håller samma klass. Längesen jag hittade ett band med låtar upp mot 20 minuter som fortfarande håller bra klass och inte bara är något framkrystat för att få upp längden. Ganska tamt men verkligen inte uttråkande. Att de var så okända som de faktiskt är gjorde mig ganska förvånad, då det känns som att alla som uppskattar Genesis, Camel, Pink Floyd, Arcadium osv helt klart kommer uppskatta detta.
Citera
2012-04-11, 22:53
Medlem
Såg just detta "band" klassas som... "psychedelic progressive gothic rock", tydligen efter bandets mastermind själv. Tänkte att det vore ju en jävla björntjänst att inte studera noggrannare eftersom det i princip beskriver min spellista just nu, och nu har jag ett nytt band på min top 10-lista. Alltid lika roligt.

Lyssnar just nu på Waiting for the axe to fall. Ska lyssna mer ingående på allt de gjort innan jag uttalar mig vidare
Senast redigerad av Netzach 2012-04-11 kl. 22:56.
Citera
2012-04-12, 00:01
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Lyssnar just nu på Waiting for the axe to fall. Ska lyssna mer ingående på allt de gjort innan jag uttalar mig vidare
Rekommenderar dig att lyssna på deras hittills bästa platta: Doomsday Afternoon. Ett modernt mästerverk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in