• 1
  • 2
2011-04-04, 18:25
Medlem
christerys avatar
Detta finns ju redan i tex Spanien. Man tar med sig sin urdruckna vattenflaska och fyller med "husets" vin. Fanns vitt/rosé/rött som smakade "château-glykol" sist jag provade, men billigt var det.

Kommer inte ihåg kilopriset på vin, men visst - perfa att ha med på strandpromenaden, bara köpa en macka att ha med, lite korv och ost. Allt för en spottstyver.
Citera
2011-04-04, 20:00
Medlem
Jag drar det hela lite längre:varför inte en flergångs-pizzakartong,typ i bra plastmaterial..
Citera
2011-04-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Jag drar det hela lite längre:varför inte en flergångs-pizzakartong,typ i bra plastmaterial..

Finns pizzakartonger som är ätbara. Vet inte om de finns i Sverige dock
Citera
2011-04-04, 20:12
Medlem
Ätbara pizzakartonger!då måste de vara tillverkade av typ oblat-liknande,eller?
Citera
2011-04-05, 15:37
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Varor i förpackningar är mycket mer lätthanterliga. Det butiken sparar in på hygienrelaterade kostnader torde vara långt mer än vad lite plast kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Den idén var med på kanadensiska Dragons' Den. http://www.youtube.com/watch?v=2G6edX-xQG4
Citera
2011-04-05, 18:17
Medlem
Farbror Fazers avatar
En bra anledning är att 5 liter mjölk går jättesmidigt att peta ner i en plastkasse.

Jag tänker INTE ha med mig 5 egna literförpackningar (vart ska jag ens få tag i skiten till att börja med, köpa?) till affären för att sedan tappa upp 5 liter mjölk.

Hela frågeställningen är idiotisk och ifall du inte trollar så är du inte klok.

JA, det finns produkter som har överflödiga förpackningar men det betyder inte att vi kan ta bort alla hur som helst.
Citera
2011-04-05, 20:18
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
En bra anledning är att 5 liter mjölk går jättesmidigt att peta ner i en plastkasse.

Jag tänker INTE ha med mig 5 egna literförpackningar (vart ska jag ens få tag i skiten till att börja med, köpa?) till affären för att sedan tappa upp 5 liter mjölk.

Hela frågeställningen är idiotisk och ifall du inte trollar så är du inte klok.

JA, det finns produkter som har överflödiga förpackningar men det betyder inte att vi kan ta bort alla hur som helst.

Instämmer, sedan tog ju TS prickikorv som exempel, men det säljs ju redan i charken utan förpackning..ta med egen burk och be dem lägga den där i istället för att de rullar in den i plast, enkelt löst på den fronten.
Citera
2011-04-07, 20:19
Medlem
En annan tanke skulle ju kunna vara att man kan återvinna de förpackningar man köper i butiken?

Ponera att man införskaffar fem mjölkpaket, dricker ur dem hemma och sedan har någon form av "station" (detaljplanen för hur den ska utformas och placeras har jag inte kommit fram till) där man kan sortera förpackningarna man köpt, materialledes. Dessa hämtas senare av någon form av "återvinningsorgan" som transporterar alla förpackningar till en central som förbränner det som ska förbrännas för att tillgodose ett energibehov och sedan återvänder det som kan återanvändas och låter detta material (det nedsmälta?) ha någon form av förtur i framtida tillverkningsprocesser.

Lite så att man skapar en cykel. Bara en idé. Så har vi det bästa av två världar?
Citera
2011-04-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imortal
En annan tanke skulle ju kunna vara att man kan återvinna de förpackningar man köper i butiken?

Ponera att man införskaffar fem mjölkpaket, dricker ur dem hemma och sedan har någon form av "station" (detaljplanen för hur den ska utformas och placeras har jag inte kommit fram till) där man kan sortera förpackningarna man köpt, materialledes. Dessa hämtas senare av någon form av "återvinningsorgan" som transporterar alla förpackningar till en central som förbränner det som ska förbrännas för att tillgodose ett energibehov och sedan återvänder det som kan återanvändas och låter detta material (det nedsmälta?) ha någon form av förtur i framtida tillverkningsprocesser.

Lite så att man skapar en cykel. Bara en idé. Så har vi det bästa av två världar?

Bra ide! Det konsumtionssamhälle vi har nu är ohållbart. Det hade kunnat vara en miljövänlig process, det du beskriver
Citera
2011-04-07, 22:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imortal

Säg att du skämtar, annars blir jag lite orolig!

http://www.ftiab.se/
Citera
2011-04-07, 23:35
Bannlyst
Svaret på TS förslag finner man i de senaste decenniernas utveckling. Kostnadseffektivitet och kundfokus. För det första skulle detta innebära ökade kostnader och stora investeringar i butiksledet, det skulle likna mer en fabrik än en butik i balansräkningen. Tänk vilka maskiner och system som skulle krävas. För att kunna säkerställa en fortsatt hög kvalitetsnivå på varorna utan skyhöga kostnader skulle antagligen upplevelsen för kunden försämras. Man skulle, som redan nämnts, behöva bära med sig förpackningen hemifrån, man skulle få tappa upp varorna själv vilket tar mycket längre tid och man skulle troligtvis få ett sämre utbud då färre varor får plats.
Nej du, jag tror mer på ökade krav på återvinningsbarhet på förpackningar.
Citera
2011-04-08, 10:58
Medlem
Det finns en butik i London som gör just detta: http://beunpackaged.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem