2011-04-04, 15:01
Medlem
Låt mig bara få säga att detta är en tjej som är 17 år. Jag själv är 20. Vi har varit tillsammans i snart 5 månader. Vi har aldrig riktigt bråkat eller grälat om någonting, tvärtom. Förhållandet har varit riktigt bra och med stor ömsesidig kärlek trots att vi sedan 2 månader har 10 mils distans emellan oss, vi ses på helger och ibland nån enstaka veckodag. Jag älskar denna tjej nått fruktansvärt. Hon har allt, men hon är väldigt känslig, och har på senare tid överanalyserat allt jag gör och tar allt personligt. Hon vet av det själv och skäms sedan över sigsjälv för hon vet att hon inte borde göra det.

Innan förhållandet var vi båda "anti-förhållande"-typer. Dvs. att vi i princip hånade par som gullade med varandra offentligt och sade "Jag älskar dig" ofta till varandra m.m. Men vi har båda seglat in i dom här rollerna och vi säger just dem 3 orden väldigt ofta. säkert 10 ggr + per dag. När vi är med varandra är det säkert 15-20+. Jag har dock känt, speciellt på senare tid, att fan, jag gillar inte att vi håller på och säger det så ofta. Jag är en kille som inte är så jäkla duktig på att uttrycka vad jag känner och hon är medveten om det. Så efter gårdagkvällens sedvanliga samtal per telefon pratade vi lite allmänt bara.

Hon: Säg till om det blir för mycket gull
Jag: ja, jag tycker det blir lite för mycket, att vi har blivit dom vi, åtminstone jag, inte vill vara. Att vi säger jag älskar dig för mycket. Jag menar att ju mer sällan man säger just dom 3 orden, desto starkare blir innebörden.

Kommer inte ihåg om det var exakt så jag formulerade mig men kärnan var densamma. Jag tillade också att detta inte berodde på att jag älskade henne mindre.

Hon: Bryter ihop. Känner sig hånad och bortgjord över att hon sagt så mycket fina saker till mig och nu får veta att jag inte alltid vill höra det. Hon tar det som att jag inte uppskattat hennes kärlek.

Jag: Menar att att det handlar bara om dom 3 orden. Men säger efter närmare eftertanke att jag inte kan bestämma hur ofta hon vill säga dom 3 orden, och ber om ursäkt för detta. Men att jag samtidigt säger som jag tycker, att jag tycker att ju mer man säger "Jag älskar dig", desto mindre betyder det.

Hon: Djupt sårad, skäms över hur mycket kärlek hon gett mig.

Jag: Försöker få perspektiv på det hela men kan inte..

Söker nu bara allmänt stöd eller ja. Jag vet inte. Vill bara skriva av mig om detta, har inte pratat med någon om det. Oklara eller konstiga formuleringar bjuder jag på, är helt uppe i varv och kan inte se klart alls. Mår förjävla dåligt att jag sårat henne, kan inte se henne sårad. Men vill samtidigt vidhålla min åsikt.
Citera
2011-04-04, 15:05
Medlem
Battery6s avatar
Jag förstår din synvinkel mycket väl men man måste komma ihåg att all kärlek blir alldaglig om du lever med den varje dag under längre tid. Att begränsa hur mycket man får säga att "jag älskar dig" är lika fel som att säga det så ofta man bara kan. För mig blir det en spontan automatisk grej att jag någon gång emellanåt bara slänger ur mig orden för att det känns rätt.

Jag tycker faktiskt du ska be om ursäkt till din flickvän och försöka få henne att förstå hur du menar, sedan får du faktiskt acceptera att det blir mycket gull i ett förhållande men du kan vara alldeles lugn, det går över med tiden.
Citera
2011-04-04, 15:27
Medlem
Jag mår förjävla dåligt över detta. Hon med.
Och tro mig, jag har bett om ursäkt, flera gånger om. Men hon är en extremt känslig person som lätt tar åt sig saker och blir sårad.

SMS från henne:
"Det handlar inte om att du inte säger det lika ofta. Jag känner det inte helt enkelt. Det går inte ihop för mig. Varför såra om man älskar nån? Och hur fan kan det blir för mycket att höra att jag älskar dig? Älskar man någon, hur kan man inte njuta av att höra att den personen gör det tillbaka? Jag har menat det lika mycket precis varje gång jag har sagt det. Men det går inte ihop för mig. Jag känner det inte."
Citera
2011-04-04, 16:49
Medlem
Battery6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedraa
SMS från henne:
"Det handlar inte om att du inte säger det lika ofta. Jag känner det inte helt enkelt. Det går inte ihop för mig. Varför såra om man älskar nån? Och hur fan kan det blir för mycket att höra att jag älskar dig? Älskar man någon, hur kan man inte njuta av att höra att den personen gör det tillbaka? Jag har menat det lika mycket precis varje gång jag har sagt det. Men det går inte ihop för mig. Jag känner det inte."

Uppenbarligen så förstår hon inte vad du menar och som om inte det vore nog verkar din tjej innebära problem för dig.

I vilket fall som helst kan du väl säga något i stil med: "Jag menade inte att jag inte tycker om att höra att du älskar mig, varje gång du säger det betyder det lika mycket för mig. Det jag menar är att du inte behöver säga det lika mycket som du gör nu, om du inte vill. Det är viktigt för mig att få höra det ibland, speciellt när jag själv är osäker, men jag känner mig säker i vårat förhållande och bara för att jag inte får höra att du älskar mig på några dagar så tror jag inte att du slutat göra det."

Nu har ju inte jag en aning om du tycker så eller inte men skriver du sådär borde din situation börja se lite ljusare ut
Citera
2011-04-04, 19:03
Medlem
doubleRainbows avatar
Din tjej saknar förmågan att tänka objektivt och ur andra personers perspektiv, helt enkelt.
Citera
2011-04-04, 19:41
Medlem
Det är därför man inte kan vara ärlig mot kvinnor, dom klarar inte av verkligheten.
Citera
2011-04-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Uppenbarligen så förstår hon inte vad du menar och som om inte det vore nog verkar din tjej innebära problem för dig.

I vilket fall som helst kan du väl säga något i stil med: "Jag menade inte att jag inte tycker om att höra att du älskar mig, varje gång du säger det betyder det lika mycket för mig. Det jag menar är att du inte behöver säga det lika mycket som du gör nu, om du inte vill. Det är viktigt för mig att få höra det ibland, speciellt när jag själv är osäker, men jag känner mig säker i vårat förhållande och bara för att jag inte får höra att du älskar mig på några dagar så tror jag inte att du slutat göra det."

Nu har ju inte jag en aning om du tycker så eller inte men skriver du sådär borde din situation börja se lite ljusare ut

Tycker verkligen du ska följa dessa råd, du måste intyga hur mycket hon betyder för dig TS men samtidigt inte vill förstöra ordets innebörd.
Citera
2011-04-04, 22:36
Medlem
Herrtrosas avatar
Jag är villig att köpa att orden lätt nötts ut och dess sanna innebörd lätt går förlorad, men någonstans vill alla själar känna sig både omtyckta och uppskattade. Kan ge mig fan på att jag hade reagerat om jag fått ett liknande svar av min flickvän. Att höra det när det verkligen menas måste väl ändå vara hur jävla bra som helst.

Egentligen ser jag inte varför du backar undan. Känns det tjatigt eller vill du inte vara som "alla andra" (se: dessa människor du tidigare avskytt och föraktat) i rädsla för vad andra kan tycka? Om fallet är det sistnämnda skulle jag i dina skor hissat ett långfinger till samtliga som har någonting att säga om den saken och kört på.

Det finns folk som har det värre...
Senast redigerad av Herrtrosa 2011-04-04 kl. 22:40.
Citera
2011-04-04, 23:09
Medlem
montevideos avatar
din tjej var lite oschysst för hon gav dig en mening hon bara ville höra ett svar på. hon ville bli bekräftad och ville höra dig säga "nej, det är klart det inte blir älskling. med den kärlek vi känner.. blablabla".

och ja, hon är känslig. jag förstår det. tjejen är 17. även om hon må vara på väg in i vuxenlivet är hon inte vuxen och därför allt drama kring detta. berätta hur du känner, vad du upplever osv, det kan hon aldrig ta ifrån dig. om ni nu älskar varandra väldigt mycket reder ni ut detta.. lycka till!
Citera
2011-04-05, 01:09
Bannlyst
Säg åt din tjej att dra åt helvete! Vilket jävla vrak hon är!
Citera
2011-04-05, 02:08
Medlem
5 månader... Finns det något förhållande som är dåligt de första månaderna? Kom tillbaka om du klarar dig till 1.5år och säg desamma.
Citera
2011-04-05, 02:50
Medlem
Arsenikarsles avatar
Det är hennes dåliga självkänsla som gör att hon reagerar sådär.
Ingen idé att trippa på tå, du kan ju bara vara den du är och det är viktig att kunna vara ärlig!

Du kan ju försöka hjälpa henne med att stärka självkänslan på nåt sätt, om det funkar kommer hon inte ta så illa vid sig och märka ord.

Personligen avskyr jag såna människor, de är så egoistiska och allting ska bara handla om dem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in