2011-04-04, 13:49
Medlem
Jag har en god relation till min hyresvärd och tänkte kolla här först om det vore helt oresonligt att kunna be om depositionen med plan att betala tillbaka den en vecka från nu?

Depositionen betalades vid inflytt och är på samma belopp på hyran så inga monstersummor vi snackar om... Har betalat hyran on time ända sen jag flyttat in etc, alltså basic saker jag inte misskött iaf. Hyresvärden äger lägenheten och jag hyr i andra hand.

Min ekonomiska situation är lite trasslig just nu och jag tänkte förklara det här för hyresvärden i samband med mitt önskemål.
Citera
2011-04-04, 14:05
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Det är klart att det är resonabelt argument om du nu besitter din närhet som du förmedlar i texten med din hyresvärd. Det ända som ger varningstecken i din text är just att depositionen fungerar i samband om du inte skulle kunna betala hyran (en säkerhet för hyresvärden om du missar betalning). Därav att gå fram med att man har ekonomiska bekymmer fram tills nästa vecka så hade jag kanske försökt vara realistisk och möta förfrågan "halvvägs" genom att ifrågasätta om man skulle kunna få halva depositionen istället - som då fortfarande innebär att hyrevärden har kontroll samt att du får det ekonomiska hjälpen som du förmodligen behöver.

EDIT; vill tillägga att jag inte är expert inom området, men så här hade jag resonerat.
Citera
2011-04-04, 18:09
Medlem
Draken22s avatar
Håller med PowerToThePeople...

Det är ju bara att gå till sig själv...

Om Du hade varit hyresvärd och någon av dina hyresgäster hade ekonomiska problem... hade du då lämnat ifrån dig den enda säkerhet du hade för att förvissa dig om att du får betalt, om hyresgästen kom och frågade om att få låna säkerheten ett tag för att den har betalningssvårigheter? Det raserar ju liksom konceptet med depositioner....

Men fråga kan man ju alltid göra...

Ett litet tillägg... om du nu har pengar igen om en vecka... vad är det som är så viktigt att betala just nu? Du kanske ska fråga den som vill ha pengar om anstånd en vecka istället, eller vänta med att shoppa om det nu är det som pengarna ska gå till...
Senast redigerad av Draken22 2011-04-04 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in