Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Men jag gillar inte termen "instrumentellt värde". Det borde vara en term i stil med "meningsfull" eller något liknande.
Har du lust att utveckla det där?
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Problemet har blivit så stort att det ibland tycks helt omöjligt att få del av logiska, vetenskapliga resonemang för olika påståenden.
Jag har som exempel under flera år försökt få reda hur man argumenterar för artbevarande.
Utifrån kunskapen om eko-systemets dynamik och ofullständig kunskap om dess komplexitet tycks det mig som en ytters riskfylld operation när människan bestämmer sig för att ingripa.
Fast den rent vetenskapliga delen av argumenten är rätt logisk och enkel att se. Ekosystem är ytterst känsliga och en viss art behöver ha en population av en viss storlek för att inte utrotas helt. Men jag håller - för en gångs skull

- med dig i att det kan vara riskfyllt och svårt att bedöma när man ska gripa in. Ekosystem är komplexa och ett mänskligt ingripande kan slå fel, hur god tanken bakom än är.
Om du menar argument för natur- och biodiversitetsbevarande ur det perspektiv jag vill diskutera i den här tråden så är de väl ändå ganska enkla att greppa? Om vi våldför oss på naturen så slår naturen tillbaks, vilket inte är önskvärt. Därför är det av värde
för oss att bevara ett slags balans i naturen. Om vi däremot talar om att naturen har ett värde i sig självt, så är det en lite knivigare diskussion...