Det var en fotvårdare från Sävsjö som hade några hårda hälar att brottas med. Hon såg potentialen i sin nya uppfinning och så var skalaren ett faktum. Birgit tror jag att hon hette.
Det var en fotvårdare från Sävsjö som hade några hårda hälar att brottas med. Hon såg potentialen i sin nya uppfinning och så var skalaren ett faktum. Birgit tror jag att hon hette.
Vet du, eller tror du? Den historia Myrten länkar till känns som mer trovärdig(skriver jag som inte har en aning om svaret på TS fråga...).
"Ja, det är alltså potatisskalaren "Jonas" som jag berättar om. Det var min morfar Oscar Lundin som låg bakom tillverkningen av den efter andra världskriget.
Företaget som min morfar startade hette AB Mekanoverken i Forsheda och där hade man tillverkningen av potatisskalaren under många, många år.
Sedan såldes det företaget (AB Mekanoverken), men några av mina släktingar tog med sig tillverkningen av potatisskalaren till ett nytt företag där den fortsatte att tillverkas och säljas.
Det här senaste företaget finns också idag och heter Lindén AB International och finns i Värnamo. Det är delvis släktingar till mig som driver det företaget idag.
Du kan säkert kontakta Lindén AB i Värnamo för att få mer information om just potatisskalaren Jonas historia."
När Oscar Lundin togs ut i strejk 1945 startade han tillsammans med svärsonen Sune Sjöberg en verktygsfirma som fick namnet Mekanoverken. De första åren arbetade man på uppdragsbasis men efterhand startades tillverkning av egna produkter. 1953 började man tillverka Jonas potatisskalare av rostfritt stål och vickbar kniv. En produkt som har blivit en riktig klassiker och "bäst-i-test" gång på gång. Mekanoverken blev så småningom under-leverantör till både Volvo och SAAB och 1998 såldes husgerådsavdelningen till Lindén International AB."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!