Citat:
Ursprungligen postat av Esti-mehdi
1. Hur stor chans är det att de faktiskt skickar in mina uppgifter och att det blir en polisanmälan? Någon som varit i samma sits eller liknande?
Det finns ett flertal som varit i samma sits, en del flashbackare, och mig veterligen är det ingen som återkommit och konstaterat att en anmälan faktiskt har skett. Förmodligen är det mer skrämseltaktik ifrån chatroulettes sida än något annat, om det inte rör sig om t.ex. ett extremfall eller liknande, vilket ditt fall inte är.
Citat:
2. Om det blir en polisanmälan, om hur lång tid får jag reda på det och på vilket sätt? Brev hem?
Svårt att säga, det där beror ju delvis på när chatroulette ev. bestämmer sig för att kontakta polisen och delvis beroende på arbetsbelastningen hos aktuell polismyndighet, hur ärendet prioriteras, utreds osv. Om det blir en anmälan kan det ta allt ifrån några veckor till några månader innan polisen hör av sig. Jobbig ovisshet, jag vet, men den drabbar dem allra flesta som begår brott eller gör något som ev. utgör brott.
Exakt hur polisen kontaktar dig är inte heller lätt att sia i men det står främst mellan telefon eller brev. Piketen kommer i vart fall inte att knacka på.
Citat:
3. Om jag blir anmäld, vad blir jag då anmäld för och vad blir straffet?
Citat:
5. Är det fängelse eller böter som antagligen straffet (om det blir något) kommer bli?
Vet du exakt ålder på tjejen? Vet ens chatroulette exakt ålder på tjejen?
Sexuellt ofredande ligger närmast till hands:
6:10 BrB
Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.
Om hon har varit under femton år har du rimligtvis förmått henne att medverka i en handling med sexuell innebörd och begått sexuellt ofredande. Är hon över femton år får vi titta på stycke två vilket knappast kan anses vara tillämpligt i ditt fall eftersom det hela verkar ha skett med även hennes goda vilja.
Ev. att sexuell posering skulle kunna diskuteras men det känns mer långsökt och i situationen mer subsidiärt till sexuellt ofredande.
Vi kan inte riktigt avgöra vilket ev. brott som har begåtts, främst pga. tjejens okända ålder, vilken även har betydelse straffvärdemässigt, men det lär under alla omständigheter bli ett icke-frihetsberövande straff, förmodligen bötesnivå. Om det nu överhuvudtaget finns något brott i situationen, eller chatroulette ens gör något av det hela.
Citat:
4. Jag studerar på universitetet, kommer det påverka mina studier här? Kan jag bli avstängd eller liknande?
En student kan avskiljas vid
allvarlig brottslighet och om det bedöms föreligga en påtaglig risk att studenten kan skada personer som han/hon kommer i kontakt med under utbildningen eller kan skada värdefull egendom under utbildningen. Jag tror inte att brottsligheten är tillräckligt allvarlig och därutöver är det knappast så att det finns en påtaglig risk att du kommer att springa runt och skada personer på universitetet eller för den delen någon egendom där.
Citat:
6. Kommer det påverka mig när jag söker jobb i framtiden? Kommer det alltid stå i mina "papper"?
Beror på vilket jobb du söker. Om vi ponerar att hon var under femton och att du döms för sexuellt ofredande och vill bli dagislärare är det ju ganska kört men de flesta jobb brukar inte kräva utdrag ifrån belastningsregistret. Du kommer inte heller att
alltid finnas kvar i nämnda register utan blott några år beroende på hur utfallet nu blir i rätten.