2012-01-22, 11:45
Medlem
Vet inte säkert men tror inte det räknas som GROV stöld iaf.
Citera
2012-01-22, 11:51
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Vet inte säkert men tror inte det räknas som GROV stöld iaf.

Blir alltid grov stöld om man snor från en privatpersons kåk!
Citera
2012-01-22, 21:35
Medlem
Esti-mehdis avatar
Satt framför chatroulette.se idag och bläddrades igenom massa personer. Kom tillslut fram till en brud och jag frågade om hon ville visa något, vilket hon gjorde och visade brösten. Hon frågade om jag kunde visa kuken vilket jag gjorde. Efter detta poppade ett meddelande upp där det stod något som jag helt inte kommer ihåg men ungefär så här: "Du har blivit bannad från chatroulette.se med ip nummer xxxxxxx tills (någon tid eller datum, kommer inte ihåg) på grund av att du onnanerat framför någon person som är under 18 eller uppmanat någon under 18 att visa sig naken" osv. Bilden och ip adressen sparas och kan leda till polisanmälan.

Först och främst vill jag klargöra att jag inte på något sätt känner mig attraherad av unga tjejer, har inga drag åt det hållet. Dock är jag själv 20år gammal så under 18 är ju relativt nära min egen ålder fortfarande. Det jag undrar är lite olika saker, vet att ni bara kan gissa men är väldigt tacksam för svar.

1. Hur stor chans är det att de faktiskt skickar in mina uppgifter och att det blir en polisanmälan? Någon som varit i samma sits eller liknande?

2. Om det blir en polisanmälan, om hur lång tid får jag reda på det och på vilket sätt? Brev hem?

3. Om jag blir anmäld, vad blir jag då anmäld för och vad blir straffet?

4. Jag studerar på universitetet, kommer det påverka mina studier här? Kan jag bli avstängd eller liknande?

5. Är det fängelse eller böter som antagligen straffet (om det blir något) kommer bli?

6. Kommer det påverka mig när jag söker jobb i framtiden? Kommer det alltid stå i mina "papper"?

Som sagt väldigt tacksam för svar, gärna snabbt. Sitter och har sjuk jävla ångest och vet inte vad jag skall göra med mig själv.
Citera
2012-01-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Varit med om eller utfört? Det är tekniskt möjligt att återkalla ett körkort pga. allvarlig brottslighet som i sig inte är trafikrelaterad.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/ (Se punkt 6 som har just grov misshandel som exempel)

Okej. Nej inget av det, sitter och pluggar på teorin och hade fel på en frågan. Trodde ej det skulle gå men tack för hjälpen iaf
Citera
2012-01-23, 19:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noobie19
Hej.
Jag och en polare blev tagna av polisen för några dagar sedan efter att gått omkring med en dator + skärm. Kan berätta lite ur händelsen.

Det var en fredag och vi skulle dra ut på krogen. Jag hade druckit mig ganska full och blev erbjuden spice, tog emot skiten och blev ganska fuckad.

Det var helt dött på krogen, det vara bara jag mina polare och en annan kille där. Som vi började prata med och han erbjöd oss att följa med honom hem till sig. Vi följde med honom hem men gick sedan därifrån efter en halvtimme även han som ägde lägenheten.
Efter att ha gått i ca 5 minuter så upptäckte jag att jag hade glömt kvar min väska i lägenheten, så jag och en till kompis vände tillbaka utan att säga något till dom andra. (Vet fan inte varför vi bara vände men..)

När vi väl kom utanför hans lägenhet så kom vi på att han förmodligen hade låst dörren så vi försökte komma på något sett att komma in och såg genast att hans balkongdörr vart helt öppen och han bodde längst ner så det var inga problem att ta sig in.
Väl inne i lägenheten så tog jag min väska direkt sedan såg vi hans dator och jag antar att vi blev giriga så vi tog den och även en oöppnad Whey-80 påse.

Vi bestämde oss för att börja dra oss mot bussen och åka hem med våra nya saker och började vandra längs vägen. Jag gick och bar på datorn och min polare bar på skärmen + whey 80 påsen.
Efter en stund blev vi stoppade av en polis som frågade var vi fått det där ifrån, vi sa att vi hade varit på LAN och var påväg hem.
Lustigt nog lät han oss gå vidare och då sa jag genast att det nog var bäst om vi skyndade oss tillbaka till lägenheten och ställde tillbaka grejerna. Polisen hade fått våra personnummer så jag tänkte att det var dumt att behålla datorn nu när det förmodligen skulle bli en anmälan på den.

Vi började i alla fall gå tillbaka mot lägenheten men var VÄLDIGT berusade och jag var även som sagt påverkad av annat, men vi hittade inte riktigt tillbaka men tillslut efter en lång omväg kom vi tillbaka tillbaka till gatan han bodde på och kände att vi skulle lyckas komma undan med det här nu utan problem.
När plötsligt två polisbilar kommer fram och grabben som ägde grejerna kom ut med poliserna som genast stoppade in oss i bilarna efter att ha sökt igenom oss.

Hur som helst fick vi spendera natten på station och jag fick även lämna blodprov.

Jag har erkänt allting dvs Grov stöld + ringa narkotika brott om det visar sig att jag har någonting i blodet.
Även min kompis har erkänt för Grov stöld.

Vi båda är 18 år jag är straffad sen tidigare (3 år tillbaka så blev jag dömd för misshandel fick 30timmars samhällstjänst)
Han är ostraffad.

Så nu undrar vi. Vad kan hända?

Nu har ni iof erkänt men det kan vara värt att notera att det inte kan bli tal om frivilligt tillbakaträdande om det inte är strikt frivilligt utan som i ert fall resultatet av att ni råkade på polisen och började förstå hur det skulle gå.

Vid beaktande av svårhetsgraden ska bl.a. intrång i bostad särskilt beaktas och det är just grov stöld polisens verkar laborera med i ert fall.

Misshandeln för tre år sedan har i princip ingen betydelse i det här fallet.

Med en liten brasklapp för värdet på främst datorn skulle jag säga att villkorlig dom, möjligtvis i kombination med ett mindre antal timmar samhällstjänst, låter ganska rimligt.
Citera
2012-01-23, 19:47
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esti-mehdi
1. Hur stor chans är det att de faktiskt skickar in mina uppgifter och att det blir en polisanmälan? Någon som varit i samma sits eller liknande?

Det finns ett flertal som varit i samma sits, en del flashbackare, och mig veterligen är det ingen som återkommit och konstaterat att en anmälan faktiskt har skett. Förmodligen är det mer skrämseltaktik ifrån chatroulettes sida än något annat, om det inte rör sig om t.ex. ett extremfall eller liknande, vilket ditt fall inte är.

Citat:
2. Om det blir en polisanmälan, om hur lång tid får jag reda på det och på vilket sätt? Brev hem?

Svårt att säga, det där beror ju delvis på när chatroulette ev. bestämmer sig för att kontakta polisen och delvis beroende på arbetsbelastningen hos aktuell polismyndighet, hur ärendet prioriteras, utreds osv. Om det blir en anmälan kan det ta allt ifrån några veckor till några månader innan polisen hör av sig. Jobbig ovisshet, jag vet, men den drabbar dem allra flesta som begår brott eller gör något som ev. utgör brott.

Exakt hur polisen kontaktar dig är inte heller lätt att sia i men det står främst mellan telefon eller brev. Piketen kommer i vart fall inte att knacka på.

Citat:
3. Om jag blir anmäld, vad blir jag då anmäld för och vad blir straffet?
Citat:
5. Är det fängelse eller böter som antagligen straffet (om det blir något) kommer bli?

Vet du exakt ålder på tjejen? Vet ens chatroulette exakt ålder på tjejen?

Sexuellt ofredande ligger närmast till hands:

6:10 BrB
Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.

Om hon har varit under femton år har du rimligtvis förmått henne att medverka i en handling med sexuell innebörd och begått sexuellt ofredande. Är hon över femton år får vi titta på stycke två vilket knappast kan anses vara tillämpligt i ditt fall eftersom det hela verkar ha skett med även hennes goda vilja.

Ev. att sexuell posering skulle kunna diskuteras men det känns mer långsökt och i situationen mer subsidiärt till sexuellt ofredande.

Vi kan inte riktigt avgöra vilket ev. brott som har begåtts, främst pga. tjejens okända ålder, vilken även har betydelse straffvärdemässigt, men det lär under alla omständigheter bli ett icke-frihetsberövande straff, förmodligen bötesnivå. Om det nu överhuvudtaget finns något brott i situationen, eller chatroulette ens gör något av det hela.

Citat:
4. Jag studerar på universitetet, kommer det påverka mina studier här? Kan jag bli avstängd eller liknande?

En student kan avskiljas vid allvarlig brottslighet och om det bedöms föreligga en påtaglig risk att studenten kan skada personer som han/hon kommer i kontakt med under utbildningen eller kan skada värdefull egendom under utbildningen. Jag tror inte att brottsligheten är tillräckligt allvarlig och därutöver är det knappast så att det finns en påtaglig risk att du kommer att springa runt och skada personer på universitetet eller för den delen någon egendom där.

Citat:
6. Kommer det påverka mig när jag söker jobb i framtiden? Kommer det alltid stå i mina "papper"?

Beror på vilket jobb du söker. Om vi ponerar att hon var under femton och att du döms för sexuellt ofredande och vill bli dagislärare är det ju ganska kört men de flesta jobb brukar inte kräva utdrag ifrån belastningsregistret. Du kommer inte heller att alltid finnas kvar i nämnda register utan blott några år beroende på hur utfallet nu blir i rätten.
Senast redigerad av namgreb 2012-01-23 kl. 19:52.
Citera
2012-01-23, 21:19
Medlem
Esti-mehdis avatar
Tack för svaren, känns skönt att få höra. Hittade lite andra trådar, de skrev att det inte fanns någon risk för rapport. Segt att hon uppenbarligen var under 18 men under 15 tror jag definitivt inte hon var. Man lär sig av sina misstag, hoppas det var i avskrämmande syfte. Inget mer av den skiten.
Citera
2012-01-24, 16:30
Medlem
schweds avatar
Hej juridiksidan på FB.

Snett nedanför mitt fönster finns det ett företag som för ett par veckor (månader?) sedan satt upp en spotlight som lyser rakt in i mitt rum. De har riktat lampan utåt, mot gatan. Den lyser väldigt, väldigt starkt. Så pass starkt att det sticker i ögonen och jag tvingas ha persiennen nerdragen. Jag var nere och pratade med dem tidigare idag, men fick inget gehör. De håller inte på att renovera utan verkar bara tycka att belysningen är mys-pysig.

Nu tänker jag snarast gå ner och prata med dem igen och vill gärna ha lagrum att trycka upp i deras ansikte, sedan prata med farbror blå om de pissar på mig igen.

Vad säger lagen? Ofredande? https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1
Citera
2012-01-24, 17:23
Medlem
Proozaqs avatar
hur kommer det att gå med min villkorliga dom.?

Förra året så åkte jag dit för ett brott som klassades grovt, jag är under 21år och fanns inte tidigare med i belastningsregristret. Sammtidigt som jag åkte dit för det så fick jag pissa, jag pissade positivt på THC men hade inget på mig och då valde jag strafföreläggande på det brottet. Senare blev jag dömd till villkorligdom och böter för det grova brottet, nu har jag fått hem ett brev där det står att utredningen för ringa narkotikabrott är gjord och att jag har en viss tid på mig att yttra mig innan dom skickar det till åklagaren.

Det jag undrar är om detta ringa narkotikabrott kommer att crasha min villkorliga dom? jag rökte ju någon dag innan jag begick det andra brottet så engentligen har jag ju inte begått något brott under min villkorliga dom utan det är bötesdomen som har tagit tid för narkotikabrottet.

tacksam för svar!
Citera
2012-01-24, 18:17
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proozaq
hur kommer det att gå med min villkorliga dom.?

Förra året så åkte jag dit för ett brott som klassades grovt, jag är under 21år och fanns inte tidigare med i belastningsregristret. Sammtidigt som jag åkte dit för det så fick jag pissa, jag pissade positivt på THC men hade inget på mig och då valde jag strafföreläggande på det brottet. Senare blev jag dömd till villkorligdom och böter för det grova brottet, nu har jag fått hem ett brev där det står att utredningen för ringa narkotikabrott är gjord och att jag har en viss tid på mig att yttra mig innan dom skickar det till åklagaren.

Det jag undrar är om detta ringa narkotikabrott kommer att crasha min villkorliga dom? jag rökte ju någon dag innan jag begick det andra brottet så engentligen har jag ju inte begått något brott under min villkorliga dom utan det är bötesdomen som har tagit tid för narkotikabrottet.

tacksam för svar!

Du kan sova lugnt. Din villkorliga dom hade för övrigt varit säker även om du gjort dig skyldig till bötesbrottet därefter också.
Citera
2012-01-24, 19:19
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwed
Hej juridiksidan på FB.

Snett nedanför mitt fönster finns det ett företag som för ett par veckor (månader?) sedan satt upp en spotlight som lyser rakt in i mitt rum. De har riktat lampan utåt, mot gatan. Den lyser väldigt, väldigt starkt. Så pass starkt att det sticker i ögonen och jag tvingas ha persiennen nerdragen. Jag var nere och pratade med dem tidigare idag, men fick inget gehör. De håller inte på att renovera utan verkar bara tycka att belysningen är mys-pysig.

Nu tänker jag snarast gå ner och prata med dem igen och vill gärna ha lagrum att trycka upp i deras ansikte, sedan prata med farbror blå om de pissar på mig igen.

Vad säger lagen? Ofredande? https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1

Ofredande kan väl diskuteras men det blir lite långsökt med tanke på bl.a. uppsåtsfrågan, bättre är nog att hänvisa till miljöbalken och påstå att det starka ljuset utgör en störning. För det fall de återigen inte bryr sig är det alltså snarare kommunens miljönämnd du bör vända dig till.

Mer specifikt lagrum om du vill ha ett sådant:
Citera
2012-01-25, 14:43
Medlem
Proozaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Du kan sova lugnt. Din villkorliga dom hade för övrigt varit säker även om du gjort dig skyldig till bötesbrottet därefter också.

Okej, skönt!
Hmm, varför blir det inte knas med villkorliga om man begår ringa narkotika under den villkorliga tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in