2021-11-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddard
Vad tror ni?

Kvinna, runt 50, tidigare ostraffad bortsett från en ordningsbot för fortkörning. Har tillsammans med en annan person med våld angripit en tredje. Häktades först för försök till mord och grovt övergrepp i rättssak, rubriceringen har sedan ändrats till grov misshandel, grovt övergrepp i rättssak samt hemfridsbrott. De åkte hem till personens hus, trängde sig in och slog med en batong/slagträ för att påverka personen inför en vårdnadstvist. Skadorna som uppstod är inte så allvarliga men omständigheter runt om gjorde att det först bedömdes som försök till mord (tydliga förberedelser för att hantera blod och/eller kropp, inte lämna spår samt för att ta sig från platsen). Personen lyckades dock ta sig ut ur huset och en utomstående var snabbt på plats och envarsgrep dem (med vad som verkar en rätt tydlig våldsanvändning). Båda MGM nekar till brott men medger att de var på platsen.

Personen har ett ordnat socialt liv och har alltid jobbat. Kommer förlora sin anställning på grund av detta dock. Inget missbruk så vitt jag vet/märkt av. Funnits en längre tid av konflikt med målsägande.

Fängelse i 5 år.
Citera
2021-11-25, 21:59
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Fängelse i 5 år.

Tycker det låter högt, vill du utveckla?

Om skadorna inte blev så allvarliga är det möjligt att det istället bedöms som misshandel av normalgraden och då konsumeras det av övergreppet i rättssak. Svårt att avgöra enbart på den information som framkommit här om det ska bedömas som grovt eller inte..
Frågan är ju om övergreppet i rättssak ska bedömas som grovt eller inte dessutom.. Jag vet inte om "att påverka personen inför en vårdnadstvist" når upp till det även om åklagaren såklart siktar högt.

Det faktum att det rör sig om en kvinna talar ju också för lägre straff så att säga, liksom om hon förlorar sitt jobb - det brukar domstolen se som anledning att sänka straffet när det passar dem..

EDIT: missade att svara på den ursprungliga frågan. Givet den information som gavs i frågan skulle jag tippa på att det blir misshandel av normalgraden som därför konsumeras av övergrepp i rättssak. Så hemfridsbrott och övergrepp i rättssak, eventuellt grovt. Hemfridsbrott i sig ger ju i normalfallet ett bötesstraff. Så jag skulle snarare tippa på två, max tre år.
Senast redigerad av Kellermeister 2021-11-25 kl. 22:04.
Citera
2021-11-29, 11:32
Medlem
dinmamma1335s avatar
Om man, hypotetiskt, skulle ge sin polare valfri drog i en låg mängd, vad snackar vi för straff då? Blir det narkotikabrott (utan ringa) eftersom det sker överlåtelse?
Citera
2021-12-05, 10:45
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1335
Om man, hypotetiskt, skulle ge sin polare valfri drog i en låg mängd, vad snackar vi för straff då? Blir det narkotikabrott (utan ringa) eftersom det sker överlåtelse?

Narkotikastrafflagen reglerar även överlåtelser, oavsett mängd och oavsett om vederlag utgått.
Straffet hänförs till substansmängden. Du nämner låg mängd. Då blir påföljden troligen enligt det ringa brottet och som maximalt sex månaders fängelse.
Citera
2021-12-12, 02:04
Medlem
Buffedbygods avatar
Om man är i en rättegång (gällande vad som helst) och säger "Jag har rökt cannabis i 10 år". Kan man bli straffad för det på något sätt?

(Man kan pissa rent)
Citera
2021-12-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Om man är i en rättegång (gällande vad som helst) och säger "Jag har rökt cannabis i 10 år". Kan man bli straffad för det på något sätt?

(Man kan pissa rent)

Citera
2021-12-29, 16:56
Medlem
Vad kan man åka dit för om man lagt ut nakenbilder samt tel nummer och annan privat information för en person utan medgivande?

Personen som blivit uthängd bor i USA och gärningsmannen i Sverige.

Läste att i USA kan man få upp till fem år. Men lär väl bli väldigt svårt att påvisa något? Och deras polis kopplas väl knappast in för en sån grej när det gäller en annan kontinent?
Citera
2021-12-31, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Tycker det låter högt, vill du utveckla?

Om skadorna inte blev så allvarliga är det möjligt att det istället bedöms som misshandel av normalgraden och då konsumeras det av övergreppet i rättssak. Svårt att avgöra enbart på den information som framkommit här om det ska bedömas som grovt eller inte..
Frågan är ju om övergreppet i rättssak ska bedömas som grovt eller inte dessutom.. Jag vet inte om "att påverka personen inför en vårdnadstvist" når upp till det även om åklagaren såklart siktar högt.

Det faktum att det rör sig om en kvinna talar ju också för lägre straff så att säga, liksom om hon förlorar sitt jobb - det brukar domstolen se som anledning att sänka straffet när det passar dem..

EDIT: missade att svara på den ursprungliga frågan. Givet den information som gavs i frågan skulle jag tippa på att det blir misshandel av normalgraden som därför konsumeras av övergrepp i rättssak. Så hemfridsbrott och övergrepp i rättssak, eventuellt grovt. Hemfridsbrott i sig ger ju i normalfallet ett bötesstraff. Så jag skulle snarare tippa på två, max tre år.

Varför ska det vara lägre straff bara för det är en kvinna?
Citera
2022-01-01, 16:10
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Varför ska det vara lägre straff bara för det är en kvinna?

Ska och ska.. Säger inte att det ska, däremot att det ofta blir så..
Citera
2022-01-06, 18:12
Medlem
Extremeflys avatar
Om de är artbrott med både ringa, eget innehav 4500 Benso och överlåtelse samtliga av normalgraden.
Överlåtelse har varit extremt lite. Vi snackar ungefär 100 tabletter.

I detta fall 2 fall av narkotikabrott normalgraden
2 fall av ringa
1 rattfylleri
1 smitning från olycksplats

Förutsättningarna har även ändrats då personen genomgår program för sitt missbruk lämnat negativa prover sen 7 mån tillbaka samt lider av psykisk ohälsa. Allt med narkotika har föranletts av psykisk ohälsa och överlåtelse för att kunna finansiera eget bruk.

Så det finns många förmildrande omständigheter.

Frivården föreslår skyddstillsyn. Samhällstjänst är inte lämpligt pga fysiska problem.

Hur stor är chansen då att tingsrätten alt hovrätten håller de till en skyddstillsyn istället för fängelse?
Citera
2022-01-10, 01:49
Medlem
Hej verkar som inget svar går att googla fram om det här. Om jag döms för brott t.ex ringa narkotika och sedan avkriminaliseras droger. Kommer mitt straff/brott direkt gallras från registret? Kommer jag fortfarande få min påföljd?
Citera
2022-01-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Hej verkar som inget svar går att googla fram om det här. Om jag döms för brott t.ex ringa narkotika och sedan avkriminaliseras droger. Kommer mitt straff/brott direkt gallras från registret? Kommer jag fortfarande få min påföljd?

En simpel lekmans svar nedan. Nej, det gallras ej.

Om vi kollar till motsatsen, du begår en handling som är laglig för att sedan bli olaglig, blir du ej lagförd för den handlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in