2020-09-09, 21:13
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Är du kvar på IKEA? Har du kommit hem?

Ingen extra koll kommer väl ske nu. En förklaring skulle väl vara att du faktiskt fått hjälp med inskanningen och sen kunnat visa personal som hjälpt dig. Du skulle ju då vara utan misstanke. Enligt mig. Nu är väl frågan om ditt samvete kommer straffa dig med självpåtagen skuld om det blev väldigt mycket billigare. Jag skulle se det som en skänk från ovan.

Jag sa till just eftersom jag hann fundera på om det var ett brott och det höga beloppet

Har dåligt samvete för jag känner mig som en nyttig idiot
Citera
2020-09-11, 19:06
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwagOsv
Hej!
Blev tagen med 10g svamp och pissade positivt för cannabis, dvs innehav och eget bruk.
Vad kan jag vänta mig för straff?
Är det ringa som gäller eller räknas det narkotikabrott av normalgraden?
Tidigare ostraffad. Ålder mellan 25-30

Nojar som fan…

Tack på förhand!

Troligtvis dagsböter. Bör ses som ringa om man tittar på andra rättsfall. Oroa dig inte!
Citera
2020-09-25, 12:59
Medlem
Här har jag ett bra fråga!

slutade röka för 3-4 månader sen och bara rökt cbd buds asså industrihampa som innehåller 0,2% thc (lagligt ) har rökt detta dagligen i 1-2 månader , lyckades för 2 veckor sen bli stoppad av polisen 1 timme efter jag hade rökt sist cbd spliffen och fick följa med för blodprov , analysen kom igår med 0,001 något som jag kan inte ens tro är sant.... kan verkligen cbd ge utslag på blodprov , blir nog rättegång för detta inom kort

kan jag straffas?
Citera
2020-09-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonWX

slutade röka för 3-4 månader sen och bara rökt cbd buds asså industrihampa som innehåller 0,2% thc (lagligt ) har rökt detta dagligen i 1-2 månader , lyckades för 2 veckor sen bli stoppad av polisen 1 timme efter jag hade rökt sist cbd spliffen och fick följa med för blodprov , analysen kom igår med 0,001 något som jag kan inte ens tro är sant.... kan verkligen cbd ge utslag på blodprov , blir nog rättegång för detta inom kort

kan jag straffas?

Det verkar uppenbarligen ge utslag.
Döms nog för ringa narkotikabrott
Citera
2020-09-25, 22:31
Medlem
Citat:

kan jag straffas?

Om det innehåller THC så är det inte lagligt, oaktat hur lite det är. Vad är du misstänkt för?
Citera
2020-09-26, 01:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

kan jag straffas?

Det kan bli intressant.

Ärenden liknande ditt har prövats tidigare:
Hudiksvalls tingsrätt mål B 2572-17 (friades):
Citat:
Annat är därför inte utrett än att CK brukat lagligen framställd industrihampa som inte utgör narkotika och han frikänns därför från samtliga fall av ringa narkotikabrott och rattfylleri.

Hudiksvalls tingsrätt mål B 1225-19 (friades för narkotikabrott och rattfylleri men dömdes för narkotikabrott då han hade Cannabissharts på sig, ja det var samma person som i tidigare målet):
Citat:
CK uppgifter om att han rökt industrihampa är enligt tingsrättens mening inte så osannolika att de kan lämnas utan avseende. Åklagaren har inte åberopat någon utredning som motbevisar CK uppgifter, det har t.ex. inte åberopats någon utredning som visar vilka halter av THC som kan uppnås i blodet vid bruk/rökning av industrihampa. Annat är därför inte utrett än att CK brukat lagligen framställd industrihampa som inte utgör narkotika och han frikänns därför från av ringa narkotikabrott, bruk, och rattfylleri.

I Skaraborgs tingsrätts avgörande B 2004-19 uttalar man sig så här utan någon närmare förklaring (dömdes):
Citat:
Genom DCs egna uppgifter och genom analysresultatet är det visat att han kört personbil efter att ha använt cannabispreparat, som är narkotika, i sådan mängd att det under eller efter färden funnits narkotika kvar i hans blod. DCs uppgifter om att han trodde att narkotikan innehöll en laglig mängd THC är inte sådan att den kan frita honom från ansvar.

Nu vet jag inte hur användandet går till, framställer du CBD-olja så är det narkotika och du kommer att dömas, går det att röka själva hampan i sig så bör det dock vara lagligt.

Tidigare kom man även undan med nyttjande av CBD-olja men HD fastslog att det var narkotika under sommaren 2019 även om det framställdes från laglig industrihampa. En kvinna kom undan med det efter HD:s bedömning, även det i Hudiksvalls tingsrätt (man får hoppas att du blev tagen i Hudiksvall), då man ansåg att det förelåg rättsvillfarelse. Hon hade alltså skäl att tro att det var lagligt då tidigare praxis gjorde gällande detta.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2020-09-26 kl. 01:23.
Citera
2020-09-26, 13:50
Medlem
Nuageuxs avatar
Tidigare i januari var jag polisanmäld för förstörelse av butiksfastigheter, prisen var runt 4000 kronor. Dommaren har inte gett mig ett straff än. Och i september var jag polisanmäld för snatteri, prisen var runt 170 kronor. I båda fallen har jag betalad alla produkter i butiken.

Jag bara undrar vad ni tycker jag ska få för straff, bara böter eller fängelsestraff. Förutom vill jag också säga att när försten polisanmäld hände var jag 20 år, och den andra gång var jag 21 år. Båda polisanmälda brott var i Skåne.

Jag hoppas att komma att höra från er!
Senast redigerad av Nuageux 2020-09-26 kl. 13:56.
Citera
2020-09-26, 19:50
Medlem
Mittpunkts avatar
Brorsan blev tagen med 4 gr amfetamin. Han ska på polisförhör nu den 29 september och ingen advokat är han tilldelad. Har han rätt till advokat? Hur ordnar han advokat?

Han är tidigare straffad för narkotikabrott men i små mängder. Han tror att straffet den här gången blir böter och villkorlig dom. Jag tror fängelse två-tre månader.
Citera
2020-09-28, 10:28
Medlem
nojjmans avatar
Är åtalad för narkotikabrott av normalgraden efter att dom hittat 17g amfetamin, 24st E och någon gubbe gräs samt drograttfylla då blodprov visade positivt för amfetamin och thc.
Detta hände i slutet av Maj.
Dömdes nyligen för ett ringa narkotikabrott annars har jag inget i belastningsregistret.
Har en visstidsanställning som mycket väl kan ryka om dom får nys om detta.
Har ingen fördelaktig ålder.
Vad kan jag tänkas få för straff för denna soppan?
Citera
2020-09-28, 21:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuageux
Tidigare i januari var jag polisanmäld för förstörelse av butiksfastigheter, prisen var runt 4000 kronor. Dommaren har inte gett mig ett straff än. Och i september var jag polisanmäld för snatteri, prisen var runt 170 kronor. I båda fallen har jag betalad alla produkter i butiken.

Jag bara undrar vad ni tycker jag ska få för straff, bara böter eller fängelsestraff. Förutom vill jag också säga att när försten polisanmäld hände var jag 20 år, och den andra gång var jag 21 år. Båda polisanmälda brott var i Skåne.

Jag hoppas att komma att höra från er!

På gränsen. Då du var 20 år vid skadegörelsen finns möjlighet att gå under straffminimum vilket är fängelse i 14 dagar. Din ringa stöld hjälper dock inte.

Har du tur så klarar du dig med 150 dagsböter men skulle jag gissa så gissar jag på villkorlig dom. Dina förhållanden i övrigt och tidigare problem med lagen kan dock påverka åt en det ena än det andra hållet.
Citera
2020-09-28, 21:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Brorsan blev tagen med 4 gr amfetamin. Han ska på polisförhör nu den 29 september och ingen advokat är han tilldelad. Har han rätt till advokat? Hur ordnar han advokat?

Han är tidigare straffad för narkotikabrott men i små mängder. Han tror att straffet den här gången blir böter och villkorlig dom. Jag tror fängelse två-tre månader.

Han har inte rätt till en offentlig försvarare då han inte är misstänkt för ett brott där det ej är stadgat lindrigare straff än fängelse i 6 månader. Jag har även svårt att tro att det skulle föreligga särskilda skäl i din brors ärende. Han har dock förstås rätt att anlita en privat försvarare, den får han dock betala själv.

Han kan alltid begära en offentlig försvarare, han kan göra det hos förundersökningsledaren och domstolen avgör då om han har rätt till det.

Jag utgår från att det handlar om innehav för eget bruk och inte i överlåtelsesyfte. Han håller sig på rätt sida, gränsen mellan ringa och brott av normalgraden går vid 5 gram (se NJA 1997 s. 522). Normal påföljd för innehav av 4 gram är 130 dagsböter.

Visst att vi pratar återfall men jag tror ändå han kan klara sig undan med dagsböter. Annars talar vi nog om villkorlig dom. Några 2-3 månader i fängelse riskerar han nog inte.
Citera
2020-09-28, 22:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojjman
Är åtalad för narkotikabrott av normalgraden efter att dom hittat 17g amfetamin, 24st E och någon gubbe gräs samt drograttfylla då blodprov visade positivt för amfetamin och thc.
Detta hände i slutet av Maj.
Dömdes nyligen för ett ringa narkotikabrott annars har jag inget i belastningsregistret.
Har en visstidsanställning som mycket väl kan ryka om dom får nys om detta.
Har ingen fördelaktig ålder.
Vad kan jag tänkas få för straff för denna soppan?

Utgår från att det endast misstänks innehav för eget bruk. Straffvärdet är nog omkring 3 månaders fängelse. Bedömer man straffvärdet över 3 månader brukar man faktiskt få sitta en tid i fängelse men du bör klara dig. Skulle tro på skyddstillsyn, har du tur så villkorlig dom kombinerat med samhällstjänst, har du otur så fängelse i 4 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in