2015-03-16, 17:43
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
omöjligt att svara på du kan på något sätt stött någon genom ord el liknande o då är du torsk

Men ord är ju omöjligt att bevisa så länge ingen har filmat in det.
Citera
2015-03-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Men ord är ju omöjligt att bevisa så länge ingen har filmat in det.

Det du säger är för lite men om någon "nykter" person säger att du hetsat el dyl så kan du sitta pyrt till. Behövs ingen film
Citera
2015-03-16, 21:09
Medlem
vanligvaniljs avatar
Har precis fått körkort och undrar hur det är med om man åker fast med cannabis. Om jag är ute och har cannabis på mig och polisen skulle ta mig och hitta mitt cannabis ryker mitt körkort då? Om jag pissar positivt eller visar positivt blodprov ryker mitt körkort då? eller gäller det bara om man visar positivt blod/piss när man kör?
Citera
2015-03-16, 22:12
Medlem
Hej! Är väldigt tacksam om ingen påpekar vad som skulle kunna hänt och vilken idiot jag var. Jag vill veta vad de troliga påföljderna blir och inte hur dum i huvudet jag är.

Jag är sedan 3,5 år tillbaka diagnostiserad med BDD (Dysmorfobi). Jag har sedan dess gått till hur många olika pskykologer som helst, samt för ett halvår sedan legat inne på psyket efter självmordsförsök (Lite rop efter hjälp). Därefter fick jag antidepressiva (Sertralin) samt tabletter vid hög ångest (quetiapine). Jag tog inte pillerna varje dag och tog de oregelbundet. Efter att jag blev utskriven träffade jag min psykolog i Malmö men efter ett par träffar avslutade vi kontakten. Jag hade mina bra och dåliga perioder. Efter att ha hållit mig undan från alkohol i ett par månader då det ofta spårade när jag blev full så hade min kompis en tjugo års fest. Jag bra den dagen. Jag tog bilen till min kompis och hade med mig alkohol i väskan ifall att jag skulle dricka, det var dock inte tanken utan jag hade tänkt att de skulle kunna få dricka det.

När folk började dricka blev jag sugen och tänkte att jag ger det ett försök. Vi drack och det gick bra i ett tag tills att jag känner hur jag får ångest. Vi fortsätter dricka och några av mina kompisar sticker ner till stan och jag och några till stannar. Jag får extrem hög ångest och får i tanke att jag hade piller i väskan som jag brukade ha med mig hem till min flickvän och tog två quetiapine som jag blir extremt trött av. Jag sa hejdå till folket som var kvar och sade att jag skulle hem. Jag struntade i vilket och tog bilen.

Efter det så minns jag inte mycket mer än när jag går till bilen, sen minns jag att jag körde i drive in på mc och att jag blir omringad av ett par polisbilar på gatan utanför mitt hus. Sittandes i bilen och käkar MC...

I papperna så är det någon som följt efter mig från MC och beskrivit att jag kört konstigt samt att på hemvägen körde jag fort. Körde tydligen också ner i ett litet dike som gjorde att det kom lite gräs och jord på fronten på bilen. Utöver det så hände inget och jag stod parkerad på gatan utanför mitt hus med stängd bil och käkade MC. Jag har små luckor jag minns men inte i det stora hela.

Jag var lugn och lätthanterlig. Jag hade 1,4 i promille.

Jag är tidigare ostraffad.

(Detta hände för ca tre månader sen)

Idag mår jag bättre än aldrig förr. Går kontinuerligt två gånger i veckan till psykolog. Tar mina tabletter varje dag klockan 8 på morgonen. Jag har fått ett fulltidsjobb som jag älskar som grafisk designer. Jag håller på att sälja bilen och jag undviker alkohol om det inte är med familjen.

Om en månad är det rättegång.

Vad kan påföljderna tänkas bli?
Kan jag få två år i fängelse för detta?
Vad tror ni?

Tacksam för svar
Citera
2015-03-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpts
Hej! Är väldigt tacksam om ingen påpekar vad som skulle kunna hänt och vilken idiot jag var. Jag vill veta vad de troliga påföljderna blir och inte hur dum i huvudet jag är.

Jag är sedan 3,5 år tillbaka diagnostiserad med BDD (Dysmorfobi). Jag har sedan dess gått till hur många olika pskykologer som helst, samt för ett halvår sedan legat inne på psyket efter självmordsförsök (Lite rop efter hjälp). Därefter fick jag antidepressiva (Sertralin) samt tabletter vid hög ångest (quetiapine). Jag tog inte pillerna varje dag och tog de oregelbundet. Efter att jag blev utskriven träffade jag min psykolog i Malmö men efter ett par träffar avslutade vi kontakten. Jag hade mina bra och dåliga perioder. Efter att ha hållit mig undan från alkohol i ett par månader då det ofta spårade när jag blev full så hade min kompis en tjugo års fest. Jag bra den dagen. Jag tog bilen till min kompis och hade med mig alkohol i väskan ifall att jag skulle dricka, det var dock inte tanken utan jag hade tänkt att de skulle kunna få dricka det.

När folk började dricka blev jag sugen och tänkte att jag ger det ett försök. Vi drack och det gick bra i ett tag tills att jag känner hur jag får ångest. Vi fortsätter dricka och några av mina kompisar sticker ner till stan och jag och några till stannar. Jag får extrem hög ångest och får i tanke att jag hade piller i väskan som jag brukade ha med mig hem till min flickvän och tog två quetiapine som jag blir extremt trött av. Jag sa hejdå till folket som var kvar och sade att jag skulle hem. Jag struntade i vilket och tog bilen.

Efter det så minns jag inte mycket mer än när jag går till bilen, sen minns jag att jag körde i drive in på mc och att jag blir omringad av ett par polisbilar på gatan utanför mitt hus. Sittandes i bilen och käkar MC...

I papperna så är det någon som följt efter mig från MC och beskrivit att jag kört konstigt samt att på hemvägen körde jag fort. Körde tydligen också ner i ett litet dike som gjorde att det kom lite gräs och jord på fronten på bilen. Utöver det så hände inget och jag stod parkerad på gatan utanför mitt hus med stängd bil och käkade MC. Jag har små luckor jag minns men inte i det stora hela.

Jag var lugn och lätthanterlig. Jag hade 1,4 i promille.

Jag är tidigare ostraffad.

(Detta hände för ca tre månader sen)

Idag mår jag bättre än aldrig förr. Går kontinuerligt två gånger i veckan till psykolog. Tar mina tabletter varje dag klockan 8 på morgonen. Jag har fått ett fulltidsjobb som jag älskar som grafisk designer. Jag håller på att sälja bilen och jag undviker alkohol om det inte är med familjen.

Om en månad är det rättegång.

Vad kan påföljderna tänkas bli?
Kan jag få två år i fängelse för detta?
Vad tror ni?

Tacksam för svar

tre månader med bra försvarare vård o skyddstillsyn
Citera
2015-03-16, 22:29
Medlem
Är det stor chans att jag hamnar i fängelse?
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
tre månader med bra försvarare vård o skyddstillsyn
Citera
2015-03-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpt

ta kontakt med din försvarare och satsa på vård / behandlingshem
Citera
2015-03-17, 15:45
Medlem
Vad händer om jag tar med 5-htp från england (lagligt) i en random burk till sverige (läkemedelsklassat)?
Tar de bara av mig det är det lugnt, vet inte hur de kollar upp vad det är och ev följder?

Tack!
Citera
2015-03-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpt

Jag tror inte du blir dömd till fängelse för detta, samhällstjänst är mer troligt. Och OM du får skulle få en fängelsedom kommer du aldrig sitta på kåken, du kommer kunna få fotboja (vilket funkar med jobbet, behandlingen etc)
Citera
2015-03-18, 13:18
Medlem
Tjena FB

Var ute på en joyride med en polare och hans farsas bil, long story short blev vi stannade och polaren var 17 och utan körkort. När han stannade och stängde av motorn så vevade han ned rutan och stannade kvar utan konstigheter medan vi andra satt stilla och tysta som mus. Båda snutarna skrek åt honom att gå ut ur bilen med händerna i luften med pistolerna riktade mot honom.

Han gjorde precis som de sa och det var inte förrän kroppsvisiteringen som de sänkte sina vapen.
Min fråga var om det klassas som tjänstefel? Har för mig att de endast får dra vapen om personen misstänks för ett grovt brott eller om de känner sig hotade men vi hade inte gjort nåt annat än blåst förbi i ganska hög fart. Snuten sa senare att han hade jävligt med tur att han inte blev skjuten.

TL;DR vi blev stannade för misstänkt olovlig körning och de riktade skjutvapen mot minderårig.

Vad för straff kan polaren få för körningen och har han rätt att anmäla snutarna för tjänstefel?

Tack!
Citera
2015-03-20, 08:56
Medlem
Hej!

Funderar på att hyra ut min bostadsrätt svart.
Undrar lite vad som händer om jag blir påkommen?

Bor i en av Stockholms största föreningar med flera olika byggnader så har svårt att tro att styrelsen har koll på vem som kommer och går i varje lägenhet om det spelar någon roll.

Mvh
Citera
2015-03-20, 11:11
Medlem
Skriver för en vän som inte kan så bra svenska.

Min vän(person a) är anklagad för olovlig körning och rattfylla, med en av skolans folkabussar under ett lov.

Person a ska hämta en sak 2 km bort och lånar då nyckeln av person b som har bussen till låns av skolan. Person a och några till åker i väg och hämtar saken i fråga(på skolans område) dock är a lite påverkad av sprit(tror jag inte första gången i så fall, dock aldrig anmäld) och kör sönder bussen i fråga, underredet då han har kört på en dålig väg(ev. en gräsmatta inga bevis) och lite för fort, dock är ingen hastighet på vägen och han körde inte fortare än 50. Sedan inträffar en misshandel några timmar senare med person c som sparkar ner en annan, kommer till varför det blir intressant.

På måndag morgon blir det ett jävla liv då vi får ringa ambulans angående misshandeln och då polisanmäler skolan även person a för Olovlig körning.
I förhör nekar han till Olovlig körning/fylla/vårdslöshet men tar på sig att kört lite för fort med tanke på underlaget på vägen och kan därför tänka sig att betala.

Person b säger att han lånat ut bussen och ingen alkohol var med i bilden etc. 2 andra vittnen säger även att inget har hänt mer än att dom körde på den dåliga vägen och i efterhand kanske dom borde kört långsammare. Men person C som blir misstänkt för misshandel hävdar då i polisförhör att person a kört full och hoppat ner för en slänt och något mer som alla andra nekar till.
Får väl återkomma om ni har fler frågor då jag inte vet mer än detta just nu.

Vad blir påföljden kan han bli dömd mot nekande och 2 vittnen håller med han medan en ytterst konstig person(med flera domar sen innan) vitnar mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in