2015-03-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveRossi
Det är, oavsett mängd de tar dig med upp till 39,9g alltid ringa narkotikabrott. Du kan inte dömas för att de misstänker att du kan ha köpt vid något tillfälle, varken personligen eller genom en vän.

Skitsnack, det är fullkomligt möjligt att bli dömd för narkotikabrott med under 40 gr cannabis, det kan t.ex. vara frågan om att man själv framställt det, det är ämnat för försäljning osv.

Det är även helt möjligt att bli dömd utan att bli ertappad med varan (se t.ex Persbrandt).

Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Vad skulle jag få för straff om jag köpte 5 gram cannabis? Alternativt, vad skulle jag få för straff om de tog fast mig med 5 gram cannabis, och alltså endast har bevis för innehav men inte att jag personligen har köpt det (antar att det är samma straff men man vet aldrig)?

I båda fallen 50 dagsböter (om det nu är exakt 5gr)
Citera
2015-03-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
S

I båda fallen 50 dagsböter (om det nu är exakt 5gr)
Så du menar att man inte alls kan få fängelsestraff på det, om de nu vet att det var ämnat för eget bruk? Så exakt 5g, om jag hade haft 6g hade det varit annorlunda? Undrar bara om det går något streck i lagen där.
Citera
2015-03-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveRossi
Det är, oavsett mängd de tar dig med upp till 39,9g alltid ringa narkotikabrott. Du kan inte dömas för att de misstänker att du kan ha köpt vid något tillfälle, varken personligen eller genom en vän.
Så det innebär endast böter? Ända på till 40 g alltså? Det är fan mycket knark att dra runt med.
Citera
2015-03-13, 13:40
Medlem
Citat:
Så du menar att man inte alls kan få fängelsestraff på det, om de nu vet att det var ämnat för eget bruk?

Inte om det rör sig om eget bruk.

Citat:
Så exakt 5g, om jag hade haft 6g hade det varit annorlunda? Undrar bara om det går något streck i lagen där.

Enligt gällande praxis går gränsen mellan 50 och 60 db vid 5 gr.

Citat:
Så det innebär endast böter? Ända på till 40 g alltså? Det är fan mycket knark att dra runt med.

Observera alltså att detta endast gäller vid innehav för eget bruk, finns misstankar om försäljning så hamnar det i en helt annan dager.
Citera
2015-03-13, 14:30
Medlem
Citat:
Inte om det rör sig om eget bruk.

Enligt gällande praxis går gränsen mellan 50 och 60 db vid 5 gr.

Observera alltså att detta endast gäller vid innehav för eget bruk, finns misstankar om försäljning så hamnar det i en helt annan dager.
Tack för dina svar! Det verkade inte så farligt som jag trodde, det borde inte heller vara det.
Citera
2015-03-14, 11:25
Medlem
De knackade på mig igår tvingade med mig till stan. De har tagit 4 brev innehållande narkotika, Amfetamin, Heroin och MDMA. De va 4 utav 20-30 så kan inte klaga.

Kan jag ha så pass tur att jag får fängelsestraff?
Citera
2015-03-14, 13:48
Medlem
Emerains avatar
corruptedweed: s inlägg flyttat från tråd om tullverket till påföljdstråden
/mod
Citera
2015-03-15, 13:57
Medlem
Över så frågade jag om vad som händer om man bär 5g weed, vilket jag fick svar på. Nu undrar jag vad som händer om man blir påkommen med frön? Det lär väl ses som ett grövre brott, vad är det mest "vanliga" man kan tänkas få för straff?
Citera
2015-03-15, 14:37
Medlem
Citat:
Över så frågade jag om vad som händer om man bär 5g weed, vilket jag fick svar på. Nu undrar jag vad som händer om man blir påkommen med frön? Det lär väl ses som ett grövre brott, vad är det mest "vanliga" man kan tänkas få för straff?

Frön är inte narkotikaklassat, ertappas man dock med frön, substrat, lampor, växtnäring osv kan man troligtvis räkna med man blir misstänkt för förberedelse till framställning av narkotika

"Vidare ska vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer."
Citera
2015-03-15, 14:59
Medlem
Citat:
Frön är inte narkotikaklassat, ertappas man dock med frön, substrat, lampor, växtnäring osv kan man troligtvis räkna med man blir misstänkt för förberedelse till framställning av narkotika

"Vidare ska vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer."
Så om det är i fall två så kan man förvänta sig fängelse?
Citera
2015-03-15, 20:45
Medlem
Albozs avatar
Om man vart på plats där ett slagsmål inträffat, men inte själv tilldelat något slag. Kan man ändå åka på något skit?

Det logiska är ju att man inte kan men man vet ju aldrig..
Citera
2015-03-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Om man vart på plats där ett slagsmål inträffat, men inte själv tilldelat något slag. Kan man ändå åka på något skit?

Det logiska är ju att man inte kan men man vet ju aldrig..

omöjligt att svara på du kan på något sätt stött någon genom ord el liknande o då är du torsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in