2014-01-26, 02:06
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
! kg ligger på 7 månader när det endast gäller innehav (amfetaminet ger c:a 1 månad), det som blir frågan är om man köper att det är för eget bruk.

Absolut, och tekniskt sett har jag väl inte erkänt innehavet heller utan han frågade vems det var och försökte sätta det på ägaren av lägenheten vilket jag inte hade någon vidare lust med så jag sa sanningen att jag bar in det och om det räknas som ansvar jag då har jag väl haft det men väskan var absolut inte min. Och meningen var bara att göra hasch för eget bruk och vi räknade ut att det inte ens skulle ge ett hekto extraherad cannabis(hasch i vanligt tal).

Men eftersom det var den mängden och dom har spelat upp tillslaget lite i media(en notis) plus på Facebook så antar jag att dom kommer gå efter att det är ren cannabis och således borde jag dömas till straffet enligt praxis.

Men fick tag på Ola Salomonsson som advokat(hans byrå iaf) så hoppas att dom kan dra ner det till personligt bruk samt kanske till och med att det bara är ett ringa brott.
Citera
2014-01-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidot
Absolut, och tekniskt sett har jag väl inte erkänt innehavet heller utan han frågade vems det var och försökte sätta det på ägaren av lägenheten vilket jag inte hade någon vidare lust med så jag sa sanningen att jag bar in det och om det räknas som ansvar jag då har jag väl haft det men väskan var absolut inte min. Och meningen var bara att göra hasch för eget bruk och vi räknade ut att det inte ens skulle ge ett hekto extraherad cannabis(hasch i vanligt tal).

Men eftersom det var den mängden och dom har spelat upp tillslaget lite i media(en notis) plus på Facebook så antar jag att dom kommer gå efter att det är ren cannabis och således borde jag dömas till straffet enligt praxis.

Men fick tag på Ola Salomonsson som advokat(hans byrå iaf) så hoppas att dom kan dra ner det till personligt bruk samt kanske till och med att det bara är ett ringa brott.

Ja hela mängden kommer att anses vara cannabis eftersom det är precis vad det är.

"Vidare ska vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer."

Ringa brott kan du nog glömma och sedan får du hålla tummarna på att man kan övertyga rätten om att 1 kg skulle vara för eget bruk.
Citera
2014-01-26, 18:08
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Ja hela mängden kommer att anses vara cannabis eftersom det är precis vad det är.

"Vidare ska vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer."

Ringa brott kan du nog glömma och sedan får du hålla tummarna på att man kan övertyga rätten om att 1 kg skulle vara för eget bruk.

Okej, 7 månader då om praxis från tidigare post är säker på det.
Men en annan fråga, som aktiv narkotikamissbrukare så sätter dom inte helst personer med dom problemen på en Klass 3 anstalt(öppen) utan helst på en Klass 2(sluten).
Räcker det bara att övertyga kriminalvården under personundersökningen att jag har problemet under kontroll och kan vistas på en öppen anstalt.

Om frågan inte passar in i trådens topic så ber jag om ursäkt och ni kan radera eller flytta posten.
Mvh Kim
Citera
2014-01-27, 23:28
Medlem
Tjena är jävligt rädd för vad som kommer hända åkt fast för inbrott när jag var 15år och när jag blev 19år har jag åkt fast för 1gång på amfetamin o thc kroppen. O andra gången endast thc tredje gången endast thc
Citera
2014-01-28, 16:12
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevin1
Tjena är jävligt rädd för vad som kommer hända åkt fast för inbrott när jag var 15år och när jag blev 19år har jag åkt fast för 1gång på amfetamin o thc kroppen. O andra gången endast thc tredje gången endast thc

Oroa dig inte grabben, du kommer bara få dagsböter =)
Nolltaxerar du får du minimibeloppet, har du jobb så kan det rinna iväg lite vilket ökar i takt med din lånenivå.
/Kim
Citera
2014-01-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eu4i
Hej.

jag försöker skapa mig en uppfattning om påföljderna om jag blir dömd i mitt fall: Narkotikabrott och vapenbrott.

Jag är 24 år, arbetsökande/praktikant - har således en månadinkomst på ~5500kr.
Jag är tidigare ostraffad.

-

För 6-7 månader sedan ringde det från Tullverket ... tjänstemän var på plats i min lägenhet och utförde en husrannsakan och jag skulle snarast infinna mig på stationen.

Väl på polisstationen förklarade en ung ganska söt tullkvinna att jag var misstänkt för narkotikabrott - de hade i tullen beslagtagit ett paket innehållandes 248g hasch poststämplat i Spanien. Paketet hade mitt namn och min adress på sig.

På frågan om det var mitt svarade jag bestämt NEJ!.

I min lägenhet hittades en digitalvåg,en pipa samt en elbatong (som jag erkänt var min).

* Om jag blir fälld för Narkotikabrott samt vapenbrott,vad kan påföljden tänkas bli?

* Påföljd för endast vapenbrottet?

* jag kommer förmodligen hinna påbörja min utbildning innan FUP:en ens är klar. Talar det för fotboja ist för eventuellt fängelsestraff?

Tacksam för input.

Det här har jag också undrat över länge. Att bara få en knarkförsändelse addresserad till sig kan ju knappast leda till fällande dom. Annars skulle man ju skicka lite varor till Beatrice Ask och få henne dömd liksom. Så det måste väl handla om övriga omständigheter.

Fanns det något annat försvårande än vågen? Massa knarksms i telefonen osv?
Annars borde det väl inte räcka. En noggrann våg kan ju ha många användningsområden... Jag brukar t.ex använda min till att väga mat när jag räknar kalorier...

Hur ser praxis ut egentligen?
Citera
2014-01-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Inte så säkert ett snabbgooglande på wikipedia anger böter eller upp till sex månaders fängelse så fängelse är inte helt uteslutet. THC är narkotiskt ämne

Man kan inte bli dömd till fängelse för THC i blodet. Iaf har ingen blivit det hittils i Sveriges historia.
Det där är bara en juridisk teknikalitet för att de ska få kräva dig på piss/blod-prov.

Enligt grundlagen får man ej tvingas underkasta sig kroppsligt ingrepp om det ej finns fängelse i straffskalan.
Så hade det inte stått så i lagen hade de inte kunnat ta in en hur bäng man än såg ut.
Citera
2014-01-28, 20:49
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Man kan inte bli dömd till fängelse för THC i blodet. Iaf har ingen blivit det hittils i Sveriges historia.
Det där är bara en juridisk teknikalitet för att de ska få kräva dig på piss/blod-prov.

Enligt grundlagen får man ej tvingas underkasta sig kroppsligt ingrepp om det ej finns fängelse i straffskalan.
Så hade det inte stått så i lagen hade de inte kunnat ta in en hur bäng man än såg ut.

Exakt, det är enbart för att bevilja vissa tvångsmedel.
Tror att polisen även får lättare att göra Husrannsakningar(som om det inte skulle vara tillräckligt lätt) om fängelse finns i straffskalan.

Jag av mina 11 år av tungt missbruk har varken sett eller hört talas om att ett fåtal ringa skulle leda till fängelse, däremot kan jag nog tänka mig att likadant som dom kan sätta en i fängelset för "Lagtrots/Trots av lagen" osäker på vilken lag det faktiskt gäller och vad dom åtalar för dock,iaf är man i riskzonen om dom stoppat en tillräckligt många gånger inom en kort tidsrymd. Men detta faller även det för det är inte allt för många droger som har en tid att dom hinner elimineras från kroppen inom bara ett par dagar(vissa opiater/opioder samt centralstimulerande, även fast amfetamin kan visa under en längre tidsrymd än så om missbruk har förekommit)
Och du kan ju aldrig dömas för samma brott 2 gånger, så det finns ju bara ett visst antal gånger under en månad dom verkligen kan säkerställa att det handlar om en nytt drogtillfälle.

Och alternativ 2 är om dom skulle spara på åtal för att ge honom ett fängelsestraff(mängdvolta) enbart för att hålla honom borta från gatan, och detta är inte heller något jag har sett eller hört talas om förutom i vissa undantagsfall där det verkligen handlat om mängdkriminella.

Så stämmer han inte in under någon av dom här kategorierna, ja då kommer han ABSOLUT inte att få spendera en dag i ett fängelse. Däremot kan jag inte tala för om han kommer undgå att bli anhållen och kanske få spendera en viss tid där i en cell, allt beror på hur djävliga polisen är i hans hemort och hur förhärdad han ger uttryck för att vara. Ser dom att han är färsk så slutas jag aldrig att bli förundrad över vilken knep dom kan ta till för att kommer över en liten mängd information.

/Kim
Senast redigerad av Antidot 2014-01-28 kl. 20:56.
Citera
2014-01-30, 11:24
Medlem
Är dömd för ringa narkotikabrott. Hur länge ligger detta i belastningsregistret? Hae hört både två och fem år.
Citera
2014-01-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic8181
Är dömd för ringa narkotikabrott. Hur länge ligger detta i belastningsregistret? Hae hört både två och fem år.
Påföljden beslutar tiden i belastningsregistret, är du dömd till endast böter så är tiden 5 år sedan dom.
Citera
2014-01-31, 20:36
Medlem
Torskade pga span med 8g etylfenidat + massa droger i kroppen.
Är 25år och tidigare dömd för ringa narkotikabrott (ej innehav)
Vad tror ni jag får?
Citera
2014-02-03, 09:20
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeHaze1
Torskade pga span med 8g etylfenidat + massa droger i kroppen.
Är 25år och tidigare dömd för ringa narkotikabrott (ej innehav)
Vad tror ni jag får?

Vad fick du för straff innan och hur länge sedan är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in