Citat:
Ursprungligen postat av
sverigeskonsul
Man kan inte bli dömd till fängelse för THC i blodet. Iaf har ingen blivit det hittils i Sveriges historia.
Det där är bara en juridisk teknikalitet för att de ska få kräva dig på piss/blod-prov.
Enligt grundlagen får man ej tvingas underkasta sig kroppsligt ingrepp om det ej finns fängelse i straffskalan.
Så hade det inte stått så i lagen hade de inte kunnat ta in en hur bäng man än såg ut.
Exakt, det är enbart för att bevilja vissa tvångsmedel.
Tror att polisen även får lättare att göra Husrannsakningar(som om det inte skulle vara tillräckligt lätt) om fängelse finns i straffskalan.
Jag av mina 11 år av tungt missbruk har varken sett eller hört talas om att ett fåtal ringa skulle leda till fängelse, däremot kan jag nog tänka mig att likadant som dom kan sätta en i fängelset för "Lagtrots/Trots av lagen" osäker på vilken lag det faktiskt gäller och vad dom åtalar för dock,iaf är man i riskzonen om dom stoppat en tillräckligt många gånger inom en kort tidsrymd. Men detta faller även det för det är inte allt för många droger som har en tid att dom hinner elimineras från kroppen inom bara ett par dagar(vissa opiater/opioder samt centralstimulerande, även fast amfetamin kan visa under en längre tidsrymd än så om missbruk har förekommit)
Och du kan ju aldrig dömas för samma brott 2 gånger, så det finns ju bara ett visst antal gånger under en månad dom verkligen kan säkerställa att det handlar om en nytt drogtillfälle.
Och alternativ 2 är om dom skulle spara på åtal för att ge honom ett fängelsestraff(mängdvolta) enbart för att hålla honom borta från gatan, och detta är inte heller något jag har sett eller hört talas om förutom i vissa undantagsfall där det verkligen handlat om mängdkriminella.
Så stämmer han inte in under någon av dom här kategorierna, ja då kommer han
ABSOLUT inte att få spendera en dag i ett fängelse. Däremot kan jag inte tala för om han kommer undgå att bli anhållen och kanske få spendera en viss tid där i en cell, allt beror på hur djävliga polisen är i hans hemort och hur förhärdad han ger uttryck för att vara. Ser dom att han är färsk så slutas jag aldrig att bli förundrad över vilken knep dom kan ta till för att kommer över en liten mängd information.
/Kim